Fehérvári diák kapta a Felfedezettjeink – 2018 pályázatának fődíjátFehérvári diák kapta a Felfedezettjeink – 2018 pályázatának fődíját
„Nem attól lesz a gyermek kreatív, hogy mi, felnőttek megmutatjuk, mit is kellene neki leutánozni, hanem attól, ha hagyjuk szabadon alkotni. Azzal, hogy nem irányítjuk a tevékenységet, nagyon sokat segítünk kreativitásuk, gondolkodásuk, emlékezetük, problémamegoldó képességük, szem-kéz koordinációjuk fejlesztésében!” – vallja Szolnoki Szabolcs. A festőművész, aki néhány éve kezdte Kulge Ida Bertát festészetre tanítani, úgy gondolja, hogy a gyermeknek magának kell felfedezni, hogyan hagy nyomot a papíron. Berta ezt egészen különleges módon műveli, ennek eredménye az a számtalan nemzetközi és magyarországi díj, amit rajzaival, festményeivel nyert az utóbbi években. Pedig még csak tizennégy éves! Igaz, pályafutása korán kezdődött: alig volt négyéves, amikor megnyert egy rajzpályázatot. Ezután sorra jött a többi megmérettetés, a díjak, az oklevelek. „A téma nagyon fontos, ez az, ami beindítja a fantáziámat!” – mondja Berta.
A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács pályázata nem egy műnek a megalkotásáról szólt, hanem mindazt díjazta, ami egy fiatal tehetségben rejlik. A cél a megerősítés, az ösztönzés, a támogatás.
„A tehetség kibontakozásához három tényezőnek kell megvalósulnia: kell a megfelelő családi és érzelmi háttér, a mentor és maga a mentorált, akinek akarnia kell, hogy a talentumát kamatoztassa. Berta esetében megvalósult mind a három tényező: szerető család veszi körül, sok-sok támogató tanára, mestere van, akik „ültették”, „öntözték”, és megvan benne az alázat arra is, hogy folyamatosan fejlődni tudjon!” – mondja Csépleő Cecília, a Teleki magyar- és hittantanára.
Berta szeptemberben kezdte a Teleki Blanka Gimnáziumban a hetedik osztályt, tanára itt figyelt fel tehetségére, és ő ösztönözte, hogy pályázzon a tehetségdíjra: „Bertánál laikus szemmel nézve is rögtön feltűnt, hogy az irodalomdolgozataihoz illusztrációnak szánt rajzai nemcsak díszítősorok, irkafirkák, hanem aprólékos, a legkisebb részletekig átgondolt, kidolgozott munkák.” – mondja Cecília.
A tizennégy éves diáklánynak nem volt elvárása a pályázattal kapcsolatban, elmondása szerint már annak is nagyon örült, hogy képviselhette az iskoláját: „Éppen síeltem amikor megtudtam a jó hírt, és mintha bomba robbant volna, úgy éreztem magam!” – meséli Berta, akinek rövid távú célja újabb kiemelt nemzetközi rajzpályázatokon való megmérettetés, eredményes szereplés. Később szeretne egy külföldi grafikai vagy animációs ösztöndíjat elnyerni valamely rangosabb képzőművészeti egyetemen. Tanulmányai folytatása mellett könyvillusztrációval és 3D-modellezéssel szeretne foglalkozni.