3 évnél régebbi cikk

Itt az új és szigorúbb 2021-es dróntörvény!
Fehérvár Médiacentrum fotója
freepik.com
Itt az új és szigorúbb 2021-es dróntörvény!

A pilóta nélküli repülő eszközöket évek óta készül szabályozni a hatóság. Nem csak itthon, hanem az Európai Unión belül is. Ezzel összhangban lépett életbe 2021. február 10-től az új és a korábbinál sokkal kevésbé elnézőbb szabályozás.

A szabályozás külön választja a speciális, az engedélyköteles, és a nyílt kategóriába sorolható pilóta nélküli légijárműveket. Azonban az első kettő kategória oly mértékben szigorú és egyben speciális tevékenységi körbe tartozik, hogy azt meghagynám a nagyon szakértőknek.

Ezért most inkább azzal foglalkozunk, hogy mi a helyzet ha gyermek vagy apukája drónozásra adná a fejét. Ebben az esetben minden bizonnyal a nyílt kategóriába tartozó röptethető játék, esetleg kamerás, verseny- vagy hobbidrónokkal találkozhatunk, illetve ide sorolhatók még a távirányítású repülők, helikopterek is.

Meddig játék a drón?

A jogszabály úgy rendelkezik, hogy 120 gramm súlyig, a kamera és mikrofon nélküli, 100 méternél messzebb repülni nem képes pilóta nélküli légijármű esetén nincs semmi dolguk az üzemeltetőknek. Ezek azok a játékok, amelyek szinte bárhol, bármikor repülhetnek, természetesen a józan ész határain belül.

Amennyiben a drónunk, repülőnk, helikopterünk rendelkezik kamerával és nehezebb, vagy messzebbre repül, akkor onnantól mind a gépnek, mind pedig a pilótának meg kell felelnie az eszköz kategóriájába sorolt feltételeknek. Ehhez a legjobb iránymutató az eszközünk súlya. Amennyiben a drónunk súlya 250 gramm feletti, akkor már biztosan kell rendelkeznünk biztosítással és pilóta-jogosultsággal is.

A játékdrónok meghatározása amúgy nem túl bonyolult. Igyekeztek egyértelműen megfogalmazni:

azok a repülő, rotoros eszközök, amik biztosan könnyebbek 120 grammnál, nincs rajtuk semmilyen kép vagy hangrögzítő eszköz (például mikrofon, kamera), és nem képesek 100 méternél messzebb repülni a távirányítót birtokló pilótától, azok a játék kategóriába sorolandók.

Ha ez a három kitétel egyszerre teljesül, akkor nincs semmi dolgunk sem. Akkor úgy és ott drónozunk, ahogy csak szeretnénk. Azonban, ha a drón ugyan könnyű, de van rajta mondjuk egy kamera, akkor már bizony regisztrálnunk kell.

Mikor és hol kell regisztrálni?

Nagyon fontos tisztában lennünk azzal, hogy amennyiben a fenti kategórián kívül esik a drónunk, akkor kötelező a regisztráció!

Először is regisztrálni kell magunkat pilótaként, másodszor pedig regisztrálni kell minden, a fenti játék kategóriába nem sorolható repülő eszközünket. Akkor is, ha csak hétvégén, a kert végében vagy a szántóföld közepén, esetleg lakott területen kívülre járunk a barátokkal szórakozni.

Minden 16 év feletti, a nem játék kategóriába sorolt drón tulajdonosnak regisztrálnia kell magát az állami rendszerben, és egy online tesztet is ki kell töltenie, ahol a repülésbiztonsággal, légtérhasználattal és korlátozásokkal, az adatvédelmet a biztosítást (és természetesen még sok minden mást) érintő kérdésekkel találkozhatunk.

A vizsga díjköteles, ellenben akárhányszor próbálkozhatunk a sikeres vizsga letételéig. Azonban maga a teszt abszolút nem olyan könnyű, hogy azt egyszerű guglizással abszolválhatnánk. Itt mindenképp el kell végeznünk egy alap pilóta tanfolyamot, melyet jelenleg a Közlekedéstudományi Intézet szervez, bár a jövőben valószínűleg lesznek más vizsgahelyszínek is, ahol kitanulhatjuk a drónozást.

Ha pedig az online vizsgán sikeresen megválaszoltunk (kategóriától függően) a 40 kérdésből 30-at helyesen, akkor kapunk egy 12 számjegyű kódot, ami onnantól fogva az Európai Unión belül azonosít minket, mint engedéllyel rendelkező, regisztrált drónpilótát.

Természetesen ha valaki speciális légi járműveket üzemeltet – mondjuk agrár-, vagy filmes drónt – akkor szigorúbb szabályozásnak, szigorúbb tanfolyamon, komolyabb vizsgának kell megfelelnie. 

A sikeres pilótavizsgát és regisztrációt követően még nincs vége a feladatoknak, hiszen minden egyes tulajdonukban lévő és engedélyköteles drónt a különböző osztályok, és szabályok szerint szintén regisztrálunk kell a saját kategóriájának megfelelően.

A szabályozás itt kezd bonyolódni. Először is vannak ugye pilóta osztályok, melyekre az A jelzésű osztályozás vonatkozik, és vannak a járművek, melyekre a C jelzésű osztályozás vonatkozik.

Ugyanakkor létezik ezeken kívül még kettő kategória. Ezek a Speciális és a Nyílt kategória. Ezen utóbbiba fog tartozni a drónozók zöme is.

Az osztályozás részleteibe azok bonyolultsága végett nem érdemes itt és most belevágni. Ezt érdemes inkább a szakmai oldalakról megtudni, mint például a Közlekedéstudományi Intézet.

Amit kiemelni érdemes, hogy az egyik hazai legismertebb és legkeresettebb típus, a DJI Mavic Air és Mavic Mini típusok az A1-es pilóta osztályba tartoznak és C0/C1 besorolású légijárművek, melyek használata minden esetben regisztrációhoz és vizsgához kötött.

A használathoz szükséges legfontosabb regisztrációk az alábbi linkeken érhetők el:

Pilóta regisztráció magánszemély esetén

Pilóta regisztráció cég esetén

Gép nyilvántartásba vétele magánszemélyként

Gép nyilvántartásba vétele cégként

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek