Mitől jó egy diákszámla?Mitől jó egy diákszámla?
A költségek a legfontosabbak
Nyilvánvaló, hogy egy diákszámlának olcsónak kell lennie. Ez egy természetes igény a diákok részéről, akik általában szűkös anyagi forrásokból költenek, ezért nem szeretnének banki szolgáltatásokra költeni.
Ezt az elvárást egyébként zömmel teljesítik a bankok. A bankszámla havidíja szinte mindenhol ingyenes, vagy tényleg nagyon olcsó. Az ingyenes számlavezetésnek nincsenek feltételei.
A bankkártya éves díja egy hasonló költség, hiszen az is független a használattól, tehát mindenképpen ki kell fizetni. Itt szinte minden banknál ingyenes az első évben a bankkártya díja, és három banknál, a Gránit, MBH és OTP bankoknál állandó vagy akciós jelleggel az első év utáni további évek kártyadíjai is ingyenesek.
Digitális szolgáltatásokért egyáltalán nem érdemes havidíjat fizetni, hiszen az ma már egy alapszolgáltatásnak számít.
Amire még érdemes lehet figyelni a költségekben, mert felboríthatják a banknak fizetett díjak arányát, az az SMS-ekért fizetett díj. Itt arról van szó, hogy ha vásárolsz a kártyáddal vagy készpénzt veszel fel, illetve jóváírás érkezik a számládra, vagy valamilyen terhelés történik, akkor arról értesítő SMS-t kapsz. Ez hasznos dolog, mert egyrészt mindig tisztában vagy azzal, hogy mi zajlik a számládon, másrészt az esetleges csalásokat is gyorsan felfedezed.
Az SMS szolgáltatás viszont igen drága. Akár 10 000 forint feletti is lehet ennek a költsége éves szinten, aktívabb számlahasználat mellett pedig még több. Ezeket ma már sok banknál, bár még nem az összesnél (CIB, Erste, Gránit, MagNet, MBH, OTP, UniCredit bankoknál), helyettesíti a banki mobilalkalmazás push üzenet küldése, mely ingyenes. Az Erste Bank az egyetlen, ahol terheli havidíj a push üzenet küldést, de az egyes üzenetekért ott sem kell fizetni. Miközben az SMS szolgáltatásban pont az üzenetenkénti díjak teszik ki a súlyosabb költséghányadot.
A költségek egyik fontos része még a készpénzfelvétel díja, melyre állami szabályozás is vonatkozik – mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. – A szabályozás minden banknál érvényes, így érdemes élni vele, hiszen nem mindegy, hogy havonta akár 150 000 forint felvételéért fizetünk-e vagy sem. Csak a pénzügyi tranzakciós illeték önmagában 900 forintba kerül a további drága banki készpénzfelvételi díj mellett, melyet a törvényi ingyenes készpénzfelvétel mellett nem kell megfizetni, leadott törvényi nyilatkozat esetén.
Miről szól az ingyenes készpénzfelvétel?
Az ingyenes készpénzfelvétel kereteit tehát törvény szabályozza. Előfordulhat ugyan, hogy a bank önmaga is nyújt ingyenes készpénzfelvételt, mindenféle nyilatkozat nélkül, de ezek bankonként változóak. Ami viszont biztos, hogy a törvény által nyújtott kedvezmény beleszámít a bankok saját kedvezményeibe, tehát csökkenti vagy felváltja azokat.
A törvényi ingyenes készpénzfelvétel szabályai szerint havonta 2 darab, forint töltésű belföldi ATM-ből végzett készpénzfelvétel ingyenes, bármely bank ATM-jéből. Az ingyenesség felső határa 150 000 forint. Ezt meghaladó összegű készpénzfelvétel után, már havi 1 vagy 2 készpénzfelvétel esetében is, a bankok legalább részben, de akár egészben is, díjat számítanak fel.
A törvényi ingyenes készpénzfelvétel azonban csak akkor érvényes, ha ennek igénybevételéről nyilatkoztál a bankodnál. Ha több bankszámlád is van, akkor csak a legutolsóra leadott nyilatkozat érvényes mindig. Bankot váltani az ingyenes készpénzfelvételben minden hónap 20-án tudsz, ekkor a következő hónap elsejétől valósul meg a váltás. 20-a után leadva a nyilatkozatot a következő következő hónap elsejétől lesz érvényes a nyilatkozat az új banknál.
Arra feltétlenül figyelned kell, hogy hónap végén átcsúszhat az ingyenes készpénzfelvétel összege a következő havi keretbe, főleg ha nem a saját bankod ATM-jét használod. A havi ingyenes keretbe ugyanis akkor kerül csak bele egy készpénzfelvételi tranzakció, ha a bank le is könyvelte azt. Ez pedig a tranzakció után 1-3 munkanappal később történik meg, ebbe tehát a hó végi hétvége nem is számít bele.
Hogyan válassz a szolgáltatások alapján?
A díjak mellett egy másik fontos lehetőség lehet a szolgáltatások szerinti bankválasztás. Mivel az esetek túlnyomó részében a banki mobilapplikáción keresztül használod a banki szolgáltatásokat, ezért a fejlesztések, újdonságok és a sokféle kényelmi szolgáltatás is itt érvényesülnek leginkább.
Ugyanis hiába növeli nyitvatartási idejét egy bank, vagy csökkenti a fióki sorban állás idejét, ha nem használod a bankfiókot, akkor valójában nem fog sokat érni ez az újdonság a számodra.
Ugyanakkor viszont, ha a banki mobilapplikációddal be tudod fizetni a rezsiszámláid sárga csekkjeit az otthonodból (CIB, Erste MobilePay, Gránit, K&H, OTP, OTP Simple és UniCredit bankok mobilalkalmazásaival), újratöltheted a feltöltőkártyás mobilodat (CIB, Erste MobilePay, K&H, OTP bankok applikációival), közlekedési mobiljegyet (K&H banki és az OTP Simple applikációban), autópálya-matricát vásárolhatsz és parkolást fizethetsz (Erste MobilePay és OTP Simple), azzal valószínűleg már sokkal elégedettebb leszel.
De hasznosak lehetnek olyan szolgáltatások is, mint például az, hogy az Erste Bank George mobilapplikációjában lefényképezheted a bankkártyás vásárlás blokkját és hozzá rögzítheted a tranzakciódhoz úgy, hogy a bankod nem látja a blokk tartalmát, csak Te. Vagy például megjegyzésekkel, divatos nevén tag-ekkel jelölheted meg a számodra fontos tranzakciókat az Erste, Gránit és OTP bankok applikációiban, melyeket utána bármikor leszűrhetsz ezekre hivatkozva.
Természetesen sokféle példa van még, amiben segíthetik a napi pénzügyeidet ezek az applikációk. Érdemes lehet ezért egy kis utánanézéssel ilyenek mentén is kiválasztani, hogy melyik banknál szeretnél diákszámlát nyitni.