4 dolog, amit a legtöbb cég elhibázik, amikor növekedni akar
4 dolog, amit a legtöbb cég elhibázik, amikor növekedni akar

1. Nem tervezik meg pontosan az előttük álló időszakot
Sok kisebb-nagyobb sikert elérő cég az újabb üzleti év küszöbén már túlzott magabiztossággal tekint a jövőbe. Ahelyett, hogy részletes üzleti tervet készítenének, inkább az „eddig is működött valahogy” elv mentén próbálnak haladni. Ennek viszont gyakran az a következménye, hogy a várva várt növekedés jelentősen elmarad – sőt, akár visszaesés is bekövetkezhet.
A tudatos tervezés nemcsak a pénzügyi kockázatok minimalizálásában segít, hanem abban is, hogy elérhető és mérhető célokat állítsunk fel. A legbölcsebb lépés, ha egy külsős pénzügyi tanácsadóval közösen határozzuk meg a következő időszak kiadásait és bevételi terveit, hiszen így elkerülhetjük, hogy a vakszerencsére bízzuk cégünk jövőjét.
TIPP: Ha webáruházat üzemeltetünk, és a rendelések adminisztrációja már nehézséget jelent, érdemes fulfillment mellett döntenünk. Ugyanis fulfillment segítségével a számlázással és a csomagok összekészítésével, illetve a termékek futárnak való átadásával járó terheket is levehetjük a vállunkról – ezzel pedig időt, energiát és pénzt is spórolhatunk.
2. Fölösleges kockázatot vállalnak
Számos vállalkozás úgy gondolja, hogy a növekedés egyenesen arányos a befektetések mértékével – ez azonban tévhit. Például a marketing költségvetés duplázása nem garantálja a bevétel kétszeresére növekedését. Hasonlóan veszélyes lehet egy új üzlet vagy webshop nyitása egy teljesen ismeretlen piacon, kizárólag abból a feltételezésből kiindulva, hogy „mindenhol van rá kereslet”.
Találkoztunk már olyan céggel is, amely úgy indított el egy prémium szolgáltatást, hogy a célcsoport pénzügyi lehetőségeit nem mérte fel, és így a beruházás nem csak veszteséges lett, de hosszú távon a márka megítélését is rontotta. A növekedés sikerét tekintve tehát a tudatosság jelenti a kulcsszót.
3. Elérhetetlen célokat tűznek ki
Egy bizonyos pont után minden vállalkozás növekedése lassul – ez a természetes piaci dinamika része. Ennek ellenére sok cég irreálisan magas növekedési célokat tűz ki maga elé, gyakran a techszektor sztárvállalatainak sikerét hajszolva. Ez azonban torzítja az önértékelést és csökkenti a munkatársak motivációját is.
Ha minden évben 50%-os bővülést várunk el, de csak 10-15%-ot érünk el, ezt hajlamosak lehetünk kudarcként értékelni – még akkor is, ha objektíven nézve kifejezetten jó eredményt produkáltunk. Csakis olyan célokat tűzzünk ki, amelyek kihívást jelentenek ugyan, de teljesíthetők is. Így a csapat is motivált marad, és a realitás talaján állva haladhatunk az egyre fényesebb jövő felé.
4. Rossz termékekkel vagy szolgáltatásokkal bővítik a kínálatukat
Szintén szarvashiba, amikor egy vállalkozás előzetes piackutatás nélkül vezet be új terméket vagy szolgáltatást a portfóliója szélesítése érdekében. Megannyi cég csupán azért vág bele egy új projektbe, mert az adott ötlet külföldön már sikeres volt, vagy épp trendinek tűnik a mostani időszakban. Ez azonban nem jelent automatikusan kimagasló keresletet a hazai piacon.
Volt példa olyan online vállalkozásra, amely az itthon sikeres, kézzel készített lakásdekorációs termékeit akarta prémium árazással a nemzetközi piacra vinni, de figyelmen kívül hagyta, hogy a célországokban a versenytársak jóval olcsóbban kínálták ezeket a termékeket. A vázák, dísztálak és esernyőtartók ugyan minőségiek voltak, de a magas árazás és a szállítási költségek, illetve a lassú kézbesítés miatt a projekt rövid időn belül csődöt mondott.
Kizárólag olyan termékkel vagy szolgáltatással álljunk elő, amelyre a keresletet egy részletes piackutatás is alátámasztja. Ebben kérjük tapasztalt piackutatók segítségét, akik pontosan felmérik számunkra a terepet.
A növekedés lehetősége mindig izgalmas, de csak akkor válik valódi sikertörténetté, ha tudatosan és megfontoltan vágunk bele. Az itt felsorolt hibák elkerülésével nem csak a kockázatokat csökkenthetjük, de jóval nagyobb eséllyel érhetjük el azt a fejlődést, amelyet célul tűztünk ki magunk elé. Ne feledjük: a siker nem a szerencsén múlik, hanem az előrelátáson.