Minden, amit az Ügyfélkapu megszűnéséről tudni érdemesMinden, amit az Ügyfélkapu megszűnéséről tudni érdemes
Korábban már a Kocka Blogban is írtunk az idén indult Digitális Állampolgár Program (DÁP) újdonságairól. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor a hivatali elektronikus ügyintézésben is lesznek változások, melyek sok esetben félreértésekre és téves következtetésekre ad okot. Azonban az egyik legfontosabb tény, hogy az elektronikus ügyintézés nem szűnik meg! Ennek ellenére sok helyen olvashattunk róla, hogy az Ügyfélkapu megszűnik… Nos, a hír igaz, vagyis csak részben.
De mi is az az Ügyfélkapu, ami megszűnik?
Először is tegyük rendbe a fogalmakat. Az Ügyfélkapu nem azonos magával az online ügyintézés lehetőségével. Az Ügyfélkapu az a felület, tulajdonképpen egy azonosítási portál, belépő felület, amin keresztül el tudjuk érni a magyarorszag.hu és a többi állami közigazgatási portált (eeszt.hu, nav.hu, eszja.hu, stb). Fontos megjegyezni, hogy amennyiben az Ügyfélkapun keresztül szeretnénk belépni, akkor itt egy felhasználónév és egy jelszó megadásával tudjuk ezt megtenni, mely napjainkban már korántsem felel meg a fokozott biztonsági követelményeknek. Ebben lesz változás 2025. január 16-tól. Ettől a dátumtól az elavult és biztonsági kockázatot magában hordozó Ügyfélkaput kivezetik. A továbbiakban a belépésre a már eddig is létező Ügyfélkapu+ és a DÁP mobilalkalmazás lesz használható.
Az Ügyfélkapu+ lényege, hogy itt már a szokásos felhasználónév és jelszó mellé a belépéshez szükség van egy második lépésre, mely egy egyedi számsorból áll és minden egyes belépéskor változik. Ezt az azonosító számsort minden esetben egy hitelesítő alkalmazás generálja, mely használható okostelefonon és asztali számítógépen is. Ennek használhatóságáról részletes információ olvasható az Ügyfélkapu oldalon is.
Tehát, amennyiben eddig csak az Ügyfélkaput használtuk belépésre, akkor erősen ajánlott ezt lecserélni még az idén az Ügyfélkapu+-ra. Ennek legegyszerűbb menete, hogy az eddigi szokásos Ügyfélkapus bejelentkezés után ezen a felületen maradva igényeljünk Ügyfélkapu+ regisztrációt, melyet pár kattintással el is intézhetünk. Amennyiben az igényléskor leírtakat követjük, akkor ott segítséget kaphatunk a hitelesítő alkalmazások tekintetében is.
A jövő a DÁP!
Fontos még tudni, hogy a technológia fejlődésével a biztonság is egyre fejlettebb. Ezzel összefüggésben a jövő a DÁP alkalmazás használatában van. Ezért ha valaki a jövőben aktiválja a Digitális Állampolgárságát, akkor neki a továbbiakban már csak a DÁP alkalmazáson keresztüli belépésre lesz lehetősége. Ez azonban sokkal inkább lesz könnyítés és egyszerűsítés, mintsem további nyűg. A DÁP applikációval való azonosítás akár már biometrikus módon is megvalósulhat, melyhez ugyan jelszó továbbra is szükséges, de a napi szintű használat sokkal egyszerűbb és persze biztonságosabb lesz, mint most az Ügyfélkapu vagy akár az Ügyfélkapu+ is.