Van helye a mobilnak az iskolában?
Van helye a mobilnak az iskolában?

Sokan a világ oktatási rendszereinek legnagyobb ellenségét, mások az egyik legjobb kiegészítőjét látják a diákok okostelefonjaiban. A kérdés nehéz, egyesek szerint határozottan tiltani kell a diákok telefonhasználatát a tanintézményekben, míg mások úgy vannak vele, ha már ilyen irányba fejlődött a technika, integrálni kell az oktatásba.
A kérdés megítélése országonként is változó. New York-ban 2006 és 2015 között tiltólistán voltak a mobilok az iskolákban, e rendeletet csak ott tudták betartatni, ahol volt – a fegyvereket kiszűrő – fémdetektor. Olaszországban évtizedes tiltás után, most dolgozzák ki a mobileszközök integrálásának lehetőségét az oktatásba. Belgiumban ebben a tanévben kezdték bevezetni a saját telefon használatát, Kanadában több tartományban évek óta kísérleteznek vele. A tapasztalatok nem mindenütt kedvezőek. Egyes kanadai iskolákban már le is állították ezt a gyakorlatot, hogy elejét vegyék a mobilok „helytelen használatának".

Franciaország épp most készül bekeményíteni az oktatási miniszter, Jean-Michel Blanquer még tavaly decemberben jelentette be: a diákoknak 16 éves korukig tilos lesz mindenféle mobilhasználat az oktatási intézményekben. A francia iskolákban a diákoknak az oktatási törvény 2010-es kiegészítése értelmében már amúgy is tilos a telefonokat a tanórákon, illetve a folyosókon, könyvtárakban, étkezdékben használniuk. Jövőre viszont már az épületeken kívül, az udvaron sem vehetik majd elő a mobiljukat – hivatalosan. Míg a nyolc évvel ezelőtti rendelkezés elsősorban a káros elektromágneses sugárzástól kívánta megóvni a fiatalokat, ezúttal inkább a társas kapcsolatokért és az oktatás zavartalanságáért aggódik az állam. A franciák nagy fába vágták fejszéjüket, az ország oktatási intézményeiben szeptemberig nagyjából hárommillió, zárható telefonmegőrzőt igyekszenek telepíteni az új szabályozás bevezethetőségének érdekében.

Magyarországon alapvetően az intézmények kezében van a döntés, mennyire szigorúak vagy engedékenyek a mobilhasználat terén. Bár akadnak olyan iskolák az országban, amelyek próbálják bevonni az oktatásba ezen eszközöket, a többség inkább a tiltás felé hajlik, az persze már más kérdés, mennyire sikerül betartatni ezt a tanulókkal. Magyarországon az egyéb feltételek sem igazán adottak a mobilok bevonásához az oktatásba. Bár ma már a gyerekek többségének okostelefon lapul a zsebében, nem sok iskola wifihálózata bírná egyszerre több száz készülék rácsatlakozását, nem is szólva a telefonok gyakori lemerüléséből és eltérő minőségéből adódó problémákról. A nem egészen két éve kiadott, Digitális oktatási stratégia címet viselő, 157 oldalas kormány-előterjesztés sem a diákok saját eszközei révén képzeli el az oktatás modernizálását, hanem laptopokkal, tabletekkel, okostáblákkal.
A hazai, inkább tiltó rendszerhez hasonlóval találkozhatunk Nagy-Britanniában is, ahol a magyarországi gyakorlathoz hasonlóan az iskolákra bízzák a szabályozást, több helyütt kezdik teljesen kizárni a készülékeket. Svédországban és Romániában pedig a francia szigort próbálják alkalmazni.
(Forrás. hvg.hu/tudomány)