Az elmúlt negyven év tíz (plusz egy) meghatározó fehérvári zenekaraAz elmúlt negyven év tíz (plusz egy) meghatározó fehérvári zenekara
Ami Miskolcnak az Edda Művek, Debrecennek a Tankcsapda és Pécsnek a Kispál és a Borz, az Székesfehérvárnak a Los Andinos? Vagy a Wellhello? Esetleg a Cadaveres de Tortugas? Habár Fehérvárnak talán annyira emblematikus zenekara az elmúlt évtizedekben nem volt, mint az előbb felsoroltak, ettől még színes és jó a zenei élet a városban. Mindig voltak és vannak is olyan, a városhoz erősen kötődő bandák, melyek közvetlenül a hazai első vonalhoz tartoznak, de legalábbis annak szorosan a nyomában vannak.
Napjaink popcsapatai közül az egyaránt pécsi Halott Pénz és Punnany Massif mellett a Fluor Tomi révén félig fehérvári Wellhello az egyik legkeresettebb, míg a legjobban futó magyar rockzenekarok közé sorolhatjuk már a tavalyi eurovíziós részvétellel felzárkózó AWS-t. A Blahalouisiana a legtöbb magyar fesztiválon ugyancsak megtalálható, néhány évtizeddel korábban pedig a Voga-Turnovszky kettős számított az első számú popparodistának itthon. Velük kezdjük az utóbbi idők tíz (plusz egy), talán legmeghatározóbb fehérvári zenekarának bemutatását.
Voga-Turnovszky
Az Irigy Hónaljmirigy 1990-ben indult, de előttük is volt már élet a hazai popparódiákban. Voga János és Turnovszky Tamás hét évvel korábban kezdtek el mozogni a műfajban. A két fehérvári tanár nem cifrázta a névadást, és Voga-Turnovszky néven adott ki öt nagy-, és négy kislemezt. Mint minden nyolcvanas évekbeli humoristánál, náluk is a Kádár-kor kifigurázása volt az egyik központi téma. Az ötödik nagylemez után Turnovszky kiszállt a duóból, Voga János pedig később amellett, hogy megtartotta testnevelő tanári állását Fehérváron, a Boros-Bochkor duó állandó partnere lett a Danubius Rádióban, majd a Sláger Rádióban, végül pedig a Neo FM-en.
AWS
Már 13 éves a hivatalosan budakesziként definiált AWS, pedig valójában másfél éve ismerte csak meg őket az ország. Akkor megnyerték A Dalt, így ők képviselhették Magyarországot a lisszaboni Eurovíziós Dalfesztiválon. A nemzetközi áttörés elmaradt, a 21. helyen végeztek, ellenben nagyot lökött a csapat hazai szekerén a verseny. A megszerzett ismertséggel ügyesen gazdálkodnak, a lendület a mai napig is kitart. És hogy mitől fehérváriak? Az énekes az a Siklósi Örs, akinek édesapja, Siklósi Gyula a város közismert régészprofesszora volt. A Viszlát nyár éppen az ő elvesztését dolgozza fel.
Los Andinos
"Ön fehérvári? Magyar ember? Akkor szavazzon a Los Andinosra!" - Ilyen plakátok lepték el a várost 1988-ban, amikor az Andok népzenéjét játszó, de székesfehérvári tagokból verbuvált zenekar a Ki mit tud? döntőjébe jutott. Végül aztán nem ők, hanem a Budai Sándor citerazenekar nyerte a kategóriát, ami országos felháborodást váltott ki. Viszont Fehérvár (és talán az ország is) összefogott és 14 ezer szavazatkülönbséggel a közönségdíjat behúzta Tárnok Ákos együttese. Többször jártak gyűjtőúton Dél-Amerika országaiban, ahol a helyi népszokások, népviselet és dalok mellett a hangszerkészítést is tanulmányozták. A zenekar nevét egy, a VIDEOTON-ban dolgozó chilei munkás adta, aki eredetileg a Nancahuazu (bolíviai falu, Che Guevara halálának helyszíne) elnevezést javasolta, de mivel ezt senki nem tudta kimondani, így lettek végül Los Andinos (jelentése: Andokiak).
MZ/X
Csak 18 kilométerre van Székesfehérvártól Kincsesbánya, innen indult, de igazából az azóta már megszűnt Fehérvár Rádiónak köszönhetően futott be leginkább az MZ/X. A három baráthoz (Sramek Nándor - NdiBor, Török Csaba - Csabeat, Csobán Sándor - Ubigee) csapódott a később a Soffi zenekarral országosan is ismertté vált, majd hosszan tartó betegség után fiatalon elhunyt énekesnő, Pete Zsófi. Az MZ/X leginkább a rádiónak és a város sportegyesületeinek írt indulóival lett ismert, legnagyobb slágere mégis az Elfordulok tőled. A vállaltan az Animal Cannibals és Sub Bass Monster nyomdokain haladó csapat néhány hónapja újra összeállt, az új énekesnő Orsovai Reni lett, a Parabában tartott 20 éves jubileumi koncertre pedig új dalokat is írtak. A legjobban ezek közül talán az Instant sláger sikerült:
Cadaveres de Tortugas
A roppant dallamos nevű Cadaveres de Tortugas 1993-ban alakult Székesfehérváron. A név jelentése már korántsem ilyen vidám, de legalább magyarázatot kapunk a logóra: teknősbéka tetemek. A CDT a kilencvenes évek közepén felkapott hardcore metal stílusban utazott, ebben viszont az ország legjobbjai között tartották számon. A kezdeti években az akkor még a maihoz képest gyerekcipőben járó fesztiválélet aktív szereplői voltak, így többször is játszottak például a Szigeten (Diáksziget, Pepsi Sziget stb.). 2005 nyarán oszlottak fel, a csapat három tagja (Viniczai Szabolcs, Persoczki Gábor, Kecskés Péter) Mangod Inc. néven folytatta, míg Körmöczi Péter új csapata a Cadaveres nevet kapta.
Sárga Taxi
Nem csak popból és rockból áll a világ. Sőt. Mielőtt pop és rock lett, azelőtt volt a rock and roll. A műfaj egyik legismertebb hazai zenekara a Sárga Taxi volt, ami működése tizenöt éve alatt hat lemezt adott ki, megjárták az összes országos tévét és rádiót, jópár videóklipet is forgattak, és hat évig kísérték Komár Lászlót. A frontember az a Bokányi Zsolt (Boka) volt, akit műsorvezetőként korábban a Fehérvár Rádióból, manapság pedig a Vörösmarty Rádióból ismerhet minden székesfehérvári és környékbeli.
Blahalouisiana
Néhány székesfehérvári srác, meg a bajai lány találkoztak a főiskolán - nagyjából ez a sztorija a Blahalouisianának. A fehérvári fiúkból álló, addig Jacked néven futó zenekar egy sorsfordító sörözés után vette fel 2012-ben már Schoblocher Barbival a ma is ismert nevet. Ehhez képest négy évig kellett várni az első nagylemezre, de rá egy évre rögtön jött is a második. Videóklipekben már sokkal jobban állnak: tíznél is több jelent meg eddig. Tavaly szeptemberben jött ki a Nekem az nem elég című dalhoz készült klip, ami amolyan best of magyar zenei élet jelleggel készült. Felbukkan benne többek között Kiss Tibi, Lovasi András, Lévai Balázs, Ganxsta Zolee és Lobenwein Norbert (VOLT Fesztivál) is. Ennél azonban sokkal érdekesebb számunkra, hogy a szerencsétlenkedő újságíró főszerepét Czinki Ferencre, a fehérvári íróra, újságíróra bízták.
Eleven Hold
Még tíz évet sem élt meg az Eleven Hold eredeti felállása. A leginkább talán a grunge-hoz húzó alterrock zenekart sokan egy az egyben azonosítják a frontemberrel. De Nap (Török-Zselenszky Tamás) 2007-es kiválása után három évvel újjáalakultak, eddigi utolsó albumok 2018-ban jelent meg. A banda története még Hetes Körzet néven kezdődött 1994-ben, az Eleven Hold négy évvel később alakult meg az egyik tag halála után. A csapat furcsa módon éppen akkor szakadt végül ketté, amikor karnyújtásnyira voltak az országos hírnévtől, és nagy valószínűséggel ez is okozta a törést. Míg Nap inkább maradt volna a már kitaposott vonalon, addig a többiek megpróbálták volna a feltehetően több kompromisszummal és felhajtással járó utat. Az utak végül közös megegyezéssel elváltak, ami az ilyen klipeket elnézve eléggé sajnálatos:
Siki és az RH Pozitív
Ha rock és nyolcvanas, kilencvenes évek, akkor Siki és az RH Pozitív. A Siklósi Imre és a Kovács-ikrek nevével fémjelzett együttes tagjai közül már sajnos többen is elmentek (Siki és Kovács Zoli), de a Youtube-on még fellelhetők pár helyen a videóklipek. A leginkább a Bikinihez, esetleg nyomokban az Eddához hasonlítható softrock zenekarnak nem volt könnyű dolga, hiszen a nyolcvanas években próbahelyet sem volt egyszerű találni, nemhogy stúdióidőhöz jutni és nagylemezt felvenni. A vidéki bandáknak hatalmas mázli és nagyon jó kapcsolatok kellettek, hogy Budapesten is érvényesülni tudjanak. Ez az RH Pozitívnak igazán soha nem jött össze, ettől függetlenül helyi rocklegendák lettek, és időről időre ma is tartanak koncerteket a tagok emlékére Székesfehérváron.
Wellhello
A mai napig első számuk a legnagyobb slágerük. A Rakpartnál azonban sokkal fontosabb a fehérváriaknak a 2019-es Barátom, amit egy az egyben a városban, az innen származó és ma is gyakran hazajáró Fluor Tomival és barátaival, na meg persze Diazzal együtt forgattak. Kis túlzással nevezhetjük ezt egyfajta városhimnusznak is, de különösen azoknak van fontos mondanivalója, akik egykor itt éltek, majd az egyetemi évek, a munka vagy egyszerűen csak az élet úgy hozta, hogy el kellett hagyniuk Székesfehérvárt. A Wellhello gyakori vendég a városban: a FEZEN Fesztivál évek óta elképzelhetetlen nélkülük, de velük avatták tavaly a MOL Aréna Sóstót, és Fluorék léptek fel az idei Városi Banketten is. Legnépszerűbb számuk - a Youtube-on legalábbis - a már 29 millió megtekintés felett járó Apuveddmeg, de minden fehérvárinak sokkal fontosabb az ennek eddig a tizedét produkáló Barátom:
Mörk
A Mörk a lista plusz egy tagja. Egyre inkább ők a jelen, de még inkább a jövő, ha a székesfehérvári, de legalábbis a városhoz erősen kötődő zenekarokról van szó. Ha nem lett volna a Kodolányi jazz tanszaka, biztosan nem ismerte volna meg egymást Szabó Dániel Ferenc (dob), Zentai Márk (ének) és Novai Gábor (billentyű). Később csapódott a baráti társasághoz Szeifert Bálint (basszusgitár), akik a kezdeti dzsemmelés után lakáskoncertekkel alapozták meg közös karrierjüket. Azóta ott voltak már a Nagy-Szín-Pad! döntőjében, és egyre többször lépnek fel külföldön is. Zeneileg behatárolhatatlanok, de talán nem is kell skatulyázni őket. Az a csapat, amelyik egyszerre határozható meg stand-up jazzként, pszichedelikus vagy filozófikus popként, minimum izgalmas és legalább egyszer belehallgatós.
(Források: Szekesfehervar.hu, feol.hu, Wikipedia)