A Pumpkin Spice Latte története
Az első Pumpkin Spice Lattét 2003 őszén mutatták be néhány kiválasztott Starbucks üzletben Washingtonban és Vancouverben, miután a vállalat sikeresen bevezetett olyan téli szezonális italokat, mint a Peppermint Mocha (borsmentás mokka) vagy az Eggnog Latte (tojáslikőrös latte).
A Starbucks akkori amerikai eszpresszó-ital fejlesztési vezetője, Peter Dukes és csapata olyan egyedi őszi ízt kerestek, amely jól passzol a kávéhoz. Bár kezdetben a csokoládé és karamell ízek tűntek a befutónak, a sütőtök fűszerek meglepően magas pontszámot kaptak az egyediség kategóriában. Ez adta a végső lökést ahhoz, hogy létrehozzák a ma ismert Pumpkin Spice Lattét.
A PSL alapja eszpresszó, gőzölt tej, sütőtökfűszer-szirup, míg a tetejét tejszínhabbal, valamint sütőtök pite fűszerkeverékkel díszítik. A recept a bevezetése óta minimálisan változott, 2015-ben például valódi sütőtökpürét adtak hozzá, hogy még autentikusabb legyen. Bár eredetileg nem tartalmazott valódi sütőtököt, a vásárlók igényeire válaszul változtattak az összetevőkön.
Az ital bevezetését követően elképesztő népszerűségre tett szert. Kezdetben csak korlátozott számban volt kapható, de a váratlan siker miatt hamarosan az összes amerikai és kanadai Starbucks kávézóban elérhető lett. A közösségi média, különösen a Facebook és Twitter megjelenésével, a PSL kultusza még nagyobb lendületet kapott. A vásárlók előszeretettel osztották meg élményeiket a sütőtökös tejeskávéról, aminek köszönhetően a termék gyorsan terjedt, és szinte önálló életet kezdett élni. A 2010-es években már mindenhol jelen volt a sütőtökfűszer-mánia, a PSL ízvilága gyertyákban, fánkokban, de még tésztaszószokban is megjelent.
A Pumpkin Spice Latte eladási számai a 2003-as bevezetés óta folyamatosan növekedtek a kávézóláncnál, és mára több mint 424 millió darabot adtak el belőle világszerte. A termék sikeréhez hozzájárult az is, hogy a PSL-t az évek során olyan különböző változatokban is kínálják, mint például a jeges vagy a Chai teával kombinált verzió. A szezonális italok eladása több mint 100 millió dolláros bevételt hozott ebben az időszakban a Starbucksnak évente, ezzel párhuzamosan pedig a Pumpkin Spice Latte a cég legsikeresebb szezonális italává vált.
Az 1971-ben Seattle-ből indult kávézóhálózat közösségi médiára épülő marketingje is jelentős szerepet játszott a PSL sikerében. Külön kampányokat indítottak, hogy a vásárlók a hivatalos megjelenés előtt is megvásárolhassák az italt, ezzel még nagyobb izgalmat keltve a termék körül. Az ízesített tejeskávé kultuszát erősítette a baristák által használt rövidítés, a PSL, ami gyorsan elterjedt a közösségi platformokon. 2013-ban a vállalat kérelmet nyújtott be a PSL rövidítés védjegyként történő bejegyzésére, amit két évvel később jóvá is hagytak.
Mára a PSL nem csupán egy kávéital, hanem egy kulturális jelenség, amely minden évben elhozza az őszi hangulatot a Starbucks üzleteibe és a vásárlók életébe, függetlenül attól, hogy melyik féltekén tartózkodnak.