A gyalogátkelők veszélyességét vizsgálják Fehérváron, új kiegészítőket telepítettekA gyalogátkelők veszélyességét vizsgálják Fehérváron, új kiegészítőket telepítettek
Ezekben a hetekben folynak a Széchenyi István Egyetem szakemberei által végzett, kutatási célú mérések Székesfehérváron az egyik lövölde úti zebránál és környékén. Az új közlekedésbiztonsági kutatás egyik fázisába pillanthattunk bele: a SafeXOne alkalmazás téves riasztás nélkül, pontosan mutatja a gyalogosok átkelési szándékát az autósok számára.
Szürkületben, éjszaka bekapcsol a kiegészítő védelmi funkció, ami közvetlenül a gyalogosok mozgását teszi láthatóvá, megelőzve a balesetek kialakulását.
Cél, hogy a szakemberek pontos képet kaphassanak arról, hogy ez a modern rendszer pontosan milyen módon befolyásolja az egyes átkelők veszélyességét. Ezen felül az érintett zebrákhoz közel eső gyalogátkelőkre gyakorolt közvetett hatásokat is vizsgálják. Ezek a mozgásérzékelő szenzorok ugyanis megbízhatóan érzékelik a gyalogosokat.
A fejlesztés fehérvári helyszínének egyik apropóját az adta, hogy az útszakaszon található egy éles kanyar a Lövölde utca - Árpád utca találkozása előtt.
Nagyon fontosnak gondoltuk, hogy ne csak fejlesszünk, hanem ismerjük is meg a hatását a fejlesztett rendszereinknek, ezeket egzakt módon, objektíven tudjuk ellenőrizni. Ehhez a méréshez kértük fel a Széchenyi István Egyetem szakembereit, akik örömmel elvállalták ezt az akciót Székesfehérváron is" - tudtuk meg Nagy Lászlótól, a VisibleCrossing Kft. ügyvezetőjétől.
Jelenleg az utóvizsgálatok zajlanak - tette hozzá az ügyvezető. A SafeXOne gyalogos fejlesztés ugyanis megmutathatja, történnek-e változások a forgalom lefolyásában - erről már Miletics Dániel, a Győri Széchenyi István Egyetem Közlekedésépítés és Vízmérnöki Tanszék szakembere beszélt.
Ezt kétféleképpen tesszük: az egyik egy videóelemzésen alapuló szoftveres módszer, a konkrét konfliktushelyezeteket vizsgáljuk, megnézzük, változik-e a konfliktushelyzetek száma, súlyossága.
A másik módszer a Lövölde úton található radaros sebességmérési eszközökön alapul, ezeket az eszközöket a gyalogátkelőtől számítva 10 méteres kiosztásban helyeztük el, ezekkel a sebességprofilt fogjuk kirajzolni" - mondta el Miletics Dániel.
A cél, hogy az autósok hamarabb észlelhessék a gyalogosokat. Májer László, a Székesfehérvári Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának kiemelt főelőadója úgy fogalmazott: a fejlesztés egy lehetőség arra, hogy a járművezető időben észlelje a gyalogost, de a kisegítő eszköz nem helyettesíti az úttestre lépés előtti figyelmet, ez továbbra is elengedhetetlen a zebrára lépés előtt.
A szakemberektől megtudtuk, ahol eddig a SafeXOne rendszert telepítették és alkalmazzák, ott nullárara csökkent a gázolásos balesetek száma.