Januártól már a leveleinket is nyomon követhetjükJanuártól már a leveleinket is nyomon követhetjük
Az egyik pozitív változás például a múlt héten már említett baleseti kárbejelentő megújulása is, és szintén ilyen a napokban a Magyar Posta Zrt. által bejelentett újítás, mely szerint 2019-től bevezetik a postai levélküldemények nyomon követését is a már évek óta használt csomagkövetési rendszer mintájára.
Az új rendszerben az ajánlott és tértivevényes levélküldemények útját tudjuk majd a feladástól a kézbesítésig követni. A bevezetéstől kezdődően az ilyen küldemények is egyedi azonosítóval lesznek ellátva, és a küldeményazonosító megadásával tudjuk majd a Posta honlapján vagy a mobilunkra telepített alkalmazás segítségével lekérni az ajánlott levél kézbesítési információit.
De az újítás ennyiben nem merül ki, mert a rendszer bevezetéséhez a kézbesítők is új eszközöket kapnak. A fejlesztés indulásához nélkülözhetetlen, hogy a postások elektronikusan tudják majd az ilyen küldeményeket kezelni is. Így a futár cégeknél már megszokott módon a kézbesítők is kapnak olyan PDA-nak nevezett elektronikus eszközt, amellyel a küldemények átvételét az interneten keresztül azonnal rögzítik is a központi rendszerben. A címzettek a PDA-n keresztül tudják majd elektronikus úton igazolni a küldemény átvételét, és ezzel együtt a papír alapú adminisztráció ezen küldemények esetében megszűnik.
Ilyen elektronikus azonosításra is alkalmas PDA eszközöket kapnak a kézbesítők, hogy az ajánlott és tértivevényes küldeményeket elektronikusan lehessen követni.
De a legnagyobb újítás, hogy a postások elektronikus eszközén már nemcsak aláírásunkkal igazolhatjuk az átvétel tényét, hanem, amennyiben rendelkezünk új típusú, elektronikus személyi igazolvánnyal, akkor azzal is tudjuk majd igazolni magunkat. Kézbesítéskor csak odaérintjük személyinket a PDA-hoz, amely azonosít, és így nem kell külön megadnunk személyes adatainkat. Ezzel így az átvétel adminisztrációja és ideje is rövidül.
A gördülékeny munkavégzés érdekében a levélkézbesítők mobil nyomtatókat is kapnak, amellyel a küldeményértesítőket nyomtathatják. Segítségével, ha a címzett nem elérhető, könnyebben és gyorsabban hagyhatnak értesítést a postások.
A fejlesztés részeként 2019 folyamán a posta kivezeti a papíralapú tértivevényt, így az átvétel igazolását elektronikus formában kaphatja vissza a feladó - akár már a tértivevényes levél kézbesítésének napján.
A kialakított informatikai rendszert november második felétől már teszteli a vállalat, hogy januártól élesben is használhassák. Ehhez már csak annyit kell(ene) hozzátennie a Postának, hogy felvegyék a versenyt a konkurenciával, ahol a küldemények akár 24 óra alatt is a címzettnél vannak és ne 4-5 napot kelljen várnunk arra, hogy a csomagok Budapestről Székesfehérvárra érjenek.