Mitől gyanús egy webáruház? Mitől gyanús egy webáruház?
Az elmúlt években stabilan nőtt az online vásárlások száma, a koronavírus-járvány pedig még jobban felfuttatta a webáruházak forgalmát. Persze a nagy számok törvénye alapján, a rengeteg megbízható kereskedő mellett feltűntek a nyerészkedők és a csalók is.
Mivel senki sem szeretné becsapva érezni magát, és hiába várni a kifizetett terméket, így - nemcsak nagyobb értékű vásárlás esetén - érdemes tájékozódni, hogy megbízható-e az a webáruház, ahonnan rendelni szeretnénk.
A fogyasztóvédelmi hatóság továbbra is először figyelmezteti a jogsértő vállalkozást, azonban ha az ismételt ellenőrzés során azt tapasztalja, hogy a webáruház ugyanazt a jogsértést követi el, a korábbihoz képest magasabb, 200 ezer és 2 millió forint közötti bírságot szab ki. Ennek köszönhetően az ismételt jogsértések aránya a korábbi átlagos 54 százalékáról két év alatt 15 százalékra csökkent.
A fogyasztóvédelmi hatóság három olyan ismérvet gyűjtött össze, amelyek megléte jó eséllyel csalókra utalhat, de legalábbis gyanúra adhat okot:
- Ha az elérhetőség menüpontban csupán mobiltelefonszámot és ingyenesen létrehozható e-mail címet látunk, akkor indokolt körültekintően eljárni a vásárlás során, és érdemes egyéb információkat is keresni a vállalkozásról.
- Körültekintést igényelhet, ha a vállalkozás a fizetési feltételek között csupán előre fizetési lehetőséget biztosít, vagy nem kellő részletességgel tájékoztatja a vásárlókat a szállítás részleteiről.
- A feltűnően kedvező ár is gyanús, hiszen az ajánlat, ami „túl szép ahhoz, hogy igaz legyen”, vélhetően nem valós, és a fogyasztók megkárosítását célozza. Ilyen esetekben gyakran előfordul, hogy hamis termék érkezik, vagy az előfizetés ellenére nem érkezik meg a termék és az eladó is eltűnik.
Akkor is, ha nem gyanús egy webáruház, mielőtt rendelnék, tanácsos átfutni azt az adatbázist, ahol a hatóság a listázza a súlyos jogsértést elkövetett vállalkozásokat.
Jó tudni azt is, hogy tényleges átverésen túl mi számít jogsértőnek.
A fogyasztóvédelmi hatóság három kategóriába sorolta a megbüntetett webáruházakat. Az első az elérhetőséggel kapcsolatos tájékoztatási hiányosság, ami lehet többek között az, ha például a webáruház elérhetetlen vagy nem válaszol, a vállalkozás neve vagy címe nincs feltüntetve a honlapon.
Egy másik kategória a szállítással, elállással és jótállással kapcsolatos problémák. Ennek minősül, ha például a webáruház nem ad meg szállítási határidőt, nem vagy nem megfelelő tájékoztatást ad az elállási jogról, szavatosságról, jótállásról.
A harmadig kosár a "csodát ígérő termékekkel" kapcsolatos megtévesztés, vagyis amikor olyan terméket szeretnének ránksózni, amelyek az ígéret szerint rövid idő alatt jelentős javulást ígérnek (például fogyasztószerek, izomnövelők, gyors nyelvtanulást ígérő termékek, stb.). Ez a csodás javulás persze rendszerint csak ígéret marad.
Az elmúlt időszakban 32 székesfehérvári telephellyel rendelkező webáruház került fel az úgynevezett feketelistára, ám közülük egyik sem kapott bírságot, és a figyelmeztetést követően pótolták a hiányosságot, amelyek kizárólag tájékoztatási hiányosságok voltak.
(forrás: fogyasztovedelem.kormány.hu)