6 évnél régebbi cikk

Dübörög a retró - Visszatérhetnek a magnókazetták
Fehérvár Médiacentrum fotójaDübörög a retró - Visszatérhetnek a magnókazetták

Hetvenes, nyolcvanas születésű vagy? Akkor pörgettél már grafitceruzával kazettát. És ha pörgettél, melegítsd az ujjaidat: lehet, hogy hamarosan újra átélheted a gyerekkori élményt!

Zenében mindenkinek megvan a maga kedvence. Pop, rock, mulatós, rap, diszkó. Ákos, Rúzsa Magdi, Dr. Dre, Kis Grofó. És ahogy stílusban, előadóban is megvannak a besztofok, úgy jó néhányan a zenehallgatás egyik legfontosabb elemében, az adathordozóban is letették voksukat.

A nálam eggyel idősebb generáció kedvence a szalagos magnó, mi, negyvenesek pedig ingázunk a bakelit és a klasszikus magnókazetta között. Én utóbbit kedvelem, mondhatom, fiatal éveimben a szívemhez nőtt. A felsoroltakból ugyan a leggyengébb hangminőséget hozza, de a tizenévesen a rádióból felvett nagy kedvencek emléke, a már-már természetesnek vett háttérzúgás örökre a rabjává tett. Ez volt egyébként a kazetták legnagyobb előnye, egy jó kazira többször is rögzíthettük Kajárik Andrea kívánságműsorainak vagy európai dance slágerlistáinak gyöngyszemeit.

 Mai gyerekek Vs. Walkman küzdelem

Aztán persze jött a digitális korszak, az mp3, majd a flac elsöpörte a kazettákat. A retró azonban örök divat, ráadásul a megszállott gyűjtők valamennyire életben tartották a régi adathordozókat. Az orsós magnók újbóli gyártása már megindult, a hírek szerint a bakelit is újabb sokadvirágzása hajnalához érkezett és bizony, a kazetták is új erőre kaphatnak.

A Wall Street Journal nemrég riportot készített az egyik olyan amerikai üzemben, ahol ezt a ma már ősréginek számító hanghordozót gyártják, és azt tapasztalta, hogy a tulajdonosok legfőbb problémája az egyre nagyobb kereslet kielégítése lett. A Nielsen felmérései szerint 2015-ben még összesen csak 74 ezer kazettát adtak el Amerikában, egy évvel később azonban már 129 ezret. Tavaly év végén a formátum egyik megszállott hívője, a Burger Records kiadó már félmillió kazetta értékesítéséről számolt be. Lehet, hogy a bakelit után a mágnesszalagos technika is visszatér a porondra.

 Majka legújabb slágerében, a "Mindenki Táncol" című nótában idézte meg a kazettás korszakot

A "feltámadás" egyik megindítója Justin Bieber volt, aki 2016-ban ezer példányban kazettán is kiadta Purpose című albumát, az ötlet pedig annyira jónak bizonyult, hogy azóta húsz további együttes, formáció követe a kanadai golden boy példáját. A National Audio nevű cég, mely gyakorlatilag egyedül maradt talpon a tengerentúli kazettagyártók közül, elképedve fogadta a Pearl Jam, a Smashing Pumpinks, majd az egyik korai demo szalagját újra kiadó Metallica megkeresését, utóbbi újra felvett albumból kapásból 20 000 darabot kellett legyártania. A National Audio bajban is van, mert kifogyott a mágnesszalag készletéből, és már nem tud sehonnan alapanyagot szerezni. Azt ugyanis már szinte sehol sem gyártják, a társaság is csak úgy tudta eddig kihúzni, hogy amikor a versenytársai sorra bezártak, bagóért átvette tőlük a készleteiket és a berendezéseiket. Most azonban arra kényszerül, hogy saját szalaggyártásba kezdjen, mert olyan sok a megrendelése.

Hogy mi volt, és újra divatba jövésük esetén mi lehet a kazetták legnagyobb vonzereje? Ezt a legautentikusabb emberrel, a legendás székesfehérvári Gramofon Hanglemezbolt alapítójával és tulajdonosával, Hajszán Zoltánnal vettük sorba.

- Amikor én voltam 18 éves, akkor az volt a divat, hogy mindenkinek táskarádiója volt. Ment az utcán, a hüvelykujját beledugta a fogantyúba és bömbölt a zene, ez volt a menő. Aztán jöttek a kilencvenes évek és a kazetta meghódította a világot. Minden fiatalnak volt walkmanje,  az utcán, a vonaton, mindenhol ezeket hallgatták. A kazetta kis helyet foglalt, zsebre vágták és mentek a fiatalok, mindenhol nagyon népszerű volt. Nagyon fogytak a műsoros kazetták nálunk, az üzletben is. Ha megjelent például egy új R-GO album, akkor rendeltem belőle 100 bakelitlemezt és legalább 2-300 kazettát, nagyjából ebben az arányban volt a kereslet a kazetták javára. A felvevős magnók megjelenésével nagyon népszerűek lettek az üres kazetták is, 160-180 forintért már hozzá lehetett jutni a legolcsóbb üres kazettákhoz, így szinte mindenki számára elérhető volt. Ezért az összegért rengetegszer fel lehetett használni, rögzíteni rá, aztán letörölni, mást felvenni. Aki egy kicsit profibb és tehetősebb volt, azoknak ott volt a chrome és a metal kazetta, ezeknél már nem lehetett hallani azt a minimális súgást sem, ami az olcsóbb kazettákat jellemezte. Összességében nagyon olcsó, de jó minőségű adathordozó volt a kazetta.

A kazetta tehát egyszer már meghódította a világot, fiatalok milliói, sőt, milliárdjai nőttek fel a rájuk rögzített zenét hallgatva. A világot jellemző retróláz visszahozza még a mindennapjainkba? Ki tudja. Én, megrögzött kazisként nagyon remélem, hogy igen. Addig ajánlom, kattintsatok ide és mazsolázzatok a világ valaha volt legjobb kazettái között!

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek