5 évnél régebbi cikk

Hol, milyen mértékű a zajterhelés Fehérváron?
Fehérvár Médiacentrum fotója
pixabay.com
Hol, milyen mértékű a zajterhelés Fehérváron?

Azt már jó ideje kutatásokkal is alátámasztották, a zaj nemcsak rontja az alvás minőségét és idejét, de az idegrendszer túlterheléséhez is vezethet, bizonyos decibel felett pedig komoly egészségügyi kockázatot jelent. De milyen Székesfehérvár zajterhelése?

Székesfehérvár kétségtelenül jelentős gazdasági súllyal bír Magyarországon, ugyanakkor többek között pont ez a kiemelt gazdasági helyzet, valamint a város földrajzi elhelyezkedése is eredményezi: közlekedési csomópont és több nagy forgalmú út halad át rajta. Nem kétséges tehát, hogy a mindennapi élet során nemcsak az itt élők, dolgozók közlekedésével (a gépjárművek száma tizenöt év alatt elképesztő mértékben nőtt), hanem igen jelentős átmenő forgalommal is kell számolni, ami Székesfehérvár zajhelyzetét döntő módon meghatározza. Olyannyira, hogy a zajterhelések közül éppen a közlekedés okozta zaj nyom a legnagyobb súllyal a latban.

Dr. Román Zsuzsa, a Budapest Főváros Kormányhivatala Népegészségügyi Főosztályának megelőző orvostan és népegészségtan szakorvosa többek között a Zajártalom aktualitása a népegészségügyben című tanulmányában is kiemeli, a közúti forgalom miatt 55 DB-t meghaladó éjszakai zajszint éri Székesfehérvár lakosságának 25 százalékát.  

Ugyanakkor korábbi kutatások azt is megerősítik: Európa államaiban a zajszennyezést tekintve nincsenek nagy különbségek, bár a közép- és kelet-európai nagyvárosok zajosabbak, mint a nyugat-európaiak, ám abban megegyeznek, hogy mindenhol a közúti közlekedés váltja ki a legnagyobb zajterhelést. Európa lakosságának 65 százalékát napi szinten 55 decibel (dB) szintű zajterhelés éri, ez alvászavarokat vált ki, 17 százalékát 65 dB átlagos zajterhelés éri, ez már kimutatható károsodással jár, és 1,4 százalékát 75 dB feletti zajterhelés éri, ez meghaladja az egészségügyi határértéket.

A zaj az átlagos emberi szervezetre gyakorolt hatásai természetesen a zaj mértékétől eltérőek lehetnek: 30 dB felett pszichés hatásokkal, 65 dB felett vegetatív problémákkal, 85 dB felett hallószerv károsodással kell számolni. Persze ezeknél extrémebb zajok is vannak, bár tény, hogy  ez már nem a közúti közlekedés zajterhelése, de talán jó tudni, hogy 120 dB feletti érték már fizikai fájdalommal jár, 160 dB felett dobhártya-szakadást szenvedhetünk, 175 dB feletti zaj pedig már halált okoz. 

A fentiek tudatában nem véletlen, hogy uniós jogszabályi kötelezettség a települési stratégiai zajtérképkészítés, mégpedig a lélekszám szerint érintett településekre és agglomerációjára. Az öt legmeghatározóbb zajforrás: a közúti közlekedés, a légi közlekedés, a vasúti közlekedés, az ipari eredetű zajok, a szabadidős tevékenységből származó zajok, közlekedési-, ipari- és mezőgazdasági zajok, valamint rezgések. A magyarországi zajszennyzettségek mértékét a zajterképek.hu oldalon lehet tanulmányozni, Székesfehérvár stratégiai zajtérképe pedig a város honlapjáról tölthetőek le.

A stratégiai zajtérkép nemcsak egyszerűen egy térkép, hanem egy olyan információs adatbázis, amelyet nem mérések alapján, hanem a közúti, a vasúti, és a légi közlekedés, valamint az IPPC üzemek zajkibocsátását meghatározó paraméterek figyelembevételével, modellszámítással állítanak elő. (zajterkepek.hu) 

Zajtérkép: az egyes térképi pontokban észlelhető zaj mértékét ábrázolja.
Konfliktustérkép: mutatja, hogy a zajterhelés az egyes pontokban mennyivel magasabb, mint a stratégiai küszöbérték. (szekesfehervar.hu)

Székesfehérvár tekintetében a közúti, az üzemi és a vasúti zajt mérő zajterhelés-, valamint konfliktustérképek készültek el, ahol mind az egész napi, mind pedig az éjjeli értékek külön láthatóak. Mivel az egészségügyi hatások közül a leghamarabb a megfelelő pihenés hiányát érzékeljük, így elsőként az éjjeli zajterhelést ábrázoló térképet nézzük. A lenti térképek közül az első az Új Csóri úti körforgalmat, az elkerülő és a Berényi út egy részét mutatja, de itt is jól látszik, bizony sok szakasz pirossal jelzett, vagyis ahol a zajterhelés mértéke 65-70 decibel között van.

Ahogy a második térképrészlet, a Horvát István kereszteződés és a Széchenyi utca környékét mutató szakaszok és az utak mellett álló házaknál is sok a piros jelzés. A narancssárga részek 55-60, a barackszínűek 50-55, míg a citromsárga szakaszok 45-50 decibel zajterheléssel bírnak.

 

 Az talán nem is kérdés, hogyha az éjszakai zajterhelés ilyen mértékű, akkor nappal még komolyabb zajártalommal kell számolni. De hogy mennyivel, és hogy Székesfehérvár mekkora területe érintett az azért meglepő. A következő térképrészletből ugyanis jól látszik, hogy nappal nemcsak a pink színnel jelzett 70-75 dB-es mértéket mértek sok helyen, de vannak kékkel jelzett, 75-80 dB zajterheléssel bíró szakaszok is, és nemcsak a város közelében futó főközlekedési útvonalakon, hanem Székesfehérvár belterületén is, amiért jelentős mértékben az itt élők, autózók felelősek.

Ugyanakkor a fenti értékeket látva teljesen felesleges elkezdni "Jaj, Fehérvározni!", hiszen éppen a zajterkep.hu oldalt böngészve látható, hogy mind Győr, mind Nyíregyháza vagy Pécs tekintetében is gyakorlatilag teljesen hasonló eredmények születtek, Budapest agglomerációjáról nem is beszélve. Talán inkább érdemesebb azt a kérdést feltenni: biztosan minden esetben szükséges elindítani az autót? 

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek