Amikor a Boss Philadelphiát járta: ezt hallgatta a világ 30 esztendejeAmikor a Boss Philadelphiát járta: ezt hallgatta a világ 30 esztendeje
Zenei időutazásunk első állomása szokás szerint Nagy-Britannia, nézzük, hogyan festett a UK Top40 1994 márciusában.
A hónap közepéig az a dal állt az első helyen, mely még februárban ugrott az élre. A kor dívája, a kilencvenes évek elsőszámú női előadója, Mariah Carey 1994-ben adta ki „Music Box” című albumát, melynek egyik legnagyobb sikere a „Without You” volt. A dal maxija Nagy-Britanniában 490 000 példányban ment el, ami annak is volt köszönhető, hogy a nóta eredetije egy 1970-es brit dal volt a Badfinger előadásában. Mariah Carey és a „Without You” végül négy hétig állt a brit lista élén.
Az elsőséget március közepén adta át az amerikai énekesnő egy holland dance formációnak. A Doop mögött Ferry Ridderhof és Peter Garnefski állt, az együttes ugyancsak „Doop” névre keresztelt slágere pedig meghódította a világot 1994 első felében. A dal különlegességét a charlstone és big band alapok adták, melyek dancefloor vonalba történő beépítésével kevesen (és ők is sikertelenül) kísérleteztek addig. A „Doop” azonban nagy sláger lett, főleg Nagy-Britanniában, ahol 400 000 példányban kelt el a kislemez! A brit lista első helyére is odaért a dal, a listavezetőség végül három hétig tartott.
Persze akadtak ezúttal is olyan dalok, melyek az első helyre nem értek oda ugyan, de hosszabb távon állandó és biztos részei lettek a zenetörténelemnek. 1994 márciusában is volt egy ilyen dal a brit listán, mely csak a második helyig jutott, mégis a rádiók lejátszási listáin a mai napig megtalálható. Az előadó a Főnök, vagyis Bruce Springsteen, a dal pedig az Oscar- és többszörös Grammy-díjas amerikai énekes egyik legnagyobb slágere, a „Streets of Philadelphia”.
A dal a „Philadelphia - Az érinthetetlen” című, Tom Hanks, Antonio Banderas és Denzel Washington főszereplésével készült dráma főcímdala volt. A film egy ígéretes pálya előtt álló homoszexuális ügyvéd halálig tartó harcát mutatja be az AIDS betegséggel és az ezzel járó társadalmi előítéletekkel. Az 1993-as film óriási sikereket ért el, 26 millió dolláros költségvetésből 207 milliót hozott a mozipénztáraknál, ráadásul a 66. Oscar Gálán két aranyszobrocskát is bezsebelt. Az egyiket Tom Hanks kapta a legjobb férfi főszereplőként, a másikat a The Boss érdemelte ki a legjobb eredeti betétdalért.
Bruce Springsteen pályafutása során 19 Grammy-díjat kapott, ezek mellé pedig jött az Oscar egy csodálatot muzsikáért, mely az Egyesült Államokban egymillió, Nagy-Britanniában pedig 600 000 példányban kelt el, listavezető mégsem lett ezekben az országokban.
Ami a brit lista további Top10-be jutó dalait illeti: 1994 márciusában ott volt a legjobbak között az M People és a „Renaissance”, a Blur és a „Girls And Boys”, valamint Elton John és RuPaul őrült kettőse a „Don’t Go Breaking My Heart” című dallal.
Menjünk tovább Németországba, nézzük, melyek voltak legnépszerűbb dalok 30 esztendeje az Offizielle Deutsche Charts élmezőnyében.
Az első helyet az előző hónapban még a Sting, Bryan Adams, Rod Stewart trió foglalta el szintén egy mozifilm betétdalával. A „Három Testőr” főcímdalaként hódító „All For Love” jól is teljesített Németországban, négy héten át vezette a kislemezlistát.
Március közepén aztán új listavezetőt köszönthettünk a német listán, méghozzá egy nagy ívet befutó dance slágert. Ez volt az „Omen III” a Magic Affair előadásában, mely elődjéhez hasonlóan szintén négy hétig foglalhatta el az első helyet.
Érdesség, hogy nem véletlenül lett „Omen III” a dal címe, ugyanis ez egy évekre nyúló trilógia harmadik darabja volt. Az elsőt még Mysterius Art néven adta ki a Magic Affair mögött álló produceri csapat, a "Das Omen (Teil 1)" szintén listavezető volt Németországban. Ezt követte a második rész, a "Carma (Omen 2)", majd 1994-ben a harmadik, az „Omen III”.
Ez a bizonyos harmadik rész igen nagyot ment: csak Németországban 750 000 darabot adtak el a maxiból, nem csoda, hogy a kislemezlistán is meglett az első hely!
Ami a további német listás helyezetteket illeti: az élbolyban ott volt a Cappella és a „Move On Baby”, valamint a Plavka hangjával felturbózott Jam&Spoon és a „Right In The Night”.
És hogy maradjunk még a klubok világában, szintén nagyon népszerű volt német nyelvterületen ekkor Marusha, vagyis Marusha Aphrodite Gleiß. A DJ és zenei producer Marusha ekkor épp az „Over The Rainbow” dallamával lépett be a Top10-be Németországban.
Ami az öreg kontinens további országait illeti, olyan dalok is a csúcsra jutottak, mint Dr. Alban és a „Look Whos Talking Now” (Finnország), Cappella és a „Move On Baby” (Belgium és Hollandia), valamint Corona és a „Rhythm Of The Night” (Olaszország).
Ugorjunk a tengerentúlra, nézzük, melyek voltak a legnagyobb slágerek a Billboard Hot100 listáján.
Az előző hónapban csúcsra jutó Celine Dion és a „The Power Of Love” négy hét után átadta első helyét, jött ugyanis az Európában már minden listát meghódító Ace Of Base, és a „The Sign” című dallal szintén négy hétre (úgy fest, 1994 márciusában ez a négy hetes ciklus volt a zenei lüktetés üteme) az élre lépett.
A Jonas "Joker" Berggren, Ulf "Buddha" Ekberg, Jenny Berggren és Malin "Linn" Berggren alkotta négyes mögött persze további remek dalok sorjáztak. Ott volt az első tízben Richard Marx és a „Now And Forever” vagy épp a karrierje második sikerével hódító Snoop Dogg (akkoriban még Snoop Doggy Dogg) és a „Gin Juice”.
Ami a Billboard egyéb tematikus listáit illeti, a klublistán a Zhané és a „Groove Thang”, míg a hivatalos hip hop listán (Snoop Dogg mellett) a gengszteresebb verzióra váltó Hammer és az „It’s All Good” szerepelt jól.
Utazásunk végén térjünk haza, nézzük, melyek voltak a legkelendőbb magyar albumok 1994 márciusában a MAHASZ slágerlistája alapján.
Az eladási lista élmezőnyében ott volt a később droggal kapcsolatos ügyei és gázolása miatt kegyvesztetté váló Császár Előd vezette FLM is, mely a „Megdöglöm Érted” című albumával szerepelt a listán 30 évvel ezelőtt.
Ez volt mai utunk, folytatás a jövő hónapban 1994 áprilisának slágereivel.