Okosabb lett az eSzemélyiOkosabb lett az eSzemélyi
A 2016. január 1-től kiállított, új típusú személyi igazolványok olyan egyedi chippel rendelkeznek, amely digitálisan tárolja ügyintézéshez, személyazonosságunk igazolásához fontos adatainkat.
Az okmány felületén nem láthatók adatok, így például a társadalombiztosítási azonosító jel (TAJ) és az adóazonosító jel speciális eszközzel olvasható ki, de az eSzemélyi már alkalmas a MÁV bérletekkel való összekapcsolásra is. A MÁV közleménye szerint az utasok bérletüket már az eSzemélyin elektronikus adatként hordozhatják, így nem kell a korábbi, papír alapú bérletüket magukkal vinniük utazásuk során. Ez a szolgáltatás október 21. óta érhető el, a vasúttársaság az új, személyazonosítón tárolt bérletet korábban a Budapest-Székesfehérvár és a Budapest-Pusztaszabolcs vonalakon tesztelte. Az új típusú eBérlet ára természetesen megegyezik a hagyományos, papíralapú bérlet árával.
A Belügyminisztérium közleménye szerint október 28-tól újabb funkcióval bővülnek az új eSzemélyik, az ezt követően igényelt elektronikus személyik már tartalmazzák a személyi azonosítót és a lakcímadatot is (beleértve az állandó magyarországi lakóhelyet, a tartózkodási helyet, illetve a külföldi címet) is. Természetesen ezen adatok is csak a speciális leolvasóval érhetők el a személyi okmányt igénylő ügyintézésekkor. A lakcím a korábban igényelt eSzemélyikre is felvihető, ezt azonban csak személyes ügyintézéssel kérhetik a magyar állampolgárok.
A Belügyminisztérium tájékoztatója alapján egy esetleges lakcímváltozás bejelentésekor a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolványt cserélik, ráadásként pedig az eSzemélyin is rögzítik a lakcímet, természetesen abban az esetben, ha a bejelentő rendelkezik eSzemélyivel. A személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolványt nem váltja ki az eSzemélyi, a lakcímkártyára abban az esetben is szükség lehet az ügyintézés során, ha ezeket az adatokat már rögzítették az eSzemélyin.
A BM közleménye kitér speciális esetekre is, ez alapján amennyiben egy nem magyarországi, külföldi cím változásának bejelentése elektronikus úton történik, az új külföldi cím nem kerül automatikusan a személyazonosító igazolvány tároló elemére, erre is csak személyes ügyintézés útján van lehetőség.
Az eSzemélyiről további hasznos információkat ide kattintva olvashattok.