1 évnél régebbi cikk

Átok vagy áldás, avagy miért hasznos a menetidő és a pihenőidő szabályozása?
Fehérvár Médiacentrum fotója
soforallas.com
Átok vagy áldás, avagy miért hasznos a menetidő és a pihenőidő szabályozása?

Nem árul egyetlen fuvarozással foglalkozó cég sem zsákbamacskát: aki hivatásos sofőrködésre adja a fejét, annak rendkívül sok szabállyal kell szembenéznie.

Sőt, nem csupán szembenézni kell majd, hanem be is tartani őket, hiszen anélkül senkiből sem válhat hivatásos sofőr, és nem is végezheti tartósan úgy a munkáját, hogy fittyet hány az előírásokra.

Az, hogy csupán meghatározott típusú jogosítvánnyal lehet ellátni egy-egy munkakört, nem vita kérdése, sőt, még a közlekedési szabályok betartása is egyértelműen adott mindenki számára. Ám akadnak egyéb rendelkezések, amelyekkel talán többen is hajlamosak lennének vitatkozni, ha lehetne. Mai cikkünkben egy ilyen témát veszünk górcső alá.

Hogy is hangzik a szabályozás?

A Sofőr állás külföldi-belföldi álláshirdetéseire egyaránt vonatkoznak a fuvarozás menet- és pihenőidőt illető szabályozásai, amelyek a következőképp alakultak.

Naponta legfeljebb kilenc órát lehet vezetéssel tölteni, valamint heti két alkalommal van lehetőség arra, hogy a kilenc helyet tíz órát legyen úton a szorgalmas és dolgos sofőr.

Ám itt még közel sincs vége a "megszorításoknak", ugyanis azt is meghatározzák a sofőrök számára, hogy minden, 4,5 óra vezetéssel töltött idő után megálljanak, és 45 percen keresztül egybefüggően pihenjenek. Hogy ezt alvással, telefonálással, étkezéssel vagy testmozgással töltik-e, az csakis a vezetőn, illetve annak igényeink múlik.

Sokan felhördültek, amikor ezek a megkötések bevezetésre kerültek, hiszen mindenkinek az a cél, hogy minél gyorsabban juttassa el a rakományt A pontból B pontba. Minél több fuvart tudnak ugyanis vállalni, annál több pénz üti a sofőrök markát. Ezek a kitételek azonban sokak számítását keresztülhúzta.

Fő a biztonság!

Azonban ahogy az élet egyéb területén, úgy itt is egyre nagyobb hangsúlyt kapott a biztonság, ezért, hogy minél kevesebb baleset történjen a közutakon, kifejlesztésre került egy eszköz, a tachográf.

Azt azonban fontos kiemelni, hogy nem a sofőrök ellenőrzése, megfélemlítése vele a cél, hanem az, hogy minél kevesebb fáradt vezető legyen az úton. A fáradtság ugyanis csak bajt szül, amihez vezetés közben elegendő akár csak egy rövid pillanat is.

A tachográf az úr!

Bár korábban akadtak próbálkozók, ma már mindenki elfogadta, hogy a tachográfot, a sofőrök áldását vagy átkát nem lehet sehogy sem kicselezni.

Ez a kis kütyü ugyanis rögzít mindent, a szeme elől senki sem bújhat el. A gép tudja, hogy milyen sebességgel és merre járt a sofőr, mennyit vezetett egybe, valamint azt is, hogy mennyi pihenőt tartott két etap között.

Bár látszólag hátráltatja és lassítja a munkát ez az eszköz, közben mégis arról gondoskodik, hogy a sofőr épségben hazatérjen a családjához egy-egy fárasztó, mégis eredményes munkanap után.

Ha szeretnéd, hogy rád is egy tachográf vigyázzon munka közben, nézz szét a Sofőr állás meghirdetett pozíciói között.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek