Vasárnapi óraátállítás: lehet, hogy az utolsó téli időszámítás jönVasárnapi óraátállítás: lehet, hogy az utolsó téli időszámítás jön
Szombatról vasárnapra virradó éjszaka megint egy órával többet alhatunk, mert kezdődik a téli időszámítás. A legtöbb digitális óra szokás szerint magától átáll majd a pontos időre, amelyik nem, azt hajnali 3 órakor kell 2 órára visszaállítani.
Elvileg ez lehet az utolsó óraátállítás Magyarországon és az Európai Unióban, de végleges döntés - részben a koronavírus-járvány miatt - még nem született.
Egy felmérés szerint a magyarok 78 százaléka támogatja az évi kétszeri óraátállítás megszüntetését. Közülük 62 százalék azt szeretné, ha az óratekergetés eltörlése után a nyári időszámítás maradna érvényben, míg 28 százalék a téli időszámítást preferálná hosszú távon. A Magyar Alvás Szövetség szerint csillagászati, élettani és egészségügyi szempontok alapján is a téli időszámítás véglegesítése lenne a helyes lépés.
Az óraátállításról természetesen a meteorológusoknak is van véleménye. Részletek ebben a cikkben:
A téli időszámítás kezdete befolyásolja egyes vonatjáratok indulási időpontját is. A Mávinform csütörtökön az MTI-vel közölte, hogy a belföldi járatok közül a Nyugati pályaudvarról a hajnali órákban Szobra és Szolnokra induló vonat a nyári időszámítás szerint közlekedik a teljes vonalon. Míg a Nyugati pályaudvarról hajnali kettő óra után induló vonatok már a téli időszámítás szerint indulnak.
A nemzetközi forgalomban a Lőkösházáról hajnali két órakor induló, Budapesten át Bécsig közlekedő 346-os számú Dacia nemzetközi gyorsvonat Lőkösházáról már a téli időszámítás szerinti 2 órakor indul el.
A 347-es számú Dacia nemzetközi gyorsvonat a Keleti pályaudvarról 23.10-kor indul Bukarestbe, Lőkösházáig nyári időszámítás szerint közlekedik, majd onnét a téli időszámítás szerint, 2.39-kor folytatja útját.
Néhány nemzetközi vonatot a külföldi vasúthálózaton ér majd az óraátállítás. Ezek az IC 407-es és IC 406-os számú Corona, az IC 473-as és az IC 472-es számú Ister, az EN 462-es és az EN 463-as számú Kálmán Imre, az nj 466-os és az nj 467-os számú Wiener Walzer, az EN 476-os és az EN 477-es számú Metropol - berlini és varsói vonatrész kocsijait továbbító - vonatok.