Tarts már jobbra! - A középső sáv összes FittipaldijánakTarts már jobbra! - A középső sáv összes Fittipaldijának
Nem, nem arra, hogy ott közlekedgessünk, vezetgessünk, kormányozgassunk. De még csak nem is arra, hogy két oldalról a többi kedves autós minket védjen. Ezek sajnos mind téves elképzelések. A középső sáv a gyorsabb autók haladására szolgál, de leginkább az előzésre találták ki. Ha pedig befejeztük az előzési manővert, akkor azonnal tekerjük a kormányt jobbra, és húzzunk vissza gyorsan a külső sávba. Amennyiben mégis úgy döntünk, hogy olyan 100-110 km/h tempóval kocsikázgatunk az autópálya középső sávjában, ne csodálkozzunk, ha az édesanyánk csuklani kezd. nem ok nélkül teszi azt.
Ilyenkor nem az a paraszt, aki (amúgy valóban szabálytalanul) jobbról előz, hanem az, aki a bal oldalon - esetünkben a középső sávban - van és megelőzik. Ez ugyanis jó esetben azt jelenti, hogy az, aki jobbról előz olyan közlekedési helyzetbe kényszerült, hogy nincs más választása, mint kövér gázzal elhúzni a középső sáv Fittipaldija mellett, és imádkozni, hogy a manővert ne rögzítse egyetlen kamera se és a középső sávban autózgató szakember ne épp abban a pillanatban döntsön úgy, hogy mégiscsak jó lesz az a külső sáv. Jellemzően egyébként a középső sávból ilyenkor többnyire kérdő pillantásokat és felháborodott fejet vágva még pofátlanul át is néznek a külső sávban előző kocsijába. Hiszen azt mindenki tudja, hogy jobbról előzni tilos és életveszélyes. De bezzeg a középső sávban mendegélni, na az nem.
Amúgy meg de. 10-150.000 forint közötti bírságot is kiszabhatnak azokra, akik megszegik a jobbra tartási kötelezettséget. Érdemes tehát újra megragadni a KRESZ-könyvet vagy csak az interneten rákeresni, hogyan is kell autópályán közlekedni. Vagy csak figyelni azt a szerencsére egyre több, furán cikkcakkozó autóst és lemásolni őket, hogy mit és hogyan csinálnak. A szabály szerint ugyanis balról előzünk és amint befejeztük a lassabban haladó jármű kikerülését, azonnal tartsunk jobbra és tipli vissza a középső vagy külső sávba. Még véletlenül sem maradunk ott indokolatlanul, ahol előztünk. Ha éppen 200 km/h-val előzünk, akkor is húzás vissza a külső sávba, egészen addig, amíg nincs egy újabb mozgó akadály előttünk. Az, hogy csak 130-cal lehet menni a magyar autópályákon, legyen annak a gondja, aki 200-zal közlekedik, biztosan megvan rá az oka, amit jó esetben soha nem fogunk megtudni, így aztán nem is érdemes vele foglalkozni. Egyébként sem azért fizetjük a drága pályamatricát, hogy önkéntes rendőrként zsörtölődjünk az autópályán, hanem azért, hogy minél gyorsabban eljussunk A-ból B-be.
Az M7-es autópálya (Fotó: oecdn.eu)
Itt ragadnám meg az alkalmat, hogy felhívjam mindenkinek a figyelmét arra, hogy nem ciki a 7-es úton közlekedni. Sőt. Ha valakinek éppen olyan hangulata van, hogy gyönyörködni szeretne a tájban, bátran válassza ezt az útvonalat. Ha olyan kedvem van - és az időm is engedi -, én is szoktam ezen az úton pöfögni, még akkor is, ha van érvényes autópálya-matricám. Ebben semmi kínos sincsen. Az már azonban sokkal cikibb, amikor valamivel 90 km/h felett emberkedünk az 1.1-es motorral az érdi emelkedőnél a középső sávban.
Nem csak az a veszélyes ám, amikor valaki nagyon gyorsan megy az M7-en vagy akármelyik autópályán, hanem a nagyon lassú haladás is az lehet. Vagy amikor hirtelen valaki 90 km/h-val eléd "vág" a középső sávból a belsőbe, te meg 130-cal majdnem satuféket nyomsz, miközben kis híján lefejeled a kormányt. Apácska meg nyugodtan kormányozgat, a gázpedált pedig még véletlenül sem nyomja jobban. Csak éppen a többiek vannak konkrétan életveszélyben miatta.
Összefoglalnám röviden: jobbra tartási kötelezettség. A fentiek alapján már mond ez a három szó valamit, ugye? Esetleg halványan dereng, mintha lett volna szó erről régen a KRESZ-tanfolyamon? Azért segítek. Ha nincs olyan közlekedési helyzet, ami az ellenkezőjét indokolja, akkor mindig a jobb oldalon kell haladni. Persze a középső sáv a belsőhöz képest jobbra van, de ahhoz képest meg még jobbra a külső sáv. Ez lesz a jó választás, addig, amíg nincs megoldandó feladat. Autópályán ez a dolog úgy néz ki, hogy megyünk szépen a külső sávban, utolérünk valakit. Tükörbe nézünk, indexelés balra, középső vagy belső sávba ki, kövér gáz, újra tükör, ha mögöttünk van az ellenség index jobbra, és be a külső sávba. És még véletlenül sem állunk neki közlekedgetni a középső, még rosszabb esetben a belső sávban. Mindössze ennyi kellene ahhoz, hogy ne szülessenek ilyen cikkek.