2 évnél régebbi cikk

A nagy csigadrágulás: a gyerekek zsebpénze is sokkal kevesebbre elég az infláció miatt
·Gazdaságinfláció·Utolsó frissítés: undefined
Fehérvár Médiacentrum fotója
Fiers Gábor
A nagy csigadrágulás: a gyerekek zsebpénze is sokkal kevesebbre elég az infláció miatt
·Gazdaságinfláció·Utolsó frissítés: undefined

A fiatal korosztály is megtapasztalta, hogy mit jelent az infláció: októberben 3 ezer forint havi zsebpénzből 12 kakaós csigát lehetett vásárolni, egy évvel korábban még 19 darabot. Hamburger esetében idén alig több mint 2 szendvicsre elég a pénz, szemben az egy évvel korábbi 3 darabbal.

A K&H által összeállított gyerekinflációs kosárban szereplő termékek összesen majdnem 36 ezer forintba kerültek az idén, ami 21 százalékos éves áremelkedésnek felel meg. Azaz a gyerekekhez köthető termékeken is jól látható az infláció, melynek októberben 21,1 százalékos volt az éves üteme, szemben a szeptemberi – már akkor is évtizedes rekord - 20,2 százalékkal. Az áremelkedés nagyrészt köszönhető az élelmiszerek 40 százalékos drágulásának. A magas infláció szinte mindenkit érint, így a gyerekeket is.

A gyerekinflációs kosárban szereplő termékek: a kakaós csiga mellett a gyümölcsjoghurt, hamburger, narancslé, hátizsák és szemüvegkeret valamint egy adag iskolai ebéd.

A felsorolt termékekért idén októberben összesen 35 902 forintot, egy évvel korábbi 29 571 forintot, míg a járvány előtt, 2019 októberében 25 121 forintot kellett fizetni. Tehát éves szinten 21 százalékos, a három évvel ezelőttihez képest pedig 43 százalékos drágulásról van szó.

Éves szinten a kakaós csiga 56 százalékkal 244 forintra drágult,

a gyümölcsjoghurt ára 42 százalékkal 207 forintra emelkedett. A hamburger 1250 forintos ára 45 százalékos többletnek felel meg. A narancslé 630 forintba, a hátizsák 10 180 forintba, a szemüvegkeret pedig 22 910 forintba került, ami 18-27 százalékos növekedésnek felel meg a múlt év októberéhez képest. Az iskolai menzán kapható ebéd ára 17 százalékkal 481 forintra ugrott. A három évvel korábbi árakhoz képest ezek a termékek 28-93 százalékkal lettek drágábbak.

A gyerekinflációs kosár árának emelkedése a fiatalok számára is jól érzékelteti, mit is jelent a drágulás. Másképpen fogalmazva bemutatja, hogy az az összeg, amit zsebpénzként kaptak tavaly, illetve most, az hány darab kakaós csigára vagy éppen hamburgerre elég. Ha 3 ezer forintos havi zsebpénzről van szó, akkor kakaós csigából múlt évben akár minden nap elfogyaszthattak egyet, míg idén csak kétnaponta van rá lehetőségük. Ha pedig hamburgerezni szeretnének a fiatalok ennyi pénzből, ebben az évben havonta kétszer, míg tavaly akár háromszor is megtehették.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek