9 hónapnál régebbi cikk

Taktikás, vagy éppen fejtörést okozó fehérvári kereszteződések
·Közlekedésforgalom·Utolsó frissítés: undefined
Fehérvár Médiacentrum fotója
Kiss László
Taktikás, vagy éppen fejtörést okozó fehérvári kereszteződések
·Közlekedésforgalom·Utolsó frissítés: undefined

Székesfehérváron nem nagy ördöngösség közlekedni – már ha az embernek van benne gyakorlata. Kezdőként azért vannak olyan helyszínek, kereszteződések, amikhez hozzá kell edződni.

Ábrahám Csabával, az egyik városi autósiskola vezetőjével, a Vörösmarty Rádió KRESZ-percek című műsorának állandó vendégével beszélgettünk arról, melyek azok a kereszteződések, amik feladják a leckét a tanulóknak – de sok esetben nem csak nekik.

"Ha van forgalomirányítás, vagyis lámpa, ha könnyen áttekinthető, jól láthatóak a jelzőtáblák, az útburkolati jelek és nincs kavarodás a sávok között, akkor semmi bonyolult nincs egy kereszteződésben" – emeli ki Ábrahám Csaba, hozzátéve, hogy ezek persze nem mindig adottak, és akkor bizony több odafigyelést igényel az áthaladás. Nekünk, rutinosoknak a fehérvári kereszteződések már nem annyira okoznak fejtörést vagy különösebb technikát. Ez nem mondható el a tanulóvezetőkről. Lássuk, nekik városunk mely részei szoktak bonyolultak lenni!

Az egyik ilyen a Prohászka templom környéke. Ábrahám Csaba a következőre hívja fel a figyelmet: "ha jobbra kanyarodunk a vasútállomás irányába a Horvát István utca-Széchenyi út felől, ott kettő sáv van. Igen ám, de nincs felfestve, aztán a jobboldali rögtön meg is szűnik a buszmegálló miatt. Ezt gyakran össze szokták kutyulni; ide is kanyarodunk egy kicsit, oda is, az egyik kerék az egyik sávban van, a másik a másikban.

Ahogy ezt le szoktam egyszerűsíteni: ha két sáv van, az nem fordulhat elő, hogy az egyik kerék az egyik sávban, a másik a másikban és elfoglaljuk mindkettőt. Vagy ebbe kanyarodok, vagy abba, de az egyértelmű legyen.

Ennél a példánál maradva, hogyha már gyakorlottak vagyunk, akkor célszerű rögtön a belső sávba érkezni a záróvonal mellé. Azonban ha ez nem így sikerül, akkor se kezdjünk el kapkodni. Kitesszük az indexet és kivárjuk a sorunkat. Itt mindkét megoldás jó. Ha pedig idegen helyen vagyunk, koncentráljunk arra, hogy a jobb oldali sáv mindig biztos, ott mindig van egy hely nekünk."

Aztán lehetne sorolni sok olyan helyszínt, ahol rosszul belátható a kereszteződés. Gondoljunk például a Géza utca-Kisteleki utca találkozására – mondta Ábrahám Csaba. "Ott a Géza utca felől érkezőnek kell elsőbbséget adnia; a stopvonal eléggé hátul van felfestve, márpedig az egyértelmű utasítás szerint meg kell állnom. Innen azonban ha körülnézünk, akkor csak házfalakat fogunk látni. Így tehát szépen lassan előrébb kell gurulni az autóval. Nehezítésként ott van az a nagy sebességcsökkentő küszöb – ismertebb nevén a fekvőrendőr –, azon kell felkapaszkodnunk. Ha ezen a tanuló túl tudott jutni, anélkül, hogy lefulladt volna, akkor jön a második kihívás: jönnek-e keresztben? Ez a művelet a tapasztalt sofőröknek nem okoz problémát, de annak igen, aki még csak a tizennyolcadik óráját vezeti.

Ő bizony megáll a stopvonalnál, nekiáll körülnézni, aztán rájön, hogy onnan nem lát semmit.

Egyessel kapaszkodik felfelé, majd amikor már látja a keresztező utat, megáll – miközben még mindig emelkedőnek áll az autó. Ha látja, hogy nem jön semmi, elengedi a féket, az autó természetesen megindul hátrafelé, majd megijed, rálép a fékre, de közben felengedte a kuplungot, ettől meg lefullad. Akkor pedig jön az indítózás. Egy kezdő vezetőnek ez nagyon összetett feladat."

Aztán, ha ugyanitt megyünk tovább, jön egy lámpás kereszteződés a Géza utca-Kadocsa utca találkozásánál. Telezöldes lámpa mellett, ha balra nagy ívben szeretnénk fordulni, ott mindenképpen azt kell mérlegelni, hogy amennyiben nem mi vagyunk az elsők a sorban, vajon át fogunk-e férni, vagy beszorulunk a kereszteződésbe.

Ábrahám Csaba arra hívja fel a figyelmünket, hogy mindenhol érdemes nézni a jelzőtáblákat. "Még egy korlátozó tábla is azért van, hogy segítsen a közlekedőnek. Ha ki van téve például, hogy 30-cal mehetünk, valószínűleg azért, mert szűk lesz vagy éppen kanyargós a hely, sok gyalogos és biciklis várható, jöhet az elektromos rolleres meg az ételfutár, és ha nagy sebességgel robbanunk be, nem fogjuk tudni megoldani a helyzetet. A háromszög alakú veszélyt jelző táblát sem érdemes figyelmen kívül hagyni, hiszen nincs minden egyes helyzetre külön tábla. Ez azt jelenti, hogy „egyéb veszély”, ebbe pedig bármi belefér, így a szokásosnál is jobban oda kell figyelni."

Egy lámpa nélküli kereszteződésben frusztráló lehet még az időfaktor: mennyi idő alatt jutunk ki onnan? Nézzük csak a Fiskális-Béla út kereszteződését a Videotonnál. "Itt alárendelt útról akarunk balra nagy ívben kanyarodni. Ez azt jelenti, hogy mindenkit meg kell várnunk. A helyzetet fokozhatja a mögöttünk két centire megálló autó, miközben az út maga is lejt. Türelmetlen is lehet, túráztatja a motort. Közben a tanuló, ha belenéz a tükörbe, olyan, mintha egy vonatot látna, hiszen már annyian állnak mögötte."

Egyébként ha nagyon nagy a forgalom a keresztező úton, az még szerencsésebb is – mondja a szakértő. "Úgyis belassul a sor, és akkor előbb ki fognak engedni. Vannak erre kisebb praktikák, amit a rutinosabb vezetők már tudnak: hogyha alárendelt útról ki akarok menni, és azt akarom hogy kiengedjenek, akkor szép lassan tolom előre a kocsi elejét. A mozgó dolgokat hamarabb észreveszi mindenki."

Le kell szögezni, hogy az elsődleges mindig a biztonság! Az elsőbbségadás nem arról szól, hogy épp elférünk, a biztonságos kikanyarodás az, hogy másokat indokolatlanul nem akadályozok, nem veszélyeztetek – összegezte Ábrahám Csaba.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek