1 évnél régebbi cikk

Halála után is listavezető lett Freddie Mercury: ezt hallgatta a világ 30 esztendeje
Fehérvár Médiacentrum fotója
udiscovermusic.com
Halála után is listavezető lett Freddie Mercury: ezt hallgatta a világ 30 esztendeje

Freddie Mercury zsenialitása mellett a Soul Asylum az eltűnt gyermekek ügyét karolta fel. Nagyot ment DJ Bobo, a 4 Non Blondes, a Culture Beat, Billie Joel, az Urban Cookie Collective és a Digital Scream – ezt hallgatta a világ 1993 augusztusában.

Szokásos időutazásunk első állomása ismét Nagy-Britannia, nézzük, mely dalok voltak kiemelkedően népszerűek a UK Top40 mezőnyében. Az előző havi visszatekintőnkben részletesen foglalkoztunk a Take That, vagyis Gary Barlow, Howard Donald, Jason Orange, Mark Owen és Robbie Williams remeklésével. A kilencvenes évek népszerű fiúcsapata a „Pray” című dallal négy héten át uralta a nyár közepét a brit listán.

Augusztus elején aztán a fiúk elköszöntek az első helytől, azt pedig egy olyan legenda vette át, akit akkor már majd két éve gyászolt a zeneszerető közönség. Freddie Mercury, a Queen frontembere 1991. november 24-én hunyt el AIDS-ben. Elképesztő zenei munkássága még halála után is ontott a slágereket, ugyanis rengeteg korábban, még halála előtt felénekelt dal jelent meg. Ezek között kivételnek számított a „Living On My Own”, mely 1993 augusztusában két hétre trónra lépett a brit listán.

A dal ugyanis már 1985-ben megjelent egyszer, méghozzá Freddie Mercury első szólóalbumán, a „Mr. Bad Guy” című korongon. Akkor nem ért el átütő sikereket, 1993-ban azonban elkészült a dal No More Brothers Mix verziója, ez pedig telitalálatnak bizonyult: Nagy-Britannia, Írország és Franciaország kislemezlistáján is első lett! A dal szövege egyébként Freddie Mercury csodálatát fejezi ki, mellyel Greta Garbo munkássága előtt tiszteleg. Az énekes dalaiban sokszor feltűntek a francia sanzonkirálynőtől származó idézetek.

1993 augusztusának második felére aztán Nagy-Britanniában is befutott a Németországban már rekordokat döntögető Culture Beat és a „Mr. Vain”, mely a UK TOP40 élén nem kevesebb, mint négy hetet töltött augusztus közepétől egészen szeptember második hetéig.

Az éllovasok mellett természetesen további remek nóták tűntek fel a brit listán 1993 nyarán. Ilyen volt a brit eurodance formáció, az Urban Cookie Collective, mely épp augusztusban robbant be a köztudatba bemutatkozó slágerével, a „The Key The Secret” című dallal.  

A Rohan Heath alapította csapat 1987-ben alakult, de kezdeti éveikben elkerülték őket a sikerek, 1993-ban azonban összejött a nagy áttörés: a brit és a holland listán a második, Ausztriában a negyedik, Németországban az ötödik helyig menetelt a „The Key The Secret”, mely több más országban is bejutott a legjobb tíz közé.

A brit listán olyan dalok jutottak el még a Top10-be ebben a hónapban, mint Billie Joel és a „The River Of My Dreams”, Madonna és a „Rain”, vagy épp a UB40 és a „Higher Ground”.

Menjünk tovább Németországba, ahol az Offizielle Deutsche Charts élén a Culture Beat és a „Mr. Vain” kilenc héten át az első helyet foglalta el. Ez a széria aztán 1993 augusztusában véget ért, de csak azért, hogy egy még hosszabb, tíz héten át tartó elkezdődjön! Az új listavezető ugyanis a brit vonalon szerényebben teljesítő, Németországban viszont egyeduralkodóvá váló sláger, a 4 Non Blondes dala, a „What’s Up?” lett.

A négy nem szőke Linda Perry énekesnő vezetésével eleinte csak hölgyekből állt, később aztán ez már nem volt kritérium és elég rendesen beindult a tagok keringője. Maga az együttes nem létezett hosszú ideig: 1989-ben alakult majd 1994-ben fel is oszlott, ezen idő alatt igazi egyslágeres banda lett.

Az a bizonyos sláger azonban óriásit ment, a „What’s Up” sikerre vitte az együttes egyetlen albumát is. A „Bigger, Better, Faster, More!” 1992-ben jelent meg, 59 héten át ott volt a Billboard albumlistáján, amit annak köszönhetett, hogy másfél millió példányt adtak el belőle! Az együttes egy rövid időre 2014-ben ismét összeállt, ám ekkor már az eredeti formáció dobosa nélkül: Wanda Day tragikusan fiatalon, 1997-ben elhunyt.   

Egy sokkal több slágert magáénak tudható úriember is ebben a hónapban bukkant fel először a német slágerlistán. Az illető nem más, mint René Baumann, akit mindenki csak DJ Bobo néven ismer. Az eurodance ünnepelt sztárja gyermekként cukrász szertett volna lenni, ám ebbe az irányba tett kezdeti lépéseit a tánc szeretete végül semmissé tette, életét a színpad határozta meg. Az egykori táncos hamarosan már eurodance formációkban tűnt fel, majd szólókarrierbe kezdett, ami telitalálatnak bizonyult.

Az 1993-ben megjelent első album, a „Dance With Me” és az első maxi, a „Somebody Dance With Me” című dal elhozta a világhírnevet. Csak Németországban, az Offizielle Deutsche Charts listájára az évtizedek alatt 37 különböző dallal képviseltette magát. A sorban első „Somebody Dance With Me” a Rockwell „Somebody’s Watching Me” című dalát vette alapul, sikerrel, hiszen az öreg kontinens szinte valamennyi slágerlistáján az első tíz tagjaként tűnt fel.

A német listán 1993 augusztusában olyan további remek nóták tűntek fel, mint Haddaway és a „Life”, a Loft és a „Summer Summer”, valamint a Spin Doctors és a „Two Princes”.

Menjünk tovább a tengerentúlra, ahol a Billboard Hot100 első helyén nem volt nagy mozgás. Az előző hónapban élre álló UB40 és a kiváló érzékkel elkészített Elvis Presley-feldolgozás, a „Can’t Help Falling In Love” tartotta első helyét, végül összesen hét héten át nem adta alább a listavezető pozíciójánál.

Érdekes módon a második helyen som volt mozgás, egész hónapban masszívan tartotta az ezüstös pozíciót a Tag Team és a „Whoomp! (There It Is)”.

Természetesen e dal mögött nagy volt a tülekedés, olyan kiváló felvételek törtek a legjobb tízbe, mint a Soul Asylum és a „Runaway Train”. Az amerikai rock csapat ezzel a dallal a legjobb rock felvételnek járó Grammy-díjat is elvitte ebben az évben, amihez nagyban hozzájárult a felvétel üzenete is. A „Runaway Train” ugyanis az eltűnt gyerekek felkutatására igyekezett felhívni a figyelmet, klipjéből csak az Egyesült Államokban három különböző verzió készült, melyekben a klipet bemutató televízióadók sugárzási területéről eltűnt gyerekek fotóit mutatták be. A dal sikerét jól jelzi, hogy a maxiból csak a tengerentúlon 600 ezer példány kelt el.

A Billboard Hot100 élmezőnyében ebben a hónapban olyan további dalok tűntek fel, mint Janet Jackson és az „If” vagy a Tony Toni Tone és az „If I Had No Loot”.

Utunk végén térjünk haza Magyarországra, nézzük, a MAHASZ eladási listáján mely magyar előadó emelkedett ki 1993 augusztusában. Kimondottan jól teljesített a sok külföldi lemez mellett a Digital Scream, mely ekkor második lemezével, a „Túlélem Én” című albummal került be a MAHASZ Top10-be. Az albumon a címadó dal mellett több feldolgozás és remix is helyet kapott, azon a nyáron a „Hé Várj (Ragga-Gipsy Mix)” igen népszerűnek számított a klubok játszási listájában.

Ez volt mai utazásunk, folytatás egy hónap múlva, 1993 szeptemberének legnagyobb slágereivel!

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek