3 évnél régebbi cikk

Új parkolók és körforgalmak épülnek Palotavárosban, Székesfehérváron
·Hírekközlekedés·Utolsó frissítés: undefined
Új parkolók és körforgalmak épülnek Palotavárosban, Székesfehérváron
·Hírekközlekedés·Utolsó frissítés: undefined

Ami a parkolási feltételeket illeti, a Palotaváros több pontján is történtek változások az utóbbi években.

„Mivel a városrész dinamikusan fejlődik, egyre magasabbak a lakásárak, az erősödő gazdaság és a vásárlóerő növekedése magával hozza azt is, hogy rengeteg autó van, melyeknek helyet kell biztosítanunk!” – mondta el Viza Attila, a városrész képviselője.

Ennek eredményeként összesen 115 parkoló készült el a palotavárosi tavak melletti sport- és szabadidőközpont beruházásának részeként. A Kelemen Béla utca és a Horog utca kereszteződésénél, illetve a Gajaliget-lakópark mögött történt felületmegújítás és bővítés. Utóbbinak köszönhetően 37 parkolót alakítottak ki, melyek az ott élőket és az északi tó látogatóit szolgálják ki – világítással és vízelvezetéssel kulturált körülményeket biztosítva.

 Az első ütemben a Horog utca 1. szám előtt egy régi, évtizedek óta le nem burkolt parkolóban történt felületcsere, illetve a Kelemen Béla utca 8. számú lépcsőház melletti, korábban zúzott köves parkoló is megújult, melynek nemcsak a felületét cserélték ki, de a bővítésére is sor került, egészen a belső körsétányig. Itt összesen 76 parkolóhely, plusz 2 mozgássérült-parkoló áll a lakók rendelkezésére.

A Kelemen Béla utca és a Horog utca csatlakozásánál pedig új gyalogátkelőhelyet festettek fel.

Új parkolók az iskolák környékén

Nagy eredmény az is, hogy még ebben az évben megvalósulhat az István Király Általános Iskola melletti parkoló kialakítása. A 35 millió forintos beruházás keretében 20 új parkoló épülhet, valamint úgynevezett kiss&go parkolóhelyet is kialakítanak a gyermeküket autóval iskolába hordó szülőknek, ahol az iskolai csúcsidőszakokban csak 3 percre lehet megállni.

Így a gyerekek az autónál tudnak elbúcsúzni szüleiktől, majd gyorsan fel is szabadul az adott parkolóhely. Ez nemcsak az iskolába járás időszakának zsúfoltságát enyhíti, hanem a környéken lakók parkolási körülményeit is javítja. A tervek már 2019-ben elkészültek, a tavalyi évben a járvány miatt nem kezdődhetett el a kivitelezés, idén azonban – sokak örömére – elkészül az új parkoló.

„Ugyanez a helyzet a Vasvári Pál Általános Iskolánál is, de mivel ott a körülbelül 80-100 millió forintos beruházási eljárás folyamata hosszadalmasabb, annak kivitelezése a hosszú távú tervek között szerepel. Ha megvalósul, a Palotai útról közvetlenül le lehet majd kanyarodni az iskola elé. Az intézmény elől elvisszük a parkolót az út felé, a suli előtt pedig kialakítunk egy közösségi teret. Ez a park lehetőséget biztosít majd az iskolának a tantermen kívüli órák megtartására, valamint a fiataloknak a szabadidejük eltöltésére.” – mondja a képviselő.

Jelenleg 1815 parkoló van Palotaváros északi részén, ezek közül több mint 200 az elmúlt években épült.

Két új körforgalom épül Palotavárosban

A palotavárosiak napi közlekedését elősegítő beruházás volt a Schwäbisch Gmünd utca és a Jankovich utca csomópontjának 2016-os átalakítása a Varga-csatornánál. Erre a 65 millió forintos beruházásra azért volt szükség, mert korábban megszűnt a Kelemen Béla utcába való bekanyarodás lehetősége a Palotai úton a belváros felől érkezők számára.

Palotaváros közlekedése kapcsán jelenleg is gond, hogy – főleg a város déli agglomerációjából érkezők közül – sokan kerülőútnak használják a Kelemen Béla utcát.

Az itt élők gyakran panaszkodnak, hogy az átmenő forgalom megnehezíti a gyalogos közlekedést, ezért a piac környékén további két körforgalom kialakítása is szerepel a tervek között a Kelemen Béla utcára csatlakozó Hübner András és Jankovich Ferenc utcák csomópontjában.

Itt zebrák is létrejönnek majd, ezek biztonságosabbá teszik a gyalogosok átkelését, egyben mérsékelhetik az autósok sebességét. A cél, hogy visszaadják az itt élő embereknek azt a jogot, hogy balesetmentesen tudjanak közlekedni az úton, ami már csak az István Király Általános Iskola megközelíthetősége miatt is kiemelt fontosságú.

„Megfordítjuk a dolgot: nem az autós fogja átengedni a gyalogosokat – ha van kedve –, hanem a gyalogosforgalom szabályozza az autóközlekedést.” – magyarázta Viza Attila. Bár a forgalmat lassító katedra is segít a helyszínen, mégis nélkülözhetetlen az említett megoldás bevezetése, ami szintén egy több évtizedes problémára hoz majd megoldást. Nem titkolt cél az átmenő forgalom visszaszorítása, aminek köszönhetően a levegő szennyezettsége is csökkenne.

 A képviselő elmondta, hogy a már megépített körforgalmak kapcsán kedvezőek a visszajelzések. Ilyen például a Bátky Zsigmond utca és a Tobak utca kereszteződésénél kialakított csomópont is, melynek fejlesztését megelőzte a Székesfehérvár nyugati feléből érkező felszíni csapadékvíz elvezetésének biztosítása is.

Terv a közösségi közlekedés fejlesztésére

„A közösségi közlekedést használóknak is szeretnénk azzal kedvezni, hogy a város napirendre vette az autóbusz-közlekedés fejlesztését a városrészben.” – mondta el lapunknak a képviselő. A választás előtt végzett közvélemény-kutatás során a Hübner András és a Gáncs Pál utcában élők nagy arányban jelezték igényüket a buszközlekedés bővítésére. Ennek eredményeként – várhatóan idén június végén – már a megoldásról, illetve járatsűrítésről tudják tájékoztatni a városrészben élőket. A képviselő bízik benne, hogy a Hübner utcától a kórházig közvetlen járattal eljuthatnak majd a Palotaváros északi részén élők.

Borítókép: Kiss László
Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek