5 évnél régebbi cikk

Új táblákat helyeztek ki az Új Csóri úti és az Auchan körforgalomhoz a torlódások csökkentéséért
·KözlekedésKRESZ·Utolsó frissítés: undefined
Fehérvár Médiacentrum fotója
Tóth Gabriella
Új táblákat helyeztek ki az Új Csóri úti és az Auchan körforgalomhoz a torlódások csökkentéséért
·KözlekedésKRESZ·Utolsó frissítés: undefined

Az úgynevezett cipzár-elv használatára hívják fel a figyelmet az Új Csóri úti körforgalomnál Várpalota és az elkerülő út felől, valamint az Auchan körfogalomnál Veszprém felől kihelyezett jelzések. Ha ráéreznek a sofőrök a szabályra, akkor elvileg csökkenhet a torlódás, így a várakozás is.

Nincs mit szépíteni, ahogy országunkban, úgy Székesfehérváron is még mindig rendesen zavarba tud hozni néhány sofőrt a körforgalom, az úgynevezett cipzár-elv használatáról már ne is beszéljünk. Utóbbi teljesen indokolatlan nem használata óriási sorokat tud gerjeszteni, a hajtépésről, a teherautók-kamionok belső sáv őrzéséről pedig már ne is beszéljünk.

Népnevelő Információbővítő céllal döntött a figyelemfelhívó táblák kihelyezése mellett a Fejér Megyei Balesetmegelőzési Bizottság, Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata, a Városgondnokság és a Magyar Közút. Persze ha történetesen nem tudjuk, hogy mit is takar az úgynevezett cipzár-elv, akkor maximum esztétikai értéke lehet az új tábláknak, már ha... Szóval csak az ismétlés kedvéért:

A cipzár-elv lényege, hogy egy adott útszakaszon, ahol két sávból egy lesz, mindenki, aki a meg nem szűnő sávban halad, maga elé enged egy autót a megszűnő sávból. Mindenki, aki a megszűnő sávban halad, csak a sáv legvégén vált sávot, amikor előtte már nincs másik jármű. Vagyis a cipzár működéséhez hasonlóan egy autó érkezik jobbról és egy autó balról a megszűnő sáv legvégén.

A Magyar Közút közleményében kiemeli: a cipzár-elv használata Németországban, illetve Ausztriában már évek óta ismert a közlekedők körében, de jelen van már Magyarországon is. A táblák kihelyezését pedig az indokolja, hogy jelentős torlódást okozhat az a jelenség, amikor az egyenesen haladó sávban a sűrű forgalom közepette senki sem enged be a csatlakozó sávból egyetlen autót sem, vagy éppen a túlzott udvariasság miatt egyszerre több autót is beenged egy-egy közlekedő maga elé.

Fontos, hogy  a táblák csak felhívják a figyelmet az elvnek megfelelő közlekedésre, de a KRESZ szabályai ugyanúgy érvényesek, elsőbbsége a meg nem szűnő sávon haladóknak van, aki pedig a sávok között a terelővonalon halad a KRESZ-t szegi meg, ugyanis a közlekedést akadályozza. Ugyanakkor a cipzár-elv alkalmazása sokat segíthet a folyamatos és zökkenőmentes haladás elérésében.

És ami legfontosabb: a sikeres alkalmazáshoz szükség van az autósok együttműködésére, egymással szembeni toleranciájára. Szerintetek menni fog, vagy tök mindegy milyen tábla van kint, van, ami úgysem változik?

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek