Így változnak a bankkártya használat és a netes bankolás szabályaiÍgy változnak a bankkártya használat és a netes bankolás szabályai
Mióta hazánkban is elterjedtek az érintéses elven működő bankkártyák - ezeket nevezzük NFC chippes vagy PayPass kártyáknak - egyre többször és többen vetették fel azt a kérdést, hogy mi a helyzet, ha egy ilyen bankkártyát elveszítünk?
Nos, a bankszektor és a törvényalkotók is eljutottak odáig, hogy a kényelem, mely lehetővé tette azt, hogy érintéses fizetés esetén az 5.000 forint alatti vásárláskor nem kér PIN-kódot a terminál, azon túl, hogy rettentően kényelmes és nagyban gyorsítja vásárlásnál a fizetésre fordított időt, hordoz magában nem csekély bizonytalanságot is. Egy ilyen elveszett vagy ellopott, esetleg illegálisan lemásolt kártyával annak letiltásáig simán lehetett még jó párszor fizetni 5.000 forintonként, a PIN-kód tudta nélkül is. Ez ugyebár nem túl kellemes megoldás a kártyabirtokos számára.
Nos, ennek most megpróbálnak véget vetni. A változások nyomán nagyobb biztonságot kapunk mi felhasználók, de azért a kényelemtől sem kell búcsút vennünk. Nézzük mi, és hogyan változnak szeptember 14-től.
PIN-kód 5.000 forint alatt is
Az új szabályozás értelmében előfordulhat, hogy 5.000 forint alatti vásárláskor is kéri a terminál a fizetés megerősítését szolgáló PIN-kódot. Ez pedig úgy fog történni, hogy a bank folyamatosan figyeli a tranzakcióinkat és öt tranzakció után, vagy a korábbi vásárlásaink összesített, legfeljebb 150 eurós (kb. 48.000 forintos) összeghatára felett mindenképpen meg kell adni a PIN-kódot a kasszánál. Ezeket a határértékeket a banki rendszerek folyamatosan nyomon követik majd. A számláló nullázódik, ha közben valahol mégis PIN-kód megadásával fizetünk.
A szabály lehet kicsit macerásnak tűnhet, de ezt annak érdekében vezetik be, hogy ha elveszítjük vagy ellopják a kártyánkat, akkor ne tudják korlátlanul használni azt az NFC-s funkcióján keresztül sem.
Több kód kell a netes bankoláshoz is
A változások másik, igen komoly része az erős ügyfélazonosítás, mely szintén mától él. A PSD2 irányelvei alapján minden banknál kötelezővé vált a kétfaktoros ügyfélazonosítás az online bankolás során, legyen az internetes vagy mobil bankolás.
Ez szintén a mi érdekünkben történik. A saját védelmünket szolgálja a digitalizáció világában, így az egyre fejlettebb módszereket használó hackerek, adathalászok dolga jelentősen megnehezül a banki információk vagy a pénzünk elérését illetően. A többfaktoros azonosítás esetén nem lesz elég a netes bankoláshoz való belépéshez a korábbi felhasználónév és jelszó.
A belépéshez további elemek kellenek majd, melyek lehetnek kódok, amit csak mi ismerünk (például jelszó), egy olyan eszköz, amelynek a birtokában vagyunk (például egy SMS képes mobiltelefon), esetleg egy biológiai azonosító (ujjlenyomat, esetleg a jövőben arcfelismerés).
Az új szabályozás értelmében mától egy név és jelszó párossal már nem tudunk belépni az online bankunkba, hanem kelleni fog a fent már említett további megerősítés, ujjlenyomat, SMS is.
Jöhetnek a fintech megoldások a hagyományos bankokhoz is
A "nyílt bankolás" a legnagyobb hozománya a mostantól bevezetett módosításoknak. A fintech cégek, mint például a Revolut, vagy a Monese, esetleg a Curve mind olyan szolgáltatás platformokat kínál pénzügyi szempontból, melyek lehetőségei még jó ideig talán nem is lesznek elérhetőek a klasszikus bankok portfóliójában. Azonban mostantól lesz arra is lehetőség, hogy a fintech cégek - külső fejlesztőként - olyan modern szolgáltatásokat nyújtsanak a nagy bankok ügyfeleinek is, melyeket a nagy bankok még nem tudnak.
Ez az a része az egész újításnak, ami a legérdekesebb, és amitől én a legtöbbet várom. Arról már itt a Kocka blogban is írtam, hogy a modern pénzügyi megoldások, vagyis a fintech cégek mennyire összeszedett és mennyire modern pénzügyi megoldásokkal kecsegtetik leendő ügyfeleiket. Sajnos ebben a tematikában a klasszikus bankok nagyon le vannak maradva.
De mostantól lesz rá lehetőség, hogy a hagyományos bankok rendszere megnyíljon a külső (fintech) szolgáltatók felé, azaz minősített szolgáltatók csatlakozhatnak a bankok rendszereire, és onnan számlaadatokat használhatnak, de fontos, hogy csak az ügyfelek engedélyével.
A bankok elektronikus szolgáltatásait (internet- vagy mobilbank) igénybe vevő ügyfeleknek a jövőben lehetősége nyílik minősített szolgáltatókon keresztül számlaadatok, így számlaegyenleg- és pénzforgalmi tranzakciós adatok lekérdezésére, valamint fizetés kezdeményezésére is.
Az úgynevezett nyílt bankolás a mindennapokban is jelentős változást eredményezhet, a bankok új, digitális megoldásainak létrehozásában a fintech-területen érdekelt fejlesztőkkel, startupokkal működhetnek együtt annak érdekében, hogy még innovatívabb szolgáltatásokat kínáljanak az ügyfeleknek. Ilyen lehet például egy olyan szolgáltatás, ahol az ügyfél akár több bankszámláját egy helyen tekintheti át, és nyomon követheti, hol és mennyit költött, milyen megtakarításai vannak, de a jövő ennél sokkal többet is nyújthat majd, melynek előnyeit mi felhasználók érezzük majd a legjobban.