Tényleg annyira menő játék a Minecraft?Tényleg annyira menő játék a Minecraft?
Én alapvetően sem PC-s játék fan, sem játék őrült nem vagyok. Sokkal inkább “használom” a számítógépet és az online világot, mintsem játszom velük. Azonban azt el kell fogadnom, hogy vannak olyan játékok - még annak ellenére is, hogy én nem vagyok ennek a híve -, melyekkel a fiatalok szeretnek játszani.
Az évek alatt sok ügyfélnek segítettem már számítógép és notebook vásárlás tekintetében. Mindenkinek más és más az elvárása a leendő új gépével kapcsolatban. Van aki munkára, van aki tanulásra, és van aki játékra szeretné használni. Azonban az utóbbi években már nekem is szemet szúrt, hogy a fiatalok körében az egyik népszerű, ha nem a legnépszerűbb motivációs dolog a leendő PC vásárlása tekintetében, hogy a Minecraft azért fusson rajta.
De miért pont a Minecraft? Mi az, amit a Minecraft tud és a többi játék kevésbé?
A kezdetekről csak dióhéjban annyit, hogy maga az ötlet 2009-ből származik. Egy svéd programozó (Markus Persson) hobbiból kezdte el fejleszteni a játékot, mely igencsak hasonlít a klasszikus LEGO építőkockás felépítésére. A játék már indulásának első éveiben (2010) felkavarta a számítógépes játékok piacát.
Olyannyira, hogy a Microsoft 2014-ben, üzleti lehetőséget szimatolva, szőröstül-bőröstül felvásárolta a svéd programozó cégét, nem kevesebb, mint 2,5 milliárd (!) dollárért. Ez éppen egy jó üzleti befektetése volt a Microsoftnak. Már maga ez a tény is sokakban érdeklődést keltett a számítógépes programozás iránt. Mondván, ha egy fiatal (Markus ekkor 30 éves volt) is tud ilyen menő dolgokat programozni és ennyi pénzt keresni, akkor ezzel érdemes foglalkozni.
Az alap elgondolás a népszerű LEGO építőkockákon alapult. Aztán a játék annyira népszerű lett, hogy a játék ötlete alapján a LEGO kiadta a LEGO Minecraft sorozatot, mely szintén népszerű lett a rajongók körében.
A Minecraft alapmotorja, hogy egy bejárható és felfedezhető világban, mely nagyon hajaz bolygónkra, bányászni lehet, és a bányászott kincsekből mindenfélét lehet építeni. Akárcsak a LEGO-ban. Az éppen választott játékmódtól függ, hogy mennyire is nehéz hozzájutni az alapanyagokhoz, és milyen veszélyek leselkednek a játék figuráira.
Kreatív módban az alkotás kap szerepet, míg túlélő módban nemcsak az alapanyagokhoz nehezebb hozzájutni, hanem különböző rémségekkel (pl. pókokkal) is szembe kell nézni, a létrehozott elemek (ház, kerítés, varázskönyv, vasgólem) pedig a túlélést segítik. A legtöbb játékos mind a két játékmódot használja, mert mindegyik univerzumban ugyanazok az építőelemek fordulnak elő, és ugyanazokat lehet belőlük megépíteni. Kreatív módban kényelmesen ki lehet kísérletezni, ami a túlélő módban tovább visz.
A Minecraft első, alap változatát egyszerűen csak klasszikusként emlegetik, alapjában olyan volt, mint egy LEGO alapcsomag. Nagyjából egy tucat blokkot tartalmazott, és ebből lehetett építkezni. Ennyi éppen elég volt a játék kezdeti sikeréhez. Azonban az átütő sikerhez kellett valami más is. Szükség volt bonyolultabb dolgokra, összetettebb feladatokra és kihívásokra.
De ami az évek során sem változott: az a játék darabos, pixeles képe. Míg a nagyok, a hatalmas játékfejlesztő cégek óriási összegeket költöttek a látványra, az élethű animációra, realisztikus grafikákra, addig a Minecraft az egyszerű, de szerethető darabossággal robbant be és tarolt nagyot. Annyira nagyot, hogy a játékot ihlető LEGO speciális Minecraft sorozatot is indított, ami a játékra jellemző szín- és formavilágot idézi.
A minecraftos építkezés pont olyan, mint a legózás. Egymásra teszünk két kockát. Aztán ráteszünk még egyet, és még egyet, így épül a ház. Majd ha ez elkészült, akkor rájövünk, hogy tudnánk építeni egy jobbat is, és innen nincs megállás: azon kapja magát a játékos, hogy vasgólemet akar építeni.
Ám, amíg a házat egyszerű volt létrehozni, mert csak egymásra kellett pakolni az elemeket, addig - és ez jól mutatja a játék összetettségét - a gólemhez négy vasblokk szükséges. Vasblokk azonban nem terem a Minecraft-világban. Messzebbről kell indulni, először vasércet kell bányászni. A vasércből tűz hatására vasrúd lesz, majd kilenc vasrúdból lehet egy vasblokkot gyártani. Ráadásul négy vasblokkon kívül még egy halloween tök is kell a gólemhez.
És ez az összetettség jól mutatja azt a szerethető logikai gondolkodásmódot, mely az egész Minecraft univerzumot átszövi. Míg más számítógépes játékokban is lehet hasonló logikát keresni, addig itt a Minecraftban a LEGO jelleg és az agresszivitás hiánya miatt ez egy teljesen más világot teremt a fiatalok képzeletében.
Olvastam olyan kutatásokat, ahol egy tízéves fiú azt mondta, hogy a Minecraft változatos, egy 47 éves férfi pedig azzal érvelt, hogy zseniális a játékélmény, nem mellesleg olyan játék, amit együtt is tudnak játszani. Abban mindketten egyetértenek, hogy minél több időt töltenek el a játékkal, annál rejtettebb rétegei tárulnak fel és újabbnál újabb kihívásokat nyújt.
Jól mutatja a Minecraft népszerűségét, hogy a kezdetekben csak számítógépen létező játék reinkarnációi sorra megjelentek a különböző játékos platformokon is. Így napjainkban a játék már elérhető PlayStation, Xbox, és Wii konzolokon is, sőt, létezik okostelefonokra, tabletekre letölthető kiadása is.
A Minecraft előnye, hogy kezdő, profi és haladó szinten egyaránt lenyűgöz és szórakoztat, mert a logikusan felépített szabályokon kívül a játékosnak szüksége van szerencsére és leleményre, hogy végigvigye a tervét, életben tartsa a karakterét.
Azt persze azért nem mondom, hogy most minden tizenéves gyermek fusson és üljön le minecaftozni. Ugyanakkor tény, hogy ha már kikerülni nem is tudjuk a számítógépes játékok világát, akkor legalább ne a vérfolyatós, mászkálós-lövöldözős, igen gyakran belső, lelki feszültséget is kiváltó, agresszív játékkal játsszon a gyermek, hanem egy olyan játékkal, mely az ő lelki világának megfelelő, ha egyáltalán lehet ilyet mondani.