Hogyan lehet hatékonyan spórolni az üzemanyaggal?Hogyan lehet hatékonyan spórolni az üzemanyaggal?
Az üzemanyag spórolására nincs egy hatalmas, átütő trükk, cserébe van sok apró. Ezek közül minél többet tartunk be, annál kézzelfoghatóbb lesz a benzin vagy gázolaj megtakarítás. Aki igazán körültekintően jár el, és a Top Gear valamint a Which? szakértőinek lehető legtöbb tanácsát megfogadja, a korábbihoz képest akár évi egy-két vagy még több teljes tankolás árát megspórolhatja.
Nézzük a tippeket:
Vezessünk nyugodtan!
Próbáljunk minél egyenletesebben vezetni, lehetőleg kerüljük a hirtelen és durva gyorsításokat. Benzinmotor esetében a motor felesleges terhelése nélkül próbáljuk a fordulatszámot 1500-2500, dízelmotor esetében pedig 1200-2000 között tartani. Amikor csak lehet, kerüljük a hirtelen fékezést, és inkább motorfékkel lassítsunk. Például ha egy közlekedési lámpához közeledünk, vegyük le a lábunkat a gázról, és hagyjuk, hogy guruljon az autó. Kis szerencsével akár teljesen meg sem kell állni, ha időben vált zöldre a lámpa, így a gyorsításnál kevesebb üzemanyagot éget majd el az autó.
Tartsuk be a sebességhatárokat!
Minél gyorsabban vezetünk, annál több üzemanyagot fogyaszt az autónk. A brit Közlekedési Minisztérium (DfT) adatai szerint a 130 km/h-s (80 mp/h) sebesség 25 százalékkal több üzemanyagot fogyaszt, mint a 110 km/h-s (70 mp/h) autózás. A 95 km/h (60 mp/h) az előzőhöz képest további 9 százalékkal, a 80 km/h (50 mp/h) pedig újabb 5 százalékkal csökkentheti a fogyasztást.
Váltsunk korábban sebességet!
Manapság már rengeteg autó jelzi a sofőrnek, hogy mikor a leggazdaságosabb a sebességváltás. Akadnak olyan modellek, melyeket már egyenesen öko-móddal hoznak forgalomba. Akinek ezek a segédeszközök még nem állnak rendelkezésére, próbáljon meg nagyjából 2000 fordulattal a megszokottnál korábban váltani, ha ez érezhetően nem okoz gondot az autó motorjának. További fogyasztáscsökkenést eredményezhet ha felkapcsolgatásnál kihagyunk egy fokozatot, például egyesből rögtön hármasba váltunk. Fontos figyelni azonban, hogy a motor fordulatszáma ne essen vissza olyan tartományba, ahonnan már csak erőltetve tud gyorsulni, mert ez károsíthatja.
Klíma vagy nem klíma?
A helyes válasz: is-is. Amikor a városban közlekedünk, tekerjük le az ablakokat és kapcsoljuk ki a klímát, ami szabályosan zabálja a benzint és a gázolajat. Ellenben jobban járunk takarékosság szempontjából, ha nagy sebességgel megtett hosszabb úton felhúzzuk az ablakokat és inkább klímát használunk. Ilyenkor ugyanis a kocsinak lehúzott ablakoknál lényegesen rosszabb lenne a légellenállása, ami nagyobb motorerőt kíván, végeredményben pedig több benzin vagy gázolajat égetünk el az út során, mintha klímáznánk.
Hideg időben ne melegítsük a motort!
Bár típusonként eltérnek a gyártók javaslatai, a legtöbb modern autó esetében már nincs szükség a motor melegítésére. Sokkal jobban járunk, ha a helyben pöfögés és várakozás helyett inkább lassan elindulunk. Így a kocsi motorja lényegesen gyorsabban melegszik fel, mintha percekig ücsörögnénk a jéghidegben. A motor téli melegítése ráadásul fokozza a motorkopás esélyét és sokkal több üzemanyagot fogyaszt, mintha óvatosan elindulnánk. A szélvédőre fagyott jeget pedig jégkaparóval távolítsuk el, így ennek felolvadására sem kell percekig várni járó motorral a parkolóban.
Ellenőrizzük a nyomást a kerekekben!
Érdemes rendszeresen ellenőrizni a nyomást az abroncsokban. Az ideális értékeket a kocsi kézikönyvében vagy a vezetőoldali oszlopra ragasztott matricán találhatjuk. Ha ezeknél az értékeknél alacsonyabb a nyomás a kerekekben, a motornak lényegesen nagyobb erő kell a járgány megmozgatásához, amihez több benzinre vagy gázolajra lesz szüksége. Ráadásul a laposabb gumik hatással vannak az autó fékteljesítményére is. Végeredményben pedig gyorsabban vagy egyenetlenül kopnak az abroncsok, így hamarabb szükség lehet cserére is.
Pakolj ki a kocsiból!
Minél nagyobb súlyt cipel az autó, annál több üzemanyagra van szüksége. Érdemes alaposan átnézni a csomagtartót vagy az ülések alatti részt. Régen látott holmijaink viszontlátásának öröme mellett egy-egy kipakolás alkalmával akár 15-20 kilogrammnyi felesleget is garázsban vagy a kukában hagyhatunk, ez pedig már érezhető lehet a kocsi fogyasztásán is. Ha tényleg csak a legszükségesebb cuccok vannak az autóban, 100 kilométerenként akár 0,4 liter üzemanyagot is megspórolhatunk. Ez havi átlag 600 megtett kilométer esetén egész évre vetítve 28,8 liter üzemanyagot jelent, ami pedig egy 40 literes városi autót figyelembe véve elég tetemes mennyiség: bőven több mint egy fél tank benzin vagy gázolaj.
Használjuk ki a kedvezményeket!
Ma már a legtöbb benzinkúthálózaton létezik valamilyen hűségprogram. Akad olyan, ahol az éppen aktuális tankolásból literenként jár kedvezmény, de olyan is, ahol minden vásárlással - beleértve a tankolást és a shop termékeit is - pontokat gyűjthetünk, amit később akár üzemanyagra is válthatunk. Ha nem felejtjük el használni a hűségkártyákat, éves szinten akár egy fél vagy egész tankolás árát is megspórolhatjuk.
Válts elektromos autóra!
Bár az áram ára is lassan az egekbe emelkedik a világon, az elektromos autóval még így is rengeteget spórolhatunk. Különösen akkor, ha otthon töltjük fel a kocsit, a házunkban pedig napelem biztosítja az áramot. Ezzel a módszerrel csak akkor kell fizetni a töltésekért, ha útközben muszáj megállni egy villámtöltőnél.
Tedd le a kocsit!
Az autóval rengeteg időt is megspórolhatunk, de tegyük a kezünket a szívünkre: a hétköznapokban nagyon sokszor egyszerűen kényelmi eszközként vagy guruló esernyőként használjuk. Ha képesek vagyunk kimozdulni a komfortzónánkból, feláldozni némi időt, vagy csak egyszerűen alaposabban megtervezni a napokat, a végeredmény forintokban kimutatható. Hétköznapokon használjuk a tömegközlekedést, kerékpározzunk, rollerezzünk vagy csak egyszerűen gyalogoljunk, a kocsit pedig használjuk az olyan nélkülözhetetlen helyzetekben, mint egy nagybevásárlás, esetleg egy családi kirándulás.