Tizenkét új elektromos autó töltőállomást építenek ki SzékesfehérváronTizenkét új elektromos autó töltőállomást építenek ki Székesfehérváron
Néhány napja a Facebookon jelentette be Cser-Palkovics András, hogy a március 9-i közgyűlésen döntés születhet tizenkét új elektromos autó töltőállomás telepítéséről.
A közgyűlés támogatta a javaslatot, így eldőlt, hogy megkezdődhet a villanyautó töltők telepítése. Székesfehérváron jelenleg három elektromos gépkocsi töltőállomás üzemel: a Jancsár Hotelnél található töltő nyilvános, de fizetős, az Albapark Étteremnél lévő ingyenes és nyilvános, míg a Székesfehérvári Városfejlesztési Kft-nél kihelyezett töltő csak az ügyfelek és a cég munkatársai számára elérhető. A most elfogadott javaslat értelmében a meglévő három mellé újabb tizenkét elektromos autó töltőoszlopot telepítenek a város különböző pontjain.
Székesfehérvár ehhez csupán a töltők területét biztosítja tizenöt évre, a telepítés, kialakítás és üzemeltetés minden költségét a két kivitelező cég, az e-mobi és az E.ON vállalta. A munkálatok a közeljövőben meg is kezdődhetnek, így ezeken a helyeken lehet majd e-kocsikat tölteni hamarosan:
e-mobi töltők:
- Mátyás király krt.
- Gyümölcs utca
- Honvéd utca
- Erzsébet út
- Seregélyesi út
- Jankovics utca
- Sütő u. 2.
E.ON töltők:
- Gáz utca, Alba Regia Sportcsarnok
- Királykút lakótelep
- József Attila út 1.
- Ybl lakótelep
- Rác utcai parkoló
Székesfehérvár korábban is élen járt az elektromos autók támogatásában: 2016. december 3-án az M7-es autópálya fehérvári pihenőjéhez helyezték ki az elektromos autók töltőhelyét jelző első közlekedési táblát.
Elektromos autó: tényleg ez a jövő?
Lassan itt az ideje, hogy másképp kezdjünk el gondolkodni az autókról. Ha visszamegyünk a gyökerekhez, és lecsupaszítunk minden, ma még fontosnak vélt extrát az autóról, akkor a végeredmény az, hogy ez is csak egy olyan közlekedési eszköz, mint a vonat, a hajó, a villamos vagy a szekér: funkcionális feladata csupán annyi, hogy eljuttasson a kiindulási pontból a célállomásra. A mélynyomó, a króm kilincsek, a matt festés, az alváz neon és a cseresznyefa sebességváltó csak később jöttek a képbe. A világ és benne a közlekedés jövője viszont annyira bonyolultnak tűnik, hogy ideje minél többet egyszerűsíteni a lehetséges forgatókönyveken. A ma ismert autózás hamarosan vélhetően már csak úri hóbort lesz. Az első lépés a jövő felé pedig az elektromos autók elterjedése lehet.
Elektromos autót vásárolni manapság azonban még elég drága mulatság, ezért jellemzően azok vesznek ilyen kocsikat, akik megtehetik, hogy hosszabb távon gondolkodjanak. A villanyautó jelenleg egy olyan befektetés, ami nem máról holnapra, hanem kizárólag hosszú távon térül meg. Mivel azonban a technológia folyamatosan és rohamtempóban fejlődik, valószínűleg csak idő kérdése, és a kevésbé tehetősek is a környezetkímélőbb modellekre válthatnak. Aki most szeretne egy ilyen autóba beruházni, az nagyjából ilyen árakra számíthat:
- Smart Fortwo Electric Drive - 6 907 530 Ft
- Smart Forfour Electric Drive - 7 115 810 Ft
- Mitsubishi I-MIEV - 7 499 000 FT
- Renault ZOE - 8 399 000 Ft
- Peugeot iON - 8 950 000 Ft
- Citroen C-Zero - 9 020 000 Ft
- Nissan Leaf - 9 990 000 Ft
- Kia Soul EV - 10 159 000 Ft
- Hyundai Ioniq Electric - 10 499 000 Ft
- Volkswagen e-Golf - 11 450 320 Ft
- Mercedes-Benz B250 e - 12 326 620 Ft
- BMW i3 - 12 723 000 Ft
- Ford Focus Electric - 12 950 000 Ft
- BMW i3s - 13 876 000 Ft
(Árak forrása: e-cars.hu)
Tegyük hozzá: az ország elkötelezett az elektromos autók penetrációjának növelésében. Ehhez kapcsolódóan a ma még jóval drágább e-kocsik vásárlásához 2016 óta lehet vissza nem térítendő ártámogatást igényelni pályázati úton a Nemzetgazdasági Minisztériumtól. Ennek mértéke a bruttó eladási ár 21 százaléka, de legfeljebb 1,5 millió forint lehet, ám a bruttó 15 millió forintot meghaladó eladási árú elektromos kocsik beszerzésére a támogatás nem vehető igénybe. További részletek és jelentkezés a pályázati rendszerbe itt.
Akkor most megéri a villanyautó vagy nem?
Ha csupán pénzügyi szempontból nézzük, akkor a rövid távú válasz: nem, középtávon: talán, míg a hosszú távú válasz: igen. Amennyiben a környezetvédelmi szempontokat is figyelembe vesszük, úgy egy határozott, félkövérrel szedett és duplán aláhúzott igen a válasz. Nézzük részletesebben.
A cikk írásának pillanatában számos kedvezmény vonatkozik az e-autókra. Ezekből egyébként a Belügyminisztérium tájékoztatása szerint 2017. november 30-ig összesen 4012 darabot regisztráltak az országban.
A zöld rendszámos autókkal Magyarország számos városában ingyen vagy kedvezményesen parkolhatunk (igen, Székesfehérvár is ezek közé tartozik). Az autók töltése javarészt díjmentes, néhány kivételtől eltekintve, de ez - iparági hírek szerint - akár már idén változhat. A tarifákról egyelőre még keveset tudni, ezért kiindulási alapnak vegyük Ausztriát: a szomszédos országban 40 eurocentbe kerül 1 percnyi töltés. Gyorstöltés esetén egy 20%-os akkumulátor 80%-ra kb. 30 perc alatt tölt fel, a 100% eléréshez viszont jelentősen lassul a töltés sebessége. Ennyi energiával vígan megtehetünk alsó hangon 160-180 kilométert is, hiszen a legtöbb teljesen feltöltött elektromos autó hatótávolsága valamivel 200 kilométer felett van. Ha tehát az osztrák árakkal kalkulálunk, akkor egy ilyen félórás töltés ára 12 euró, vagyis mai árfolyamon számolva 3745 forint.
A villanyautók éves szervizelési költsége meglehetősen alacsony, igazán komolyabb tétel csak az esetleges akkumulátor csere lehet, ez viszont simán hétszámjegyű összeget tesz ki. Szerencsére nem kell gyakori cserére készülni: tapasztalatok alapján a most forgalomban lévő elektromos kocsik akksijai 4-5 év használat után is közel az eredeti állapothoz hasonló szinten működnek és akár 10 évet is kibírhatnak. Várhatóan akkor javasolják majd ezeknek a cseréjét, ha már csak a gyári kapacitás 50-60%-ra lesznek képesek. Az akkumulátoron kívül viszont olyan problémás alkatrészek nincsenek az e-kocsikban, mint például sebességváltó, generátor, önindító, turbó, de nem kell foglalkozni olajcserével sem. Az éves szerviznél tulajdonképpen csak az akksikat, a futóművet és a fékek állapotát vizsgálják meg.
Na és akkor környezetszennyezés. Általános tévhit, hogy az elektromos kocsik legalább annyira vagy jobban károsítják a környezetet, mint benzines vagy gázolajos társaik. Ezek a járművek valóban tölthetők akár a lakás hálózatáról is, de a tulajdonosok közül sokan már a házaikban is telepített napelemeket vagy saját szélkerékkel előállított energiát használnak, vagyis a közlekedésre szánt áram jelentős részét otthon termelik meg. Az elektromos autók károsanyag kibocsátása nulla, hiszen nem füstölik tele a levegőt szennyező égéstermékekkel, használatukkal csökken a szmog és a levegőbe pumpált mindenféle gázokból származó betegségek kialakulásának esélye is.
Jelentősen növeli viszont a szívinfarktus kockázatát, hiszen ezeknek a kocsiknak valóban semmi hangjuk nincsen, és amikor a gyanútlanul sétáló mögött egyszer csak megjelenik egy hangtalanul közlekedő, másfél tonnás vasdarab, akkor azért ma még sokan a szívükhöz kapnak egy tejóisten keretében.
Tesla
Az elektromos és önvezető autók iPhone-ja a Tesla. A 2003-ban, még Tesla Motors néven alapított cég éppen néhány hete valósította meg minden idők legjobb autós reklámját, amikor is első autógyártóként Nap körüli pályára állított egy tűzpiros kabrió sportkocsit. A parádés marketingfogás egyben egy űrkísérlet része is volt, így az alapító Elon Musk másik cégével, a Space X-szel együtt hajtotta végre a tökéletes árukapcsolást. A Teslát azonban nem csak ezért tartják a világ legjobb elektromos és önvezető autójának.
Ezek az autók az első, kereskedelmi és utcai forgalomba kerülő önvezető autók lettek. Egy Tesla kormánya mögött valóban végig lehet aludni az utat, hiszen a kocsi le tudja vezetni az indulási helytől a megadott célig a teljes távot, ráadásul balesetmentesen. Már ami a saját rendszerén múlik. Mert az emberi tényezőt, vagyis a közlekedésben szereplő többi autós viselkedését ugyan már valamennyire tudja előre számolni a kocsi, de kiküszöbölni nem. Ez a videó nagyjából egy évvel ezelőtt futott be nagy karriert a Youtube-on. Ahogy láthatjuk is: a Tesla néhány másodperccel a baleset bekövetkezése előtt jelez az utasoknak és azonnal megkezdi a fékezést. Mindezt pusztán a többi autó mozgásából, a forgalom dinamikájából és egyéb rendelkezésére álló adatokból kalkulálta ki a rendszere.
A közlekedési szakemberek szerint a jövő egyik elképzelhető megfejtése lehet, hogy a saját tulajdonú autók szépen lassan eltűnnek, és ahogy fentebb már említettük, a most ismert autóvezetés úri passzió lesz. A kocsik helyét a Tesla és a hozzá hasonló rendszerű önvezető, de közösségi tulajdonú elektromos autók hálózata veszi át. Vagyis az autóból tulajdonképpen tömegközlekedési eszköz lesz, és ha éppen el akarunk menni valahova, akkor a mai taxikhoz hasonlóan egy appon keresztül csak hívunk egy sofőr nélküli önvezető kocsit, amit mondjuk Fehérváron a helyi közlekedési vállalat üzemeltet. Egy ilyen okos közlekedési rendszer üzemszintű működtetése azért még odébb van, de ne gondoljuk azt, hogy hosszú évtizedekről van szó.
A University of California idén februárban publikált tanulmánya szerint a jövőben lassan eltűnik az éles határvonal a tömegközlekedés és a magánközlekedés között - írja az origo.hu. A különböző fuvarmegosztó szolgáltatások jelentősen csökkentették a tömegközlekedés iránti igényt. Az emberek már most is inkább a fuvarmegosztókat használják, mintsem busszal, vonattal, vagy villamossal utazzanak (gondoljunk csak az itthon is nagy sikerrel működő Oszkár Telekocsira vagy a BlaBlaCar-ra). Ha pedig kivesszük a fizetett sofőröket is az egyenletből, akkor a mostaninál még jóval olcsóbbá tehető a közlekedésnek ez a formája.
Amennyiben bekövetkezik ez a vízió, akkor olyan hagyományos munkahelyek szűnhetnek meg, mint például a már említett taxis, de a most ismert és használt városi tömegközlekedési eszközök sofőrjei is feleslegessé válnak. És akkor már meg is jöttünk: kinek kell ez a robotika, meg elektromos autók, ha végül utcára kerülnek az emberek, és nem lesz miből kenyeret venni a gyereknek? De lesz.
Az elektromos autó munkahelyet teremt
A világ már csak ilyen: folyton változik, bár mondjuk tény, hogy mostanában sokkal gyorsabban, mint korábban. Viszont ehhez a változáshoz egyelőre elengedhetetlen a humánerőforrás is, csak fel kell ismerni a lehetőségeket. Gondoljunk csak bele: egy-egy ilyen rendszer üzemeltetéséhez a későbbiekben hány szakemberre lesz szükség? De ne menjünk ennyire előre, térjünk vissza a jelenbe. A Székesfehérvárra hamarosan telepítendő tucatnyi elektromos autó töltőket folyamatosan karban kell majd tartani, ha pedig bármi elromlik, meg is kell azt javítani.
Éppen ezért a közterületi és otthoni töltési megoldások fejlesztésében élen járó Schneider Electric Magyarországon az iparági szereplők között elsőként karolta fel ezt a témát, és tart ingyenes képzést villanyszerelő szakemberek számára az elektromos autó töltőállomások megfelelő beszereléséről és beüzemeléséről. A képzéseknek köszönhetően mintegy 250 villanyszerelő lesz az országban, akik oklevéllel rendelkeznek majd arról, hogy alkalmasak elektromos autó töltőberendezés bekötésére.
És ez még csak az első szakma, ami megjelenik a változó közlekedési kultúrának köszönhetően. Csak járjunk nyitott szemmel és figyeljünk a lehetőségekre. Akinek pedig még mindig kétségei vannak a jó öreg pöfögő benzinmotor fokozatos elengedése és a villanymotoros autóra váltás kapcsán, azt talán majd ez az amerikai negyedmérföldes gyorsulási versenyen készült videó meggyőzi:
(Forrás: e-cars.hu; villanyautosok.hu)