Lehetne rövidebb a várakozási idő a rendelőkben?Lehetne rövidebb a várakozási idő a rendelőkben?
A háziorvosi gyermek és felnőtt rendelőkben általában érkezési sorrendben várnak a betegek a vizsgálatokra. A rendelők előtt van ahol sorszámokat tartalmazó tartót talál az érkező, amelyből mindenki a legfelsőt kihúzva, tudja hányadik a sorban. A rendelők megadják a telefonon foglalt időpontra érkezés lehetőségét és van olyan háziorvos, aki a modernizáció híve és az interneten fogadja a bejelentkezéseket.
Van olyan háziorvosi rendelő, ahol jól működik a bejelentkezés, a minimális várakozási idő rendszere….
Dr. Csizmazia Péter gyermekgyógyász háziorvosi rendelőjében előjegyzésre a mindenkori rendelési idő második másfél órájában van lehetőség. Háromféleképpen kaphat időpontot a kis páciens: van amikor a kontrollidőpontot a vizsgálatot követően, van amikor telefonon, akár a rendelés megkezdése előtt fél órával ,
de Dr. Csizmazia Péter szerint náluk a honlapról elérhető internetes felületen történő foglalás működik a legjobban.
A háziorvos hozzátette, a telefonos bejelentkezés zavarhatja a rendelést, mert bár a rendelési idő előtt fél órával ott van az asszisztens, hogy fogadja a hívásokat, gyakran a rendelés közben telefonálnak a szülők. Dr. Csizmazia Péter rendelőjében például délelőttös napokon 9:30-tól, délutános napokon 16:30-tól az előjegyzett betegek – sürgős szükség esetét kivéve – elsőbbséget élveznek!
A rendszer akkor, amikor nincs járványidőszak, jól működik, bár a háziorvos szerint a szülők fegyelmezetlenek néha, és nem veszik figyelembe a jól kialakított rendszert, hogy a rendelés második másfél órája mindenképpen az előjegyzett betegek fogadására szolgál. Természetesen az érkező kis pácienseket ellátják akkor is, ha a megadott másfél órában, az előjegyzett időpontban érkeznek. A internetes bejelentkezési rendszer például az influenza járvány időszakában kevésbé működik jól, hiszen a betegek száma jóval magasabb, mint máskor. Amikor az interneten jelentkezik be a szülő, ötperces időintervallumokat lát, és a legmegfelelőbbet kiválaszthatja. Dr. Csizmazia Péter külső webhelyet fizet elő, hogy a rendszer működjön. A foglaláskor a rendelő emailt kap és azt kinyomtatják a rendelés előtt. Amikor nincs járványos időszak, általában nincs csúszás, a megadott időpontban be is kerül a beteg a rendelőbe. A váróban egy kiírás arra figyelmezteti a szülőket, hogy nem érkezési sorrend szerint történik az ellátás a rendelés utolsó másfél órájában.
A háziorvos kiemelte, hogy a gyermek háziorvosi rendelőkben azért is működhet jól az internetes időpontfoglalás, mert a gyerekek szülei fiatalabbak, a 95%-uk internethasználó, nem okoz gondot nekik a technikai eszközök használata.
Dr. Csizmazia Péter csecsemő- és gyermekgyógyász szakorvos
És van olyan rendelő, ahol nem működik a bejelentkezés rendszere…..
Dr. Kovács Krisztián felnőtt háziorvosi rendelőjében lehetőség van telefonos előjegyzésre, és akad olyan, aki így kér időpontot. Azonban hiába van a megadott óra és perc, előfordul, hogy a betegek negyed órával hamarabb érkeznek, nem tartják az időponthoz magukat, valószínűleg azért, mert tudják, hogy az orvos nem hagyja kint várakozni őket. Dr. Kovács Krisztián azt mondja, a páciensek nem tudnak ebbe a rendszerbe bekapcsolódni, akkor is, ha időpontjuk van, úgy viselkednek mintha érkezési sorrend szerint várnának a rendelő előtt. A háziorvos nem tervezi internetes bejelentkezés lehetőségének a bevezetését, pont az említett ok miatt.
Dr. Máté Zsuzsanna felnőtt háziorvos rendelőjében sem működik a bejelentkezés. Régen lehetőség volt telefonon időpontot kérni, de a doktornő szerint nem lehet kiszámítani a betegek bent tartózkodási idejét. 60-70 beteg érkezik egy-egy rendelési időben, járványos időszakban több. Akik jönnek gyógyszerért, betelefonálhatnak és soron kívül megkapják a receptet.
Dr. Máté Zsuzsanna elmondta, volt sorszámos rendszer, de a betegek elvitték és nem hozták vissza.
Hívórendszeren gondolkodnak, amikor kap egy sorszámot a várakozó és megjelenik a sorszám egy kijelzőn. A kismamákat soron kívül ellátják és a jogosítványhoz adnak időpontot.
Összegezve
Van olyan rendelő, ahol az orvos olyan pácienseket fogad, akik használják a technikai eszközök adta előnyt és interneten jelentkeznek be a rendelésre. Ez a járványos időszakoktól eltekintve, a jól kiépített (a rendelés második másfél órájában a bejelentkezett betegek várakozási előnyben részesülnek) rendszer miatt működőképes. És van olyan rendelő, ahol nem tudják kialakítani az internetes bejelentkezést, sőt a telefonos időpontkérés lehetőségével sem tudnak élni a páciensek. A felnőtt, idősebb emberek a régi rendszert már megszokták és nekik valószínűleg az megfelelő is. Ők valószínűleg kevésbé élnek a technikai eszközök bűvöletében, kisebb hányaduk internetezik, és inkább a telefont használják, ha időpontra van szükségük. A várakozási rendszer rendelőfüggő. Az orvosok és asszisztenseik közös döntése, hogy milyen módot választanak a bejelentkezésre (telefon vagy internet). Az biztos, hogy a bejelentkezés lehetősége minden betegnek adott.
Az influenzás időszakban a bejelentkezéses rendszer nehezen működik, de a használatával van esély a mihamarabbi távozásra. A várakozás kellemessé tételében a rendelők megújulása segíthet. A várakozást a lehető legkomfortosabbá próbálja tenni a Kégl György Egészségügyi Program. Székesfehérvár rendelői egyre szépülnek, újulnak, modernizálódnak a programnak köszönhetően. Cikksorozatunk folytatásában jövő héten ennek is utánajárunk….