Musical.ly – az új őrületMusical.ly – az új őrület
A lányom napokon keresztül próbált meggyőzni arról, hogy vigyem el Budapestre egy bevásárlóközpontba, ahol „musical.ly találkozót” hirdetett meg néhány „musical.ly sztár” – köztük az egyik fehérvári „kedvenc” is. Mivel egyéb elfoglaltságaim miatt nem tudtam ezt az igényét kielégíteni (és túl nagy vágy sem volt rá bennem, meg kell vallanom), így itthon maradtunk – és megúsztunk egy több órás várakozással és tömeghisztériával színesített programot.
Tömeghisztéria a musically-s találkozón (Fotó: Kamarás Boglárka)
Az említett találkozón ugyanis több ezer tinédzser jelent meg – lebénítva részben még az áruház körüli közlekedést is. Így hamarosan biztonsági segítséget kellett kérniük a szervezőknek a helyzet megoldására.
No, de térjünk vissza a gyökerekhez, s nézzük meg, hogy mi is az a musical.ly? Ha a kedves olvasó a 10-40 év közötti életkorba tartozik, akkor valószínűleg nem hangzik számára újdonságnak ez a téma. Aki még tinédzser, annak azért nem, mert maga is űzi ezt a „hobbit”, aki pedig szülői státuszban van, az gyermeke révén szembesülhet nap mint nap ezzel az applikációval.
Az applikációt nagyon sok tinédzser használja (Fotó: Kamarás Boglárka)
A musical.ly ugyanis egy olyan alkalmazás, amely rövid, a felhasználó által a megadott hangklipre rátátogott/előadott videók megosztását teszi lehetővé. A program egyszerűen kezelhető, és csupán némi fantázia – és egy okostelefon - kell ahhoz, hogy a leleményes tinédzser (mert főként az ő körükben népszerű ez a kreatív „játék”) vicces, érdekes vagy meghökkentő kisfilmeket készítsen, majd azt feltöltse a „Hálóra”.
Merthogy az is fontos, hogy a népszerű zeneszámokra megkreált videókat minél többen lássák, és a készítő visszacsatolást kapjon arra vonatkozóan, hogy mennyire találták a nézők szimpatikusnak ötleteit, vagyis – a Facebook-os világ szlengjével élve – hogy hányan dobnak rá like-ot!
Egy rajongó fotózkodik egy fehérvári musical.ly-s sztárral (Fotó: Kamarás Boglárka)
Más közösségi médiás alkalmazásokhoz hasonlóan itt is hozzá lehet szólni mások videóihoz, és üzeneteket is lehet küldeni. Lehetőség van live-olni (vagyis élő bejelentkezést produkálni), duetteket készíteni…
Aki olyan videókat készít, amely elnyeri a nézők tetszését, az jelentős „követői bázisra” tehet szert, és úgymond „sztárrá” válik. Az egyik székesfehérvári lány, Kamarás Boglárka például nagyon híres, ő volt a már említett musical.ly-s találkozó egyik vendége.
Bogi egy találkozón - épp autogramot adva (Fotó: Kamarás Boglárka)
„Igazából nem tudom, hogy miért lett ennyire sikeres világszerte ez az applikáció.” – mondta, amikor a musical.ly-ról beszélgettem vele – „Én szórakozásból használom ezt az alkalmazást, mert kreatív, humoros, táncos videókat lehet csinálni mai és régi slágerekre, vicces szövegekre, akár saját ötlet alapján, akár másoktól ihletet merítve. Rengeteget nevetünk a barátnőimmel, miközben videókat készítünk. A produkciókat lehet fokozni különleges fényekkel, hátterekkel, helyszínekkel. Amikor megosztok egy ilyen felvételt, szinte azonnal jönnek a kommentek, vélemények. Persze van pozitív és negatív hozzászólás is, de ezeket tudni kell kezelni, tanulni belőlük. Igazából jó buli az egész. Két éve kezdtem el használni ezt az alkalmazást, és azóta is a kedvencem.”
Mielőtt még azt hinnénk, hogy minden videó egyforma, és kreatívságra nincsen szükség, Bogi elárulta, hogy a részletek nagyon fontosak. Az, hogy a musical.ly-s változatos zenéket használjon fel, figyeljen a képminőségre, a fényekre, a beállításokra, a megjelenésre, s arra, hogy kifejezze a pillanatnyi hangulatát is. Amennyire lehetséges, próbál közvetlen lenni a követőivel, reagálni a véleményeikre (legyen az akár bántó, sértő).
Kamarás Boglárka
A musical.ly-s sztárokat egyébként a kreatívság különbözteti meg egymástól. Többféle videotípusok léteznek, például: slowmo, transition, lipsync. Vannak, akik inkább táncos videókat készítenek, mások a saját hangjukon énekelnek, s léteznek olyanok is, akik különböző képzőművészeti felvételeket készítenek. Az adott évszak, ünnepi készülődés is meghatározhatja a témát, úgymint karácsony, húsvét, szilveszter, halloween.
A követői bázist ötletes, jó minőségű videókkal lehet növelni, s nem maradhat el a rendszeres posztolás sem. Amikor már ismertté kezd válni valaki, akkor megfelelően kell viszonyulnia a rajongókhoz – ahogyan egy énekes esetében is.
A musical.ly-s sztárt ritkán lehet "magányosan" látni, mert általában megrohamozzák a rajongók az utcán (Fotó: Kamarás Boglárka)
S, hogy miért jó az, ha sok követője van az embernek? Először is jó érzés, hogy az ember pozitív visszajelzéseket kap (mert hogyne örülne annak valaki, ha dicsérik), másrészt külföldön nagy divat a szponzoráció. Ha valakinek sok a követője, akkor a cégek megkeresik termékeikkel, és bújtatott PR-t alkalmazva reklámoztatják vele az általuk gyártott táskát, cipőt, farmert, pulcsit, telefont, biciklit – amit csak lehet, s amit csak el lehet adni egy tinédzsernek.
Magyarországon ez még nem vált szokássá, Bogi sem megélhetési vagy kereset-kiegészítési szempontok miatt musical.ly-zik (nincs is rá szüksége, hiszen még nagyon fiatal, az érettségi is a messzi jövőbe vész). Ő a pénzkereset helyett barátokra lelt ezzel az applikációval. Van például olyan külföldön élő magyar lány, aki több ezer kilométerre lakik tőle, s ezzel a „játékkal” ismerte meg.
E fotó nem szponzorált, de külföldön bevett gyakorlat, hogy a hirdetők által adott termékeket viseli a "sztár" a képeken és a videókon (Fotó: Kamarás Boglárka)
Az internetes világban nem ritka, hogy valakinek olyan barátai vannak, akikkel személyesen sose találkozott. Boginak is vannak ilyen társai: velük naponta beszél, és még közös musical.ly-t is készít az alkalmazás segítségével, úgymond „táv-ban”. (Ezt hívják musical.ly duett-nek.)
A barátnőin kívül néha édesapja is feltűnik a felvételeken – jelezve, hogy „laza” és nyitott apuka, akit gyakran rá lehet venni arra, hogy elvigye lányát az ország különböző részein tartott közönségtalálkozókra.
Ekkora tömeg volt azon a közönségtalálkozón, amelyen pár nappal ezelőtt részt vett Bogi (Fotó: Kamarás Boglárka)
Ezek az alkalmak nagyon fontosak, mert ilyenkor nyílik lehetőség arra, hogy a rajongók közös képet, videót készítsenek a musical.ly-s sztárral, s így még nagyobb népszerűség generálódjon.
A pár nappal ezelőtti találkozót egy rendezvényszervező cég hirdette meg. Ők vállalták a program előkészítését, lebonyolítását és biztosítását is. A probléma abból adódott, hogy a résztvevők számát 1000 főre becsülték s ehelyett több, mint 5000 tinédzser jelent meg a helyszínen fél óra leforgása alatt, ami részben megbénította az áruház működését és az épület körüli forgalmat is. Az áruház vezetése és a biztonsági szolgálat ezért úgy döntött, hogy leállítják a rendezvényt, és kiterelték a gyerekeket az épületből.
Az áruház körüli forgalmat részben megbénította a találkozóra siető tinédzser-had