Milyen mély lesz a nyúl ürege, vagyis a gazdasági visszaesés?Milyen mély lesz a nyúl ürege, vagyis a gazdasági visszaesés?
Minél nagyobb egy vállalat, annál jobb esélyei vannak a túlélésre. Városunk bővelkedik olyan munkáltatókban, amelyek több tízmilliárdos adózott eredményt érnek el és több ezer embert foglalkoztatnak. Azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy szükség van a kisvállalkozókra és a közepes méretű gazdasági szervezetekre. Az energiaköltségek emelkedése minden lakost és gazdasági szereplőt érintenek, sokan attól félünk, bezárnak akár gyártósorok is. Mi lesz a kis- és középvállalkozásokkal?
Szinte minden vállalkozásnak versenyben kell részt vennie. Nézzünk csak egy példát a kiskereskedelemből. Közeledik a Black Friday akciós nap, amikor a vásárlók megőrülnek bármilyen leárazott termékért. Ez alkalomból tőlünk nyugatra olyan leárazások vannak, amik tényleg elképesztőek, van, hogy egy-egy termék eredeti árának akár 70-80%-t is elengedik az üzletek a felhajtás kedvéért. Mi magyarok ezeket a leárazásokat esetleg online érhetjük el. Sajnos a magyarországi kereskedők a több kupon egy időbeli beváltásától is tartanak, nemhogy még tényleg komoly leárazást engedjenek meg maguknak.
Tegyük fel, szeretnénk egy okosórát. Milyen beszerzési lehetőségeink vannak Fehérváron? Van a városban Auchan, Tesco és kisebb kereskedők. Az élelmiszerre szakosodott nagyboltok bővítették kínálatukat, így juthatunk számítástechnikai termékekhez miközben kenyeret veszünk. S mivel manapság szinte mindent házhoz lehet rendelni, ezek az üzletek nem csak a helyiekkel, az online üzletekkel is versenyeznek.
Ha megnézzük például az eMAG BLACK FRIDAY akcióit, könnyen előfordulhat, hogy jobb áron találjuk meg ugyanazt az okosórát, mint egy üzletben Fehérváron. A választék biztosan nagyobb. Az eMAG 30 napos termék-visszaküldési lehetőséget kínál, vagyis felülmúlják a távkereskedelemben biztosított 14 napon belüli törvényes elállási jogot.
A magyar végfelhasználó inkább árérzékeny, mint tudatos. Vagyis ott veszi meg az okosórát, ahol alacsonyabb az ár, jobbak a feltételek. (Bár az apróbetűs szerződésrészeket a legritkább esetben olvassuk el.) Egy fehérvári kereskedőnek talán esélye sincs labdába rúgni Black Friday alkalmával. Az eMAG vagy az Alza ráadásul nagyobb marketing büdzsével is rendelkezik, így ha TV-t nézünk, vagy az utcán sétálunk, biztos előbb fogjuk egyikük hirdetését látni, mint egy fehérvári kereskedőét.
Egy helyi kereskedőnek tehát speciális értékesítésre kell szakosodnia. Sokkal ügyesebben kell megtartania az ügyfeleket, mint egy nagyobb (online) kereskedőnek. De figyelnie kell a munkaerőre is, ami talán még nagyobb versenyt jelent. Fehérvárhoz közel van Budapest, ami még több lehetőséget tartogat azoknak, akik hajlandók ingázni városon kívülre. Egyre több otthonról betölthető munkakör van azok számára, akik értenek a digitális munkavégzéshez és az angol nyelvtudásuk megfelelő. Sok esetben túlszárnyalják a „külső” fizetések a fehérvári, helyi munkaadók ajánlatát. Amelyik cég ilyen körülmények között (szakképzett) munkaerőt tud hosszú távra találni, az valamit kiemelkedően jól csinál.
S bár ahogy a cikk elején az áll, hogy minél nagyobb egy cég, annál jobb esélyei vannak a túlélésre, a nagyvállalatok is küszködnek a munkaerő megtartásával, megszerzésével.
Egy kis- és középvállalkozásnak kiút lehet a profilváltás. A portfólióbővítés vagy az időszakos leállás. Egyik sem fájdalommentes, de most az az időszak köszönt ránk, amikor a legkisebb rossz mellett kell döntenünk.