5 évnél régebbi cikk

Mire figyeljünk oda a nyári gumicserénél?
Mire figyeljünk oda a nyári gumicserénél?

Most, hogy már nemcsak a naptárból tudjuk, milyen évszakban vagyunk, hanem az időjárás is tavaszi arcát mutatja, ideje átnéznünk járművünket, és felkészíteni a napsütötte hónapokra, hogy ne a legkellemetlenebb pillanatokban üssön be a krach. Az első és legfontosabb teendőnk természetesen a gumicsere lesz, amelyről számos tévhit kering az autósok körében. Utánajártunk a legfontosabbaknak, és megmutatjuk, mire kell a legjobban odafigyelni az abroncsok leváltásánál.

A tavasz beköszöntével (normál esetben) megjelennek a első hóvirágok, hazatérnek többek között a gólyák és a hosszú zimankós hónapok után végre önfeledten sütkérezhetünk a napsütésben is. Ilyenkor a lelkiismeretes autós viszont kapásból tudja, hogy első útja nem a legközelebbi tópartra fog vezetni, hanem jó esetben a szervizbe.

Hogy miért? Mert ugyanúgy, ahogy például a vidámabb hónapok előtt a ruhatárunkat és kertünket is rendbe tesszük, az autónkkal is hasonlóképpen kell eljárjunk. Jöhet az éves nagytakarítás, kocsimosás, motorcsekkolás, de mindenekelőtt a legfontosabb: a téli gumik nyári abroncsokra való cseréje.

A gumicserével kapcsolatban azonban sajnos számos hiedelem kering az emberek között, amelyek nem minden esetben állják meg a helyüket. Hogy kicsit rendet tegyünk a fejekben, az egyik fehérvári gumiszerviz ügyvezető igazgatójánál, Flaskár Sándornál érdeklődtünk, mire is figyeljünk oda az abroncsok váltásánál.

Rögtön az egyik legfontosabb kérdést tettük fel: mikor érdemes lecserélni a téli gumikat nyárira? "Ha a napi átlaghőmérséklet hét fok fölé emelkedik. Ez az általános elfogadott szabály, de ezt felülírhatja, hogyan és mikor használjuk autónkat" - kezdte Flaskár Sándor, majd az elhasználódott gumikra terelődött a szó. A szakember szerint akkor újítsunk be egy szettet, ha elkopott. Szakműhelyekben érdemes állapotfelmérést végeztetni a gumikon, biztosan jó tájékoztatást fogunk kapni, hiszen nagyon sok gyártói és technológiai tudnivalót kell figyelembe venni.

"A pontos gumiabroncsnyomás értékének betartása is igen lényeges tényezője a gumik élettartamának, de ami ennél is fontosabb, a járművünk biztonsági tényezője. Nem jó, ha alacsony a guminyomás, de legalább ennyire káros a túlpumpált abroncs is. A korszerű járműveknél erre már nem sok gondunk van, hiszen ezekben már keréknyomásszenzorok vannak, amelyek folyamatosan figyelik az értékeket, és figyelmeztető jelzést adnak, ha valami nem stimmel. Nagyon fontos, hogy a gumikat az autónkon elhelyezett adattáblán feltüntetett értékekre pumpáljuk" - folytatta Flaskár Sándor.

A szakember azt is elmondta, fontos, hogy szakszervizekben végeztessük a gumicserét, hiszen így lesz biztonságos. Nagyon sok szabály van, amit a szervizekben dolgozó szakemberek ismernek. Nemcsak az abroncsok műszaki paramétereit kell követni, hanem figyelembe kell venni az autónk típusára vonatkozó (szerelési) előírásokat is. Ezek be nem tartása veszélyes lehet, sok bosszúságot és anyagi kárt tudnak okozni.

"Manapság iszonyú a kínálati paletta gumiabroncsokból, se szeri, se száma a gyártmányoknak, gyártóknak. Tapasztalatból mondom, ha egy terméket megszerettünk és biztonságban érezzük magunkat tőle, amennyiben módunkban áll, ne váltsunk. Ha igen, akkor vegyük figyelembe a szakemberek javaslatait, ajánlatait" - kaptuk a tájékoztatást a gumiszerviz ügyvezető igazgatójától, majd a gumicseréknél gyakran használatos kifejezés, a centrírozás rejtelmeibe avatott be: "A centrírozás az, amikor a forgó kereket dinamikusan kiegyensúlyozzuk. A centrírozás önmagában nem eredményez megnyugtató, lágy és finom gördülést járművünknek. Szoktam mondani: féltéglát is ki lehet centrírozni, de az attól még nem kerék" - zárta rövidre a szakember, majd a centrírozás fontosságával folytatta. "A centrírozás elvégzésével szűrjük ki azokat a problémákat, amelyek nélkül nem éreznénk jól magunkat az autónkban. Igen idegesítő tud lenni, ha karunkon remeg a karóra, még súlyosabb probléma, ha a lábunk alatt a jármű padlólemeze rázkódik. Ha ezeket a hibákat nem javítjuk, károsodnak a gumiabroncsok, de a futómű többi függesztése is tönkre megy."

Beszélgetésünk végén a gumik szakszerű tárolása is szóba került, így megtudtuk, ha komplett kerékszettet kell tárolni, nem nagyon tudunk hibázni. Üzemi nyomáson kell tartani, illetve napsugárzástól, hősugárzástól is meg kell védeni őket. "Nagyobb figyelmet igényel, ha csak egy-egy abroncsot kell tárolni, legoptimálisabb, ha állítva raktározzuk őket. Ha valami oknál fogva fektetnünk kell, maximum négy-öt gumiabroncsot tegyünk egymásra, de további súlyokat ne tegyünk rá (ne használjuk polcként). Fontos még, hogy a tárolt kereket ne érje olaj, maró anyag, vagy hasonló jellegű szennyeződés" - egészítette ki Flaskár Sándor.

További ajánlatok: www.jsi.hu

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek