Miért fontos, hogy megfelelő mennyiségű folyadékot fogyasszunk?
·Egészségivóvíz·Utolsó frissítés: undefined
Pápai Barna
Miért fontos, hogy megfelelő mennyiségű folyadékot fogyasszunk?
·Egészségivóvíz·Utolsó frissítés: undefined

Sok problémával jár, ha nem gondoskodunk a megfelelő folyadékbevitelről. A koncentrációzavar, a fáradtság, az ingerültség és a fejfájás a leggyakoribb tünetek közé tartozik, de krónikus székrekedést és vesekárosodást is okozhat a kiszáradás. 

Testünk tömegének nagy része víz, ami az összes anyagcsere-folyamathoz nélkülözhetetlen. Csak akkor van a vízháztartás egyensúlyban, ha a szervezet elegendő mennyiségű folyadékhoz, valamint megfelelő mennyiségű sóhoz jut. Ellenkező esetben kiszáradás, azaz dehidratáció lép fel.

Dehidratációról beszélünk akkor, ha nem iszunk elegendő vizet, vagy abban az esetben ha a szervezetünk több folyadékot veszít, mint amennyit beviszünk. Ezt több minden okozhatja: a kedvezőtlen vízfogyasztás, sérülés, betegség vagy gyógyszerek mellékhatásaként is jelentkezhet. 

Felmerül a kérdés, hogy pontosan mennyit kell inni, és mi befolyásolja a napi folyadékszükségletünket. Erre nem is olyan egyszerű a válasz, mert számos tényező befolyásolja. 

Milyen tünetei vannak a dehidratációnak?

A leggyakoribb panaszok közé tartozik a koncentrációzavar, a fáradtság és a fejfájás. Ezek korai jelei a kiszáradásnak. De a tünetek közé tartozik a szomjúság, a szájszárazság, a fáradtság, gyengeség érzése, a szédülés, a sötét színű vizelet, a száraz és viszkető bőr, a kirepedezett ajkak, a súlycsökkenés. 

A kiszáradás miatt nem működik megfelelően a szervezetünk. Emiatt rengeteg zavar léphet fel. Megnő a húgyúti fertőzések kialakulásának esélye, ha csökken a vizelet mennyisége. A légúti fertőzések rizikója sokkal magasabb, amikor kiszáradnak a nyálkahártyáink. A kiszáradás miatt lassabban gyógyulnak a sebek, alacsonyabb lesz a vérnyomás, de emellett krónikus székrekedés léphet fel, károsulhatnak a vesék, de akár vérrögök is képződhetnek, amik a véráramlást gátolják. 

Kapcsolódó
Izovolémia, avagy igyunk elegendő folyadékot!

Szervezetünk optimális működéséhez megfelelő biológiai, kémiai, fizikai feltételekre van szükség. Ez a belső és a külső környezetre egyaránt érvényes. Itt kerül előtérbe az izovolémia fogalma - amely a szervezet optimális folyadékszintjét jelöli -, valamint az elegendő folyadékfogyasztás fontosságának oka és következményei.

Mennyi az ideális napi folyadékbevitel?

Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság meghatározása igen részletes és életkorra lebontva tünteti fel az ideális folyadékbevitelt.

Az ajánlás szerint egy 2-3 éves gyermeknek 1,3 liter az ideális mennyiség, egy 4-8 év közötti gyereknek pedig 1,6 liter vizet kell innia. Az ajánlott napi folyadékbevitel tekintetében a többi korosztályban már a nemek között is van különbség: a 9-13 éves lányoknak 1,9 liter, míg a fiúknak 2,1 liter az ajánlott.

Fontos, hogy megfelelő mennyiségű folyadékot fogyasszunk naponta

Pápai Barna

14 éves kor felett gyakorlatilag a felnőtteknek is javasolt mennyiség az érvényes: egy felnőtt nőnek napi 2 litert, egy felnőtt férfinek pedig 2,5 liter folyadékot kell fogyasztania. 

Jóval több folyadékra van szüksége a szoptatós kismamáknak: nekik nagyjából 2,7 litert kell meginniuk mindennap. Természetesen sokkal több folyadékot kell bevinni azoknak is akik aktívan sportolnak, hiszen pótolni kell a kiizzadt mennyiséget, valamint vannak olyan betegségek (ilyenek a hányással, hasmenéssel járó betegségek) esetén, amikor nő a szervezet vízigénye. 

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek