Ezek Székesfehérvár legtitkosabb helyeiEzek Székesfehérvár legtitkosabb helyei
Amióta világ a világ, az emberek szeretik a titkokat és a rejtélyeket, ugyanis nincs izgalmasabb annál, amikor saját tapasztalatokon alapuló történeteket gyártva próbáljuk megfejteni a világ legnagyobb talányait.
Persze ha nem akarunk teljesen belegabalyodni a konteókba, akkor kicsiben filmek és sorozatok nézése közben, illetve szabadulószobákban, netalántán rejtélyes programokon is kamatoztathatjuk a bennünk szunnyadó nyomozó földöntúli képességeit, így nincs is annál felemelőbb érzés, mint amikor valami összeáll a fejünkben, a történet végén pedig megbizonyosodhatunk saját igazunkról.
Na, most az a helyzet, hogy ha valaki ténylegesen is bele akarná vetni magát titkokkal bélelt szituációkba, akkor ezt Székesfehérváron is megteheti, ugyanis városunk utcáin számos rejtély várja, hogy vállt-vállnak vetve (vagy akár egyedül) megfejtsék őket. Ezekből gyűjtöttük össze a legígéretesebbeket:
Titkok Háza
Mivel még friss az élmény, így a februárban nyílt Titkok Háza tudományos élményközponttal indítom a sort, amely új tapasztalatokat csempész a fehérváriak mindennapjaiba. Persze nem klasszikus szabadulószobáról van szó, ugyanis az élményközpontban öt kisebb labor, előadó-oktató terem és tanári/oktatói szoba is található. A Titkok Háza legfőbb célja a természettudományos tárgyak és a műszaki pályák népszerűsítése, az informális és nem formális tanulási lehetőségek bővítése, valamint hogy szélesebb körben elterjedjen a korszerű kísérletközpontú, élményszerű oktatás.
Így számos programmal várják az érdeklődőket: többet között építhettek LEGO robotot, elemezhettek drónfelvételeket, és ha misztikusabb talajra szeretnék terelni a bulit, akkor részt vehettek bűnügyi helyszínelésen, illetve szabadulószobában is kiengedhetitek a bennetek szunnyadó nyomozót.
Rejtélyek Háza
Ahogy utánajártam, a székesfehérvári Rejtélyek Háza az egyik - ha nem a - legtöbb lehetőséget magában rejlő, titkokkal felvértezett eseménysorozat. Ennek során számos módon élhetik ki magukat a nyomozós vénával rendelkező kalandorok: részt vehettek Rejtélyes Vacsorán, nyomokat keresgélhettek a Rejtélyek Városában, vagy ha inkább logikai társasjátékra vágynátok, akkor a Nyomozószoba lesz a ti pályátok.
A Rejtélyes Vacsoránál a forgatókönyv egyszerű: szervezzetek vacsorát és hívjátok meg a barátaitokat, majd öltsetek korhű ruhát, tekerjétek fel a hangerőt, és kezdődhet is a nyomozós őrület. A vacsorához számos történet közül választhattok, amelyek különböző módon befolyásolják az estéteket: oldjatok meg egy izgalmas rejtélyt, derítsetek fel egy gyilkosságot, vagy ha már úgy is ott vagytok, akkor kövessetek el ti egy bűntényt.
Kedvencek
A Rejtélyek Városában három összetevővel vágtok neki a kalandnak: kaptok egy térképet, egy feladatsort és egy merényletet, amelyet csak Fehérvár nevezetességeihez ellátogatva tudtok megoldani. Minden helyszínen újabb fejtörő vár rátok, mintha tényleg valami híres krimi szereplői lennétek. Ha pedig körbejártátok a várost, össze fog állni a teljes kép, és csont nélkül behúzzátok a misztériumot. Izgi!
A Nyomozószobát pedig azt hiszem, senkinek sem kell bemutatnom, ugyanis klasszikus szabadulószobáról beszélünk, amely során a célotok kettős: kinyitni minden zárat és megoldani a rég elfeledett gyilkosságot.
A kapitány titkai
A Wathay Ferenc kapitányról elnevezett titkos kamra is viszonylag új sztorinak számít (az fmc.hu szerkesztősége is belevetette már magát az őrületbe), ugyanis a Hiemer-ház alagsorában kialakított történelmi tematikájú kelepce július óta várja a szabadulni vágyó egyéneket. A történetről röviden azt kell tudni, hogy a feladványok végeláthatatlan labirintusa a 1600-as évekbe kalauzolja el a kíváncsiskodókat, miszerint Alba Regia éppen megroppant a megállíthatatlan török csapatok túlerője alatt, és a mészárlást túlélő tisztek maroknyi csoportját a fogságba hurcolt Wathay Ferenc kapitány fogadószobájába zárják, míg sorsukról döntés nem születik.
Bár Wathay több mint négyszáz éve sebesült meg, majd fogságba is került, azért ti kaptok hatvan percetek arra, hogy megtalálják a szabadulás útját. Ám ehhez fel kell fednetek a rejtvényekkel teli szoba titkait. A játékot egyébként maximum öt fő részére és tizennégy éves kor felett ajánlják, a lejátszáshoz pedig egy óra áll a csapatok rendelkezésére.
Cseles Kelepce
A Zichy ligetnél található Cseles Kelepcéről valamiért az ördöglakat jutott eszembe, ám utánajárva kiderült, hogy semmi köze nincs hozzá, ugyanis az ügyvédi irodák alagsorában található játék szintén néhány fondorlatos szabadulószobát rejt magában. A Siófok, Balatonlellén és Székesfehérváron is fellelhető kelepce izgalmas kalandokat kíván, városunkban mindjárt két rejtvényekkel teli szobában is meg kell keresni a kiutat: a Szemfüles betörőt és Dr. Alan Black szobáját.
A Szemfüles betörő - avagy mit érezhet egy tolvaj munka közben? című rejtélyt a szervezők főleg kezdőknek ajánlják, de közben a rutinos rókáknak is szeretnék megadni a szabadulás magával ragadó élményét. A feladat egyszerű: miután betörtél egy házba és megvan a szajré, hatvan perced van megfejteni és végigvinni azt a kódrendszert, amellyel el tudsz menekülni a bűntett helyszínéről.
Dr. Alan Black szobájában már olyan kihívásokkal szembesülhettek, amelyek komolyan megizzaszthatják a szabadulás veteránjait is. A rejtvény során Dr. Black kunyhójában találjátok magatokat, akinek egyetlen célja volt, hogy feltalálja az időutazást. De vajon sikerült neki, vagy időbeli kiruccanás nélkül távozott az élők sorából? A feladat tehát "csak" annyi, hogy a lakásában keresgélve és természetesen a fogaskerekeiteket megmozgatva megtaláljatok a választ és ezzel együtt a szabadulás kulcsát.
Titkok Parkja
A Titkok Parkja egy mobiltelefonos kalandjáték, amelyet a Koronás Park területén játszhattok érintőképernyős mobileszközökkel felvértezve. Így a középkori nyomozáshoz internetes kapcsolat szükséges, ehhez viszont helyben is hozzájuthattok, ugyanis a Koronás Park területén ingyenes wifi érhető el.
És hogy miért is kell net? Mert az izgalmas kaland során a parkban található információs táblákon elhelyezett QR-kódok mutatják az utat (ehhez töltsetek le bármilyen QR-kód leolvasó alkalmazást). Az, hogy a kódokat milyen sorrendben kell leolvasni, a feladat része, ám ha elakadnátok, akkor a táblákon és a QR-kódok mögött elhelyezett infók is segítségetekre lehetnek. Érdemes minden apró részletekre odafigyelni, ha pedig patentul megoldottátok a feladatsort, akkor feltárul a titok nyitja (nem, nem a Titkok Kamrája), vele együtt pedig az Elveszett Kódex is, amely jutalmul régen elfeledett város szépségeiről mesél nektek.
A Titkok Parkja rejtélyekkel átitatott játéka egy lovag megpróbáltatásait tárja elétek. Így lesznek benne természetesen más vitézek is, miközben többek között mocsárban, erdőben, illetve a vár pincéjében is megfordulhattok. Azért a nyomkeresésen kívül is tartsátok nyitva a szemeteket, ugyanis sárkányokba, különös szerzetekbe, és a Park Tündérébe is belefuthattok, aki segítséget nyújthat a kirakós megoldása közben.