Még mindig sok a kivilágítatlan biciklis Székesfehérvár útjainMég mindig sok a kivilágítatlan biciklis Székesfehérvár útjain
A Magyar Kerékpárosklub székesfehérvári szervezete is csatlakozott a csütörtök esti ninja-számláláshoz, és adatok azt mutatják: nem csökkent azok száma, akik elszántan ragaszkodnak a sötét oldalhoz, és konzekvens módon kivilágítatlanul szelik Székesfehérvár útjait.
Idén a városunkban megszámolt bringások 16 százalékának egyáltalán nem volt semmilyen világítása, ez nagyjából pontosan megegyezik a tavalyi számlálás adataival. Harminc biciklisből ötnek nem volt semmilyen lámpája, háromnak csak első vagy hátsó világítása és huszonketten szabályosan közlekedtek.
A bringalámpa-számlálást évente kétszer szervezik, és az önkénteseknek nincsen más feladata, mint egy választott forgalmas ponton, útszakaszon húsz percig figyelni és számolni az elhaladó kerékpárosok lámpáit. Az akciót a Magyar Kerékpárosklub most is Facebook-oldalán hirdette meg, és ott is lehetett csatlakozni, adatot beküldeni.
Bár a 2017-es őszi és a mostani eredmények hasonlóak voltak, a szemléletformáló kezdeményezés hosszú távon már eddig is megmutatta a hatását, ugyanis a Magyar Kerékpárosklub adatai szerint három évvel ezelőtt még a biciklisek harmadának nem volt világítása. Erre a szemléletformálásra pedig igenis szükség van, hiszen a Központi Statisztikai Hivatal nyilvántartása szerint a tavaly közel tizennégyezer személyi sérüléses közlekedési baleset tizenkét százalékát okozták kerékpárosok, amivel a személygépkocsik mögé a második helyre futottak be.
Az EU Care európai adatbázisában fellelhető, 2016 októberében kiadott tanulmány szerint a súlyos sérülést szenvedő kerékpárosok felénél nem megfelelő a láthatóság. Az elemzés alapján többnyire férfiak az elszenvedők, és általában gépjárművel történő ütközés okozza a balesetet, helyszín szerint pedig jellemzőek a lakott területen belüli, kereszteződében történő ütközések. Ugyanezen oldal szerint 2015-ben, közúti balesetben elhunyt összesen 642 személy 12,9 százaléka volt kerékpáros.
A fentiek persze mind-mind csak számok, és hajlamosak vagyunk nem látni mögötte az embereket, életeket és családokat. Pedig ott vannak, ahogy a tragédiák is, amelyek gyakran – mindkét fél részéről – egy kis figyelemmel és néhány ezer forintnyi beruházással megelőzhetőek lennének. Ne legyünk ninják, és ne legyünk potenciális áldozatok sem, igenis vásároljuk meg a lámpákat, fényvisszaverő prizmákat, és érjünk haza épségben!
A KRESZ által előírt, a világításra, láthatóságra vonatkozó kötelező kerékpár-tartozékok:
- Egy első lámpa, amely fehér vagy kadmiumsárga, folyamatos vagy villogó fényt biztosít és sötétben, tiszta időben legalább 150 méterről látszik. Megengedett a ruházaton is!
- Egy hátsó lámpa, amely piros, folyamatos vagy villogó fényt biztosít és sötétben, tiszta időben legalább 150 méterről észlelhető. Megengedett a ruházaton is!
- Egy piros színű hátsó fényvisszaverő prizma, amely nem lehet háromszögletű.
- Legalább az első keréken, legalább két borostyánsárga, kétoldalas küllőprizma vagy a gumi két oldalán lévő fényvisszaverő csík, illetve két darab fehér, küllőre pattintható fényvisszaverő cső.
- Fényvisszaverő ruházat (lakott területen kívül, éjszaka vagy rossz látási viszonyok közt)