A4-es rajzlapomat azonos típusú Audira cserélném - Apróhirdetések az internetenA4-es rajzlapomat azonos típusú Audira cserélném - Apróhirdetések az interneten
Igen, az internet, ahogy sok mindent, az apróhirdetéseket is teljesen átformálta. Azt lehet mondani, de nyilván ezt a hirdetést feladók is meg tudják erősíteni, hogy napjainkban az offline hirdetések, vagyis a klasszikus, nyomtatott hirdetési formák kihalóban vannak. Én nem is nagyon találtam már nyomtatott hirdetési lehetőséget. Na jó, a megyei napilapokban és néhány lokálisan megjelenő kiadványban van még erre lehetőség, de a klasszikus nagyok, mint például az Expressz már rég a múlté. Úgy gondolom, ez nem olyan nagy gond, mert az online formátumok sokkal több lehetőséget tartogatnak mind az eladónak, mind a vevőnek.
Itthon pillanatnyilag kettő nagy gigász uralja a piacot. Az egyik a Jófogás, a másik a Vatera. Talán egyiket sem kell bemutatnom, mindenki ismeri őket. Korábban voltak persze többen is, de a konkurencia harcban - melyben mi felhasználók nyerhetünk csak - letisztult a piac. Az Apród és az OLX már a múlté, és a győztesek, megerősítve piaci pozícióikat, küzdenek az ügyfelekért.
Az elmúlt hónapokban azonban újabb kihívó érkezett: ha valaki figyelmesen Facebookozik, akkor már találkozhatott a Marketplace nevű lehetőséggel, mely a Facebook apróhirdetési rovata. Felépítésében hasonló, mint a konkurensek, fizetni a hirdetésért itt sem kell, akárcsak a Jófogáson. A Vatera csak annyiban más ezeknél, hogy az aukciós portál esetében van eladási jutalék.
Egy pár éve készült felmérés szerint a lakossági hirdetések 97%-a már az online felületeken jelenik meg. Ugyanakkor a hirdetéseket böngészők 83%-a már csak az internetes hirdetésekben keresgél.
A kényelem mindenek felett
A legtöbben elsősorban kényelmi megfontolások miatt döntenek a netes hirdetés mellett. Például, mert otthonról is feladható a hirdetés. A vevők motivációi hasonlóak, az interneten sokkal könnyebb keresgélni az online felületeken, ahol a fotókkal kiegészített hirdetések sokkal beszédesebbek. Sőt, a hirdetés alapján megkötendő üzlet is sokkal hamarabb realizálódik az online térben, mint korábban. Nyilván ebben sokat segít az internet adta gyors kommunikáció is.
Praktikák, tippek
A netes apróhirdetések azonban nem pont azonosak a hagyományos hirdetésekkel. Akik adtak már fel például a Jófogáson hirdetést, azok találkoztak a hirdetés feladásakor kitöltendő rengeteg kérdéssel. De fontos tudnunk, hogy ezekkel a kategorizálásokkal, részletes információkkal a leendő vevő dolgát könnyítjük meg. Ugyanakkor a hirdetés szövege továbbra is nagyon fontos szempont. Egy jól megfogalmazott címmel és a valós információk megadásával nagyban könnyíthetjük a vevő dolgát, nem utolsó sorban rövidíthetjük az eladás idejét is. De a legfontosabb, hogy a hirdetés tárgyáról sok és jó minőségű fotót tegyünk a hirdetésünkbe.
A legtöbb vevő elsőre a kép alapján szelektál, ha nem talál beszédes, jó minőségű, szép fotókat a hirdetés tárgyáról, szinte nulla az esélyünk, hogy eladjunk bármit is. Ezt azért is fontos kiemelni, mert még mindig nagyon sok olyan hirdetéssel találkozni, ahol vagy nincsenek is fényképek, vagy ha vannak, azok olyan silány minőségűek, hogy inkább elrettentik a vevőt, semhogy felkeltsék az érdeklődését. Egy jó fotó elkészítéséhez már nem kell profi kamera, napjaink okostelefonjai képesek szép, éles képek készítésére, csak egy kicsit figyelni kell, hogy a kép élesre sikeredjen. Nincs annál bosszantóbb, mint amikor a kiválasztott termékről a fotók alapján nem látjuk, hogy az milyen állapotban is van.
Az ügyeskedők és a csalók száma persze az online apróhirdetések elterjedésével sem csökkent, sőt talán még nőtt is valamivel. A konkrét vásárlás előtt mindenképp érdemes telefonon egyeztetni az eladóval. Fizetni ugyan az apróhirdetések esetében bankkártyával nem lehet, de az előreutalásos fizetéssel legyünk óvatosak, még annak ellenére is érdemes lehet utánvéttel fizetni, hogy annak rendszerint plusz költsége van.
Én pont a múlt héten voltam hasonló esetben - bár így utólag lehet, hogy nem véletlen voltak a képek “semmitmondóak”. Úgy jártam, hogy a kiszemelt kávéfőzőről a fotók nem igazából voltak élvezhető minőségűek, de mivel helyben volt, így telefonos egyeztetés alapján elmentem érte. Nem kellett volna. A kávégép az életben is olyan semmitmondó volt, mint a hirdetés fotóin annak ellenére, hogy a telefonban persze hiánytalan, megkímélt és “használható” volt. Nyilván szubjektív. Mint ahogy az is, hogy kinek az érdekét tartjuk szem előtt.
A vevőét, hogy ne verjük át, vagy a sajátunkat, hogy egy egyszerűbb termékről a semmitmondó fotók mellé még ódákat is írunk, remélve azt, hogy valakinek még így is jó lesz. Nyilván az én bosszúságom is szubjektív, de ebből is látszik, hogy egy kicsi odafigyeléssel mennyire jól működhet(ne) az online apróhirdetések világa. Ennél már csak az lehet zavaróbb, ha találunk egy minden tekintetben nekünk tetsző, makulátlan darabot, melyről később kiderül, hogy már eladták, csak elfelejtették a hirdetést törölni.
Összességében megállapíthatjuk, hogy a netes hirdetések jók. Segítségükkel a korábbi jellemzően csak helyben történő adás-vételek már országos szinten is működhetnek, hála a rengeteg futárcégnek, melyek egyre olcsóbban hozzák házhoz a vásárolt darabokat. A felhasználóknak már csak arra kell figyelniük, ami a felgyorsult világunk előnye: az apróhirdetések gyorsan, otthonról is feladhatók pár perc alatt és a vevő is megjöhet szintén pár perc alatt. De ezek az előnyök gyorsan a visszájukra fordulhatnak, ha a korábban feladott hirdetést magára hagyjuk a neten, és nem frissítjük vagy nem töröljük azt eladás után.