Új buszmenetrendet vezetnek be nyártól SzékesfehérváronÚj buszmenetrendet vezetnek be nyártól Székesfehérváron
Székesfehérvár autóbusz-hálózata a hetvenes évek közepén alakult ki, és azóta alapvető módosítás ebben nem is történt – miközben a város élete és a városrészek szerkezete is alapvetően megváltozott az elmúlt évtizedekben. A járványhelyzet előtt a város több pontján történt utasszámlálás és más utazási szokásjellemzők megfigyelése, mely alapján az elmúlt hónapokban dolgoztak a tervezők.
Az új menetrendi tervezet 31 vonalon, munkanapokon 1081 járatindulással és 565,3 járatban töltött órával számol.
Cser-Palkovics András polgármester az új menetrendet bemutató sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, a tervezésnél a cél az volt, hogy úgy tegyék hatékonyabbá tegyék a közösségi közlekedést, hogy minden városrészből közvetlen vagy legfeljebb egy átszállással elérhető legyen a rendelő, a vasút, kórház és a Piac tér.
A hálózat igazodik a város gazdasági és infrastrukturális fejlődéséhez, és a szolgáltatás fontos feltétele a további fejlődésnek. Amint a jogszabályok lehetővé teszik, a város bevezeti az időalapú jegy- és bérletrendszert, még rugalmasabbá téve a közösségi közlekedés igénybevételét. Évek óta nem volt áremelés, és a jövőben kedvezményes árakon biztosítják a digitálisan megvett jegyeket, bérleteket.
Pap Zsigmond, az önkormányzat által megbízott szakértő mérnök a menetrendi, hálózati fejlesztések eredményeit részletesen ismertette. Ennek lényege:
- A meglévő útvonalak nagy részben megmaradnak, így nem borulnak fel a kialakult utazási szokások.
- Napszaki forgalomhoz igazodó menetidőket alkalmaznak.
- Átszállás nélkül lehet eljutni a város egyik végéből a másikba. Például Maroshegyről Öreghegyre.
- Összehangolják a csatlakozásokat a vasútállomáson, az autóbusz-állomáson és az Áron Nagy Lajos téren.
- Az új, várost átszelő gerincjáratok, járatpárok csúcsidőben 15 percenként követik egymást.
- Ütemes, könnyebben megjegyezhető indulási időpontok lesznek.
- A vasútállomást érintő járatokat egymáshoz és a vasúti menetrendhez is igazítják.
- Érdemben javul az Öreghegy kapcsolata a vasútállomással, és sűrítik a zsúfolt 24-es és 25-ös járatokat is.
- Új összeköttetéseket alakítanak ki. Például a Fecskeparti lakótelep felől a Piac tér és a Videoton irányába, a Nagyszombati úttól a Budai útra és a Vasútállomáshoz, a Bajmóci utcától a Halesz park felé is el lehet jutni.
- Az átszállások csökkentése és a sűrűn lakott környékeken a terhelés csökkentése érdekében egyes végállomásokat, decentrumokat megszüntetik. Többek között megszűnik a járművek tárolása a Szedreskerti lakónegyednél és a vasútállomásnál, és csökken a Csapó utcai és a Jancsár utcai decentrumokban.
- Az ipari parkok elérése javul, átszállásmentes eljutást kínáló járatok indulnak távoli városrészekből.
- A forgalmasabb járatokon bővül az üzemidő, az utolsó járatok éjfél előtt pár perccel indulnak a Vasútállomástól Alsóvárosba, Feketehegyre, Fecskepartra, Kisfaludra, a Köfém lakótelepre, és az Áron Nagy Lajos téren bevárásos csatlakozással az Öreghegy felé. Maroshegyre az utolsó járat – a vasúti menetrendhez igazodva – 23 óra előtt pár perccel indul.
A bevezetést a kevésbé forgalmas – nem tanítási időszakra eső – nyári hónapokban tervezi a város. Az átállás megkönnyítésére kéthetes „tesztidőszakot” tartanak, ez idő alatt mindenki ingyenesen veheti majd igénybe a helyi közösségi közlekedést.
Az új menetrend tervezete a városi honlapon már elérhető, amit bárki véleményezhet. A változásokat részletesen bemutató tájékoztató is ugyanitt, a szekesfehervar.hu/ujmenetrend cím alatt összegyűjtve olvasható. Elérhető itt egy interaktív térkép és egy utazástervező is, amely segíti a fehérváriakat, a megszokott útvonalak új hálózatban való megtervezését.
A tervezettel kapcsolatos kérdéseket, javaslatokat 2021. április 30-ig várják elektronikusan az utazástervezőn keresztül, a buszmenetrend@szekesfehervar.hu címen, valamint levélben.