Véget érhet az e-kereskedelem sikertörténete?Véget érhet az e-kereskedelem sikertörténete?
Nem mehetünk el a tény mellett, miszerint ekkora növekedés elképzelhetetlen lett volna a kialakult járványhelyzet nélkül. Egy megkérdezett marketingszakértő arra hívja fel a figyelmet, hogy az offline boltokból az online térbe történő átterelődés rendkívüli mértékben segítette a webáruházakat; míg a teljes kiskereskedelem várhatóan pozitív nullára hozza az évet, addig az e-kereskedelem növekedése 28% körüli lehet.
Az idei évben minden negyedév várakozáson felüli eredményeket hozott az e-kereskedők számára. Az első három hónap stabil növekedését a márciusban megváltozott vásárlói viselkedés lökte előre; a hónapvégi eredményeknek köszönhetően az első negyedév 21%-os növekedést hozott. A második negyedévben minden a járványhelyzetről szólt, így nem meglepő, hogy a biztonságosabb „kontaktmentes” vásárlási módok hatalmasat nőttek. Ekkor a növekedés elérte a 47%-ot! Ehhez képest a harmadik negyedév 19%-os bővülése visszaesésnek tűnhet; a lakosság fegyelmezettsége sokat csökkent ezekben a hónapokban, így az e-kereskedelem sem volt képes akkora növekedésre, mint korábban.
Természetesen az egész éves teljesítményt jelentősen befolyásolhatja az utolsó negyedév bevétele, amit jelenleg még nem ismerhetünk. Kérdés, hogy a járványhelyzet súlyosbodása ezúttal is stimulálni képes az online forgalmat vagy folytatódik a harmadik negyedévben tapasztalt lassulás. A legnagyobb e-kereskedők jelentős növekedésről számoltak be a fekete pénteket követően, így minden jel arra utal, hogy az e-kereskedelem ebben a periódusban is nagy fordulaton pörög.
Sokakat máris az foglalkoztat, mi várható 2021-ben. Természetesen megoszlanak a vélemények, hiszen ez az év is bebizonyította, hogy az e-kereskedelemben nehéz tervezni.
A megkérdezett marketingszakértő szerint a következő év is tartogat pozitív meglepetéseket a szereplők számára, hiszen semmi sem indokolja, hogy a piac jelentősen bezuhanjon az idei évhez viszonyítva, azonban felszínre kerülhetnek a szolgáltatás minőségében megmutatkozó különbségek. Jellemzően azok a webáruházak lehetnek nyertesei a következő évnek, akik időben felismerték a szolgáltatásfejlesztés fontosságát, illetve gyakorlati lépéseket tettek a fejlődés érdekében.
Nagy a valószínűsége annak, hogy a járványhelyzet lecsengését követően ismét előtérbe kerülnek az exportra vonatkozó tervek. A hazai e-kereskedők előtt számos pozitív példa mutatkozik; elég az Extreme Digital külföldi portfóliójára gondolni, amely a szomszédos piacok mellett bolgár és német webáruházakat is tartalmaz. De megközelíthetjük a kérdést a másik irányból is, hiszen jelenleg több közép-kelet-európai szereplő tud meghatározó piaci részesedést uralni Magyarországon.