Color Me Badd, Scorpions, Paula Abdul és Beatrice – Ezt hallgatta a világ 30 esztendejeColor Me Badd, Scorpions, Paula Abdul és Beatrice – Ezt hallgatta a világ 30 esztendeje
Zenei utunkat a múltba, egészen pontosan 1991 júniusába kezdjük a megszokott módon Nagy-Britanniában, ahol az esztendő hatodik havának beköszöntével váltás történt az első helyen, a korábbi listavezető, Cher és a „The Shoop Shoop Song” elköszönt a legmagasabb pozíciótól és átadta azt a Color Me Badd nevű formációnak, mely az „I Wanna Sex You Up” című nótával ugrott az első helyre. Ahogy egy hónapja már megemlékeztünk róla, 30 esztendeje került a mozikba a legendás gengszterfilm, a New Jack City, amely egy saját moziirányzat, a new jack cinema alapköve is lett.
A Wesley Snipes, Ice-T, Judd Nelson és Chris Rock főszereplésével készült, a drogháborúk kőkemény világát bemutató film mellé természetesen dukált egy soundtrack is, amelyről elsőként Ice-T és a „New Jack Hustler (Nino’s Theme)” futott be, elérve a tengerentúli rap-lista élmezőnyét.
A Color Me Badd nótája is a New Jack City betétdalaként hódította meg a világot jelentős sikereket elérve. A Color Me Badd Oklahomában alakult 1985-ben, négy fiatalember, Bryan Abrams, Sam Watters, Mark Calderon és Kevin Thornton a Northwest iskolai kórusában talált egymásra. Érdekesség, hogy csapat nevét egy lóról kapta, mely Color Me Badd néven indult és ért el sikereket a közeli lóversenypályán.
A csapat a korszak meghatározó R&B együttesévé vált, sikereit pedig az „I Wanna Sex You Up” alapozta meg, a dal az Egyesült Államokban a Billboard Hot100 második helyéig menetelt, Nagy-Britanniában pedig három héten át vezette a UK Top40 slágerlistáját. Hogy a nóta mekkora kedvenc volt a ködös Albionban, jól mutatja, hogy 1991-ben a Color Me Badd megnyerte a legjobb új együttes kategória díját a brit Smash Hits Poll Awards díjkiosztón.
A Color Me Badd tehát három hétig állt az élen a briteknél, utána viszont jött a könnyes búcsú az első helytől, amelyet egy már az ügyeletes szívtipró titulustól lassan-lassan búcsúzó, de zenei tudását és sármját még megvillantani képes úriember vett át. Az illető nem más, mint Jason Donovan, aki pályafutása negyedik, egyben utolsó brit listavezetőségét érte el az „Any Dream Will Do” című dallal.
Hol volt ekkor már a Kylie Minogue oldalán elért sikerek diadala? A ma már 53 esztendős ausztrál színész-énekes gyakorlatilag ezzel a dallal elbúcsúzott a zenei világ rivaldafényétől. Később még ugyan négy nótája is felfért a UK Top40-re, ám a Top10 már elérhetetlenné vált számra, 1993 után pedig már a brit listán nem tűnt fel egyetlen Donovan-dal sem. Az „Any Dream Will Do” azonban 1991 nyarának elején még képes volt két hétig csúcsra járatni Jason barátunkat, aki gyakorlatilag ezzel a slágerrel köszönt el a nemzetközi zenei élet elitjétől.
A britek saját nemzetük előadóit is igen magasra tornázták a UK Top40 listáján, 1991 júniusában a legnépszerűbb szigetországi előadónak Kenny Thomas bizonyult. Ez már csak azért is nagy szó, mert a londoni születésű énekes olyan erőteljes soul slágereket gyártott, hogy a műfaj legjobbjainak számító tengerentúli énekesek sem versenyezhettek vele. Első igazán nagy dobása a „Thinking About Your Love” volt, mely a brit lista mellett más európai országokban is előkelő helyezéseket ért el.
A brit listán olyan további kiváló muzsikák tűntek fel 30 esztendeje, mint az R.E.M. és a „Shiny Happy People” vagy a Salt-N-Pepa és a „Do You Want Me”.
Németországban, az Offizielle Deutche Charts élén véget ért egy szép menetelés 1991 júniusában, a nyolc hétig listavezető Roxette és a „Joyride” elbúcsúzott a legmagasabb pozíciótól, amelyet egy legendás német banda, a Scorpions foglalt el.
A zenekart 1965-ben Hannoverben alapította Rudolf Schenker gitáros és Wolfgang Dziony dobos, a Scorpions pedig példátlan sikerű együttes lett, nagyjából 150 millió eladott lemezt tudhatnak magukénak.
Egyik legnagyobb slágerük 1991-re datálódik, a „Wind Of Change” az esztendő egyik legjobb dala lett Németországban. Beszédes adat: a nóta 17 héten állt az Offizielle Deutche Charts dobogóján, június 3-től egészen augusztus 12-ig, azaz 11 héten át az első volt!
Amilyen betonbiztosan őrizte az első helyet a Scorpions, legalább annyira masszívan tartotta magát a dobogón Zucchero és Paul Young a „Senza Una Donna (Without A Woman)” című slágerével. A dal 1991 júniusának közepén lépett fel az Offizielle Deutche Charts dobogójára és nyolc héten át el sem mozdult onnan.
A dal eredeti, olasz verziója még 1987-ben jelent meg az olasz énekes, Zucchero (polgári nevén Adelmo Fornaciari) „Blue” című albumán. Az Olaszországban rendkívül sikeres énekes aztán 1990 végén újra felvette a dalt, ezúttal angolul, Paul Young közreműködésével, ez pedig telitalálatnak bizonyult: a dal a német lista dobogós tagsága mellett listavezető lett Olaszországban, Norvégiában, Svédországban, Belgiumban és Izlandon, de vezette a European Hot100 listáját is.
Természetesen sok más remek nóta is feltűnt a német lista élmezőnyében, így a Roxette és a „Fading Like A Flower”, a The KLF és a „Last Train To Trancentral” és a később a Jóbarátok című kult sorozat főcímdalát jegyző The Rembrandts és a „Just The Way It Is, Baby”.
Ami az öreg kontinens több országát illeti, a The KLF Görögországban és Dániában is az élen állt, a Roxette és a „Joyride” tartotta vezető helyét Ausztriában és Portugáliában, miközben az európai rádiós játszási listán már a svéd duó új nótája állt az élen, a European Airplay Top50 első helyezettje ekkor a „Fading Like A Flower” volt.
Nézzük, mi volt a helyzet a tengerentúlon! A Billboard Hot100 élén 1991 júniusának beköszöntével az Extreme és a „More Than Words” lépett az élre, azonban vezető helyét csak egy hétig tudta megtartani. Ezt követően jött a szépséges Paula Abdul, aki pályafutása során hat különböző slágerrel vezette a Billboard százas kislemezlistáját.
A sorban az ötödik volt a „Rush Rush”, mely 1991 júniusának közepétől öt héten át foglalta el a legmagasabb pozíciót.
Paula Abdul mögött persze sorjáztak a jobbnál jobb muzsikák. A második helyen hosszú ideig a brit listán csúcsra jutó Color Me Badd és az „I Wanna Sex You Up” állt, de jól teljesített Michael Bolton és a „Love Is A Wonderful Thing”, valamint a korábban Nagy-Britanniában szinten szép ívet befutó Crystal Waters és a „Gipsy Woman (She’s Homeless)”.
Összefoglalónk végén térjünk haza, nézzük a MAHASZ albumlistáját, mely magyar előadók voltak a legnépszerűbbek harminc esztendeje. A hazai albumok közül ekkor a Beatrice épp frissen kijött anyaga, az „Utálom Az Egész XX. Századot” című korong fogyott a legjobban. Nagy Feró és együttese legsikeresebb anyagát rakta össze egy olyan dallal, mely húzta magával az egész albumot, a „8 Óra Munka” hatalmas sláger lett hazánkban.
Mára ennyi fért zenei időutazásunkba, folytatás egy hónap múlva, amikor 1991 júliusának zenei felhozatalát idézzük meg.