8 évnél régebbi cikk

Milyen egy igazi élő-kép? Ismed meg Alexa Meade nem mindennapi festményeit
·Kultfestészet·Utolsó frissítés: undefined
Fehérvár Médiacentrum fotójaMilyen egy igazi élő-kép? Ismed meg Alexa Meade nem mindennapi festményeit
·Kultfestészet·Utolsó frissítés: undefined

A régi festészetben alap volt a vászon, az ecset és a festék használata, a művészek elsősorban a megjelenítéssel varriáltak. A 20. század óta azonban a technika és a festmények hordozója is egyre több figyelmet kap az alkotók körében, ez a folyamat a napjainkig tart. Az amerikai festőnő, Alexa Meade művei szinte nem is festmények már: vászna az emberi test, mellyel megalkotta az igazi élőképet. Mutatjuk az eredményt.

A festményekről - és egyáltalán a képzőművészetről - három dolog juthat eszünkbe: nagyon régi (és unalmas), nagyon új (és érthetetlen), vagy nagyon szép (és jó lesz a nappaliba porfogónak). Alexa Meade alkotásai azonban egyik kategóriába sem sorolhatók, az amerikai festőnő ugyanis egy egészen izgalmas formában értelmezi újjá a festészetet.

Mikor hagyományos készítésű portrékat látunk, lehetnek bennünk kétségek az ábrázolás hitelességét illetően. Tényleg ilyen volt az arca? Tényleg ilyenek voltak a testének vonalai? Ms. Meade képeinél ez mind elszáll. A festőnő tárgy helyett az emberi bőrt és testet választotta vászonnak, ezáltal a festmény látványvilágát átültette a valóságba. A fotón tehát nem egy szerkesztett arcképet, hanem konkrétan a befestett modellt látjuk.

"Ha egy portrét akarnék festeni rólad, akkor azt rád festeném. Fizikailag rád. Ennek eredménye, hogy a füled tiszta festék lesz. A füledet a füledre kell festenem. A képen mindent, az embert, a ruhákat, a székeket, a falakat festék takarja. Ezáltal hozok létre egy háromdimenziós látványt, ami mégis olyan, mint egy kétdimenziós festmény. És bármilyen szögből lefotózhatom, akkor is kétdimenziós hatást kelt. Ebben nincs semmi Photoshop. Ez csak egy fotó az egyik háromdimenzós festményemről."- mondta a festőnő a TEDTalks című műsorban, ami minden hétköznap egy új ötletet mutat be, köztük Alexa Meade festészetét is. 

Így dolgozik a festőnő (Fotó: AlexaMeade.com)

Na de hogyan jutott eszébe ez az egyszerű, mégis nagyszerű ötlet? "Az eredeti ötletnek semmi köze nem volt se az emberekhez se a festékhez - folytatta előadását a festőnő. - Az árnyékokról szólt, lenyűgözött a fény hiánya. Meg akartam találni a módját, hogyan tehetem kézzelfoghatóvá, hogyan festhetem le mielőtt megváltozik. Innen jött az árnyékok megfestésének ötlete. Aztán elgondolkoztam, hova tehetnék még árnyékot. Eszembe jutott a barátom, Bernie. Ahogy festettem, követtem a határozott elképzelésemet. És ahogy hátraléptem: csoda.  Egy barátomat festménnyé változtattam."

Első vásznai az ételek voltak. Igen ez tényleg egy tojás és egy grapefruit!
(Fotó: AlexaMeade.com)

Végül ő maga volt az első modell (Fotó: AlexaMeade.com)

Mindezek után a következő esetet emelte ki: "Az egyik kedvenc modellem egy nyugdíjas bácsi lett. Az egy dolog, hogy nem volt neki gond, hogy nyugodtan kell állnia, vagy hogy a fülébe festek. De még az sem volt kínos számára, hogy egy olyan forgalmas helyre vigyem kiállítani, mint egy metró. Nagyon élveztem ezt a munkát."

Nem Photoshop, nem is festmény. Ez a valóság (Fotó: AlexaMeade.com)

A festőnő azonban nem elégedett meg ezzel, azóta is keresi az új utakat, a kiaknázatlan területeket: "Megtanítottam magam új stílusokban is festeni, és meg akartam tudni, mi mást tudok még kihozni ebből az ötletből. Egyik alkotótársammal végül találtunk egy még szokatlanabb felületet a festésre: ez pedig a tej. Fogtunk egy gumimedencét, megtöltöttük tejjel, és elkezdtem festeni. Mindig volt egy konkrét elképzelésem, hogyan fog kinézni az eredmény, de abban a pillanatban, amikor a modell belefeküdt a tejbe, minden megváltozott. A tej lemosta a karjairól a festéket. A megoldás: oké, akkor rejtsd el a karjaidat. Aztán annyi tej ment a hajára, hogy az arcáról is lemosta a festéket. Oké, rejtsd el az arcod. A végén pedig egy olyan elegáns eredmény született, amit sose gondoltunk volna."

Az új festési felület a tej lett (Fotó: AlexaMeade.com)

Új stílusokkal is bővíti az ötletet (Fotó: AlexaMeade.com)

open+your+eyes

Pislogó festmények már nem csak a rémmesék váraiban vannak (Fotó: AlexaMeade.com)

A Washingtonban élő Alexa Meade sosem járt művészeti iskolába, nem tanult festészetet. 2009-ben a Vassar College politikai tudományok szakán diplomázott, de a művészi ötlet már 2008-ban kipattant a fejéből. Ekkoriban fogalmazódott meg benne művészi munkáinak alapelve is: "látni valamit nem feltétlenül jelenti el is hinni". Először tehát árnyékokat festett fel a tárgyakra, majd ezt tökéletesítette és ma már hús-vér emberekre fest akrillfestékkel. Ezt lefotózva egy festmény illúzióját hozza létre, ami igazából egy három dimenziós installáció. Ezzel új értelmet adott a háromezer éves múlttal rendelkező portré műfajának.

Az előadást angolul - a kis üzenet jelre kattintva magyar felirattal is - megnézheted Alexa Meade hivatalos oldalán található második videóban, munkásságát a Facebook oldalán is követheted. Végezetül mutatunk egy pár másodperces rövid filmet is a festőnő nem mindennapi alkotásmódjáról.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek