Mi a különbség a Mikulás és a Télapó között?Mi a különbség a Mikulás és a Télapó között?
December elérkeztével a piros ruhás, fehér szakállas figura mindenütt ott van: a plázákban, a reklámokban, és persze a gyerekek képzeletében. De várjunk csak! Mikor Mikulásról beszélünk, vajon ugyanarra gondolunk, mint amikor Télapót emlegetjük? Ha eddig azt hitted, hogy a két név csupán szinonima, ideje, hogy tisztázzuk a dolgot.
Mikulás: a gyökerek és a legenda
A Mikulás (eredetileg Szent Miklós) története egészen a 4. századig nyúlik vissza. Miklós püspök, aki a mai Törökország területén, Myra városában élt, jótékonyságáról és az elesettek támogatásáról lett híres. A legenda szerint titokban segítette a szegényeket – például aranyat dobott be egy család kéményén, hogy megmentse a lányokat a szegénység miatti kényszerházasságtól. Nem véletlen tehát, hogy a Mikulás-puttony hagyománya is innen ered.
Szent Miklós kultusza Európában terjedt el, különösen Hollandiában, ahol Sinterklaas néven vált népszerűvé. Ez a név később az amerikai kontinensen „Santa Claus”-ként éledt újjá. Így a Mikulás figurája lassan átalakult a derék püspökből a ma ismert, modern ajándékosztóvá.
És akkor jött a Télapó...
Míg a Mikulás eredete egyházi gyökerekhez kapcsolódik, a Télapó a szekuláris, világi tradíciókhoz kötődik. A Télapó megnevezést Magyarországon az 1950-es években kezdték előnyben részesíteni a Mikulás helyett, főként politikai okokból. A kommunista rendszer szerette volna eltávolítani az egyházi hagyományokat, ezért a Mikulásból lett Télapó – egy derűs, barátságos, télies figura, akinek nem volt köze a valláshoz.
Hogyan látják őt a világ különböző pontjain?
Azért valljuk be, a Mikulás (vagy Télapó) világhódító karrierje sem ment zökkenőmentesen. Minden országban egy kicsit máshogy értelmezik:
Hollandia: A már említett Sinterklaas november végén érkezik hajóval Spanyolországból, és segítői, a Zwarte Pietek kísérik. Őket gyakran kritizálják, mert hagyományuk egyes elemei a modern nézőpont szerint érzékeny kérdéseket érintenek.
Finnország: Az északi sarkvidéken élő Joulupukki, vagyis a „Karácsony kecske” hagyományosan nem piros ruhás apóka volt, hanem egy kecskealakú lény. Szerencsére ma már egy ennél jóval barátságosabb verzióját ismerjük.
Egyesült Államok: Santa Claus igazi rocksztár lett. A Coca-Cola reklámjai a 20. században elmélyítették az ábrázolását: piros ruha, fehér szakáll, és mindig mosolyog. Ja, és rénszarvasokkal közlekedik, melyek közül természetesen a piros orrú Rudolf a sztár.
Mikulás vagy Télapó jön Magyarországon?
Magyarországon a két név – és a mögöttük álló figurák – ma már békésen megférnek egymás mellett, bár nem mindig volt így. Az idősebb generációk körében a Mikulás név az elterjedtebb, hiszen ez kapcsolódik a vallási hagyományokhoz és Szent Miklós legendájához. December 6-án a Mikulás titokban helyezi el az ajándékokat a gyerekek kifényesített csizmájába, amit az ablakba tesznek.
Az 1950-es években azonban a Télapó figura került előtérbe. A kommunista ideológia eltávolította a vallási utalásokat, és egy semlegesebb, télies karaktert teremtett. A Télapó sokáig az iskolai és óvodai ünnepségek állandó szereplője volt, aki piros ruhában, ajándékcsomagokkal érkezett.
Ma már szabadon választhatjuk, hogy Mikulásként vagy Télapóként hivatkozunk rá. A modern családok gyakran egybeolvasztják a két alakot: a Mikulás december 6-án hoz ajándékot, míg a karácsonyhoz már az angolszász kultúrából átvett Santa Claus is kapcsolódhat, aki a karácsonyi ajándékokat hozza.
És ha már ajándék: ne felejtsük el, hogy a gyerekek – és néha a felnőttek is – virgácsot is kaphatnak, ha nem viselkedtek túl jól az évben. Ez a hagyomány pedig kizárólag Magyarországon és néhány környező országban maradt fenn. Egy kis vicces fenyegetés a virgáccsal még mindig része a decemberi eleji ajándékozós izgalmaknak.
Mikor és hogyan lett piros a Mikulás ruhája?
Bár ma már természetesnek vesszük, hogy a Mikulás piros ruhában, fehér szőrmével díszítve osztogatja az ajándékokat, ez nem mindig volt így. A korai ábrázolásokban Szent Miklós gyakran püspöki öltözetben, hosszú köpenyben és pásztorbottal jelent meg, amelyet vörös és arany színek domináltak. Azonban a modern Mikulás megjelenése több lépésben alakult ki.
A 19. században, különösen az Egyesült Államokban, több illusztrátor kezdte ábrázolni a Mikulást kedves, pocakos, mosolygós apóként. Az 1823-ban megjelent The Night Before Christmas című versben Clement Clarke Moore írta le először részletesen a Mikulás kinézetét, és ezzel egy lazább, barátságosabb figura alapjait teremtette meg.
Az 1860-as években Thomas Nast, egy híres karikaturista tovább finomította ezt a képet. Az ő rajzain már megjelentek a piros ruhák, bár még mindig váltakoztak a színek, mint például a zöld vagy a barna. A Mikulás igazi divatikonként azonban a 20. század elején lépett elő, amikor a Coca-Cola reklámkampánya globálisan ráerősített a köpcös figura piros-fehér öltözetére.
Az üdítőital-gyártó cég 1931-ben indította el híres Mikulás-kampányát Haddon Sundblom illusztrátor segítségével. Sundblom a márka színeivel, vagyis a piros-fehér kombinációval ruházta fel a Mikulást, és egy életvidám, pocakos, barátságos figurát teremtett, aki azonnal meghódította a világot. Bár valójában nem a Coca-Cola találta fel a piros ruhás Mikulást, jelentős szerepe volt abban, hogy a világ minden táján ez vált az ajándékosztó standard megjelenésévé.
És miért piros? Egyszerű: ez a szín vonzza a figyelmet, melegséget sugároz, és persze tökéletesen passzol a karácsony hangulatához. Így vált a Mikulás öltözete a szeretet és ajándékozás egyetemes szimbólumává.
A Mikulás és Télapó kettős identitása
Végül is, bárhogy hívjuk, mindkét figura ugyanazt az üzenetet hordozza: az önzetlenség és a szeretet fontosságát. Akár Szent Miklós szelleme, akár a Télapó vidám alakja ihlette, a decemberi ünnepkör egyik legszebb hagyománya, hogy mosolyt csaljon a gyerekek és felnőttek arcára.
És most, hogy tisztában vagyunk a különbségekkel, jöhet a nagy kérdés: te vajon Mikulás-párti vagy, vagy inkább Télapót favorizálod?