Ugyanannyit költünk idén is karácsonykor, mint tavaly, csak kevesebbet kapunk érte
Fehérvár Médiacentrum fotója
Bácskai Gergely
Ugyanannyit költünk idén is karácsonykor, mint tavaly, csak kevesebbet kapunk érte

Országos, reprezentatív kutatás vizsgálta a magyarok idei karácsonyi ajándékozási terveit, az ünnepi várakozásaikat. A gazdasági helyzet egyértelműen megmutatkozik a karácsonyi kiadásokra vonatkozó tervekben. A slágerajándékok továbbra is a játékok, a ruházat és az elektronikai cikkek.

Tízből négyen tervezik, hogy vagy ajándékokra, vagy a teljes ünneplésre kevesebbet költenek, és vannak olyanok is, akik kevesebb szerettükkel terveznek együtt ünnepelni, főként anyagi okok miatt. A Yettel friss kutatásából az is kiderült, hogy a többség jobban örül a nem tárgyi ajándékoknak, és ezzel együtt egyre többen ajándékoznak élményeket. A válaszadók háromnegyede már kapott olyan ajándékot, amit nem tudott használni – erre lehet megoldás a személyes, nem tárgyi figyelmesség. 

A magyarok többsége idén karácsonykor nagyjából ugyanannyi személynek tervez ajándékot vásárolni, mint tavaly, ötödük viszont kevesebbeket fog meglepni. A legtöbben a párjukat és a gyermeküket ajándékozzák meg, a kitöltők fele a szüleit is meglepi, és a barátoknak csak a válaszadók 18%-a tervez ajándékot venni vagy készíteni – derült ki az országos reprezentatív kutatásból.

Azoknál, akik  idén nem adnak senkinek sem ajándékot, a legfőbb okok között az szerepel, hogy megbeszélték a családdal, vagy az anyagi tényezők jelentenek akadályt, illetve egyszerűen nem szeretnék, hogy erről szóljon az ünnep – az ajándékozás egyébként is csak 10-ből 4 ember számára jelenti az ünnep elengedhetetlen részét.

A megkérdezettek átlagosan lényegében ugyanannyit szánnak ajándékra, mint tavaly (60, illetve 59 ezer forint), ám az időközben bekövetkezett áremelkedéseket figyelembe véve ez a keret idén minden bizonnyal kevesebbre lesz elegendő.

Sokan ennél is nagyobb megszorításra készülnek: tízből négyen nominálisan is kevesebbet terveznek költeni ajándékra vagy a teljes ünnepre. 

A társas kapcsolatok nem változnak 

Míg a legtöbben a személyes találkozásokra a hétköznapok során kevesebb időt tudnak szakítani, addig nagyobb ünnepek alkalmával ez a kapcsolattartási forma áll az első helyen. A legtöbben ugyanazokkal karácsonyoznak, mint tavaly: tízből öten a szélesebb családdal, rokonokkal, tízből négyen pedig szűk családi körben tervezik az ünneplést. Az anyagi nehézségek itt is tetten érhetők, hiszen aki kevesebb szerettével tervez személyes programot, az jellemzően inkább a magas költségekre hivatkozik. 

Egyre fontosabb az élmény

A tárgyi ajándékok népszerűsége az elmúlt évekhez képest idénre fokozatosan csökkent, de ettől függetlenül még továbbra is ezek bizonyulnak a legnépszerűbbnek.

Dobogós helyen vannak a játékok (41%), ezt követik a ruházati (39%) és az elektronikai cikkek (37%), ugyanakkor tavalyhoz képest csökkent azon válaszadók száma, akik az utóbbi kettőt tervezek ajándékba venni.

Az elektronikai termékek esetében a legtöbben fej/fülhallgatóval (23%), okosórával (14%), okostelefonnal (12%) vagy telefontokkal (12%) lepnék meg szeretteiket. Egyre többen választják az élményajándékokat (20%) – a 2021-es időszakhoz képest itt jelentősebb, majdnem kétszeres növekedés figyelhető meg. Emellett a kitöltők ötöde dönt saját maga által készített (20%) és pénzbe nem kerülő meglepetések mellett (15%).

Míg az online kereskedelem jelentősége összességében folyamatosan nő, a karácsonyi ajándékokat a többség (47%) még mindig inkább az üzletekben tervezi beszerezni, és 38% tervezi, hogy az ajándékokat teljesen vagy nagyrészt online veszi meg. A válaszadók novemberre vagy december elejére időzítik a vásárlásokat, de ötödük már november előtt elkezdte a beszerzéseket. 

Az ideális ajándék

A kutatás alapján a megkérdezettek harmada szokott azon stresszelni, vajon a megfelelő ajándékot választja-e. Az aggodalom nem alaptalan, hiszen a kitöltők több mint háromnegyede már kapott olyan ajándékot, aminek nem örült, vagy nem tudta használni. Ilyen esetben a leggyakrabban ettől függetlenül megtartották az ajándékot (65%), de az esetek közel felében inkább megszabadultak tőle (44%): tovább ajándékozták, odaadták rászorulóknak vagy eladták.

De milyen az ideális ajándék? A válaszadók legszívesebben olyan figyelmességet adnak, amely személyre szabott (72%), funkcionális (60%) és megfelelő az ára (47%). Ehhez képest, ha ajándékot kapnak, inkább a hasznossági szempont a legfontosabb (58%), de ez alig előzi meg a személyességi tényezőt (56%), illetve az is lényeges, hogy egy közös élmény legyen (36%). 

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek