Forma-1, strandröplada, atlétika? Jöhet bármi! - A fehérvári sportfotós bejárja a világot
Forma-1, strandröplada, atlétika? Jöhet bármi! - A fehérvári sportfotós bejárja a világot

Az autóversenyzés szerelmesei bizonyára mind tudják már – mire ez a cikk megjelenik -, hogy Sebastian Vettel nyerte meg a 2018-as Formula-1-es VB-sorozat 10. futamát. A silverstone-i Brit Nagydíj így a Ferrarival száguldó, négyszeres világbajnok német pilótáé lett. A Mercedes versenyzője, Hamilton hiába rajtolt az élről, elrontotta a startot, és a második helyezést tudta csak megszerezni. Räikkönen tíz másodperces mínusza ellenére az élmezőnyben haladt, s végül harmadik lett.

A szezon felénél járunk. A csapatok versenyében már 20 egység a Ferrari fórja. A következő futam július 22-én a Német Nagydíj lesz Hockenheimben, majd Mogyoród kerül a középpontba, ahol július 29-én rendezik meg a Magyar Nagydíjat.
Magyar földön fognak száguldani a versenyautók, a forró aszfalt mellől nem hiányoznak majd a nézők sem, valamint a tévéstábok, az újságírók és a fotósok, hogy azok se maradjanak ki a látványból, akik nem tudnak ellátogatni a viadalra.

E népes közvetítő közegben ott lesz egy fehérvári fiatalember, Murányi Gábor is, aki már több mint tíz éve főállásban a fotózásból él, jelenleg 90 százalékban autóversenyeken dolgozik szerte a világban. Mindig előre leszerződik a csapatokkal, versenyzőkkel, pályákkal, így már év elején tudja, hogy mikor hová kell mennie dolgozni.

– Általában a versenyt megrendező cégnek dolgozom, vagy a versenysorozat promóterének, ritkán az egyéni versenyzőknek – mesélte. – Egy verseny fotózásakor nincs megadva konkrét darabszám, hogy hány képet szeretnének tőlem, hanem egy olyan anyagot várnak, amit ha valaki megnéz, akkor tisztában lesz azzal, hogy miről is szólt az a hétvége. Természetesen mindig próbálok pozitív képet festeni és tömeget, mosolygós, jókedvű embereket mutatni, a pályán pedig akciót. Igyekszem érzékeltetni azt is, hogy sok versenyző csapott össze, mindezt úgy, hogy minél eredetibb legyen, ne csak unalmas, megszokott képekből álljon a kész sorozat. Az azonnal leadott anyagokat nem szoktam retusálni, nem utómunkázom, mindössze vágással igazítok a képeken (a vízszintes vízszintes legyen stb.). Az esemény napján, amikor vége a programnak, akkor viszont már nekiállok az utómunkáknak. Ilyenkor rendesen használom a PhotoShop adta lehetőségeket, és még aznap egy válogatást el is küldök a megrendelőnek, hogy fel tudja használni promóciós célokra, megjelentetni az újságokban, különböző híradásokban, a Facebookon, egy-két nap múlva pedig az összes kép ott landol nála. Ezek a fotók mennek majd szaklapokba, katalógusokba, ahol az anyagok leadási határideje nem olyan szoros és van idő válogatni.

Az autósporton belül főleg a pályaversenyek azok, amelyeken többnyire megpillanthatjuk munka közben Gábort (Forma-1, DTM, 24 órás versenyek, WTCR), de jár rally cross, autocross és tereprally versenyekre is. Persze nemcsak az autók érdeklik. Dolgozott már strandröplabda-, golf-, és focimérkőzéseken is, illetve nagy kedvence a fehérvári Gyulai István Memorial Atlétikai Verseny. Idén ő lett a strandröplabda hivatalos fotósa, az összes központi fotót, amit látunk a sajtóban, neki köszönhetjük.

– Nemrég voltam Ausztriában a Red Bull ring gyorsasági futamán, ahonnan egyenesen robogtam Máriapócsra a rallycross-ra – kezdte el sorolni programját. – De ha egy teljes hónapomra vagy kíváncsi, hogy hogyan néz ki, akkor legyen! A júniusomban ott volt a DTM (német túraautó bajnokság), egy tatai strandröplabda-verseny, a Kamion-EB, az Air Race, egy nyíregyházi strandröplabda, Svédországban az RX VB, a júliusom pedig úgy néz ki röviden, hogy megyek a GT Openre, Nyírádon RX, aztán beterveztem egy rövid nyaralást, de ez elmarad, helyette Dunaújvárosban leszek strandröplabdán, végül jön a Forma-1. Augusztusban Túrkevén fotózok egy autocrosst, aztán jön egy strandröplabda a Lupa-tónál, majd Siófokon is repül a labda. Utána irány az Ausztria - RX és a Szlovákiaring gyorsasági verseny. Szeptemberben Franciaországban lesz az RX VB, ezt követi a Kakucs RX, Blancpain GT (hosszútávú), Lettországban az RX VB, Brno gyorsasági… Közben biztos be fog még esni pár fotózás, de úgy nagyjából láthatod, hogy le van fedve szinte minden napom.


Az autósport szezonja mindig áprilisban indul el, és októberig tart. Az év többi része holt szezont jelent a fehérvári fotósnak, a januárt kivéve, mert akkor vannak a hosszútávú versenyek Dubajban. Ilyenkor Gábor sokkal többet van a családdal, sokkal jobban be tud kapcsolódni a közös programokba. Persze, amikor dolgozik, akkor is sokszor elviszi magával szeretteit, de magára a pályára, ahol a munka folyik, oda nem mennek vele, mert Gábort zavarná a jelenlétük. Egyfolytában azon járna az esze, hogy mit csinálnak, éhesek-e, nincs-e számukra túl meleg, és ez a munka rovására menne. Így, amíg ő dolgozik, addig 5 éves kislánya és felesége wellnessezik, kirándul, és csak esténként kapcsolódnak újra össze.

– A sportfotózás során a mozgást követjük le – fejtette ki. – Ez a munka nagy koncentrációt követel, mert előre kell gondolkozni, sejtenünk kell, hogy mikor mi fog történni, másodpercnyi pontossággal, hogy megfelelően pozícionáljuk magunkat, és elkaphassuk a tökéletes pillanatot. Persze, nem lehet előre kiszámolni mindent, de nagyjából lehet rá törekedni. Volt már olyan, hogy a World Series by Renault versenyen hét körön át vártam arra, hogy elkészítsem a megfelelő képet, majd amikor feladtam, mert semmi érdekes nem történt abban a kanyarban, összepakoltam a felszerelésemet, és ballagtam egy másikhoz, na, akkor sodródott egymásra három autó, pontosan ott, ahol korábban várakoztam a gépemmel. A szerencsefaktor nagyon befolyásolja a végeredményt.


A folytatásból többek között az is kiderül, hogyan lett Forma-1-es hivatalos fotós Gáborból. Annyit előre elárulok, hogy eleinte az autók kerekeiről kapargatta le a sarat a pálya mellett, majd teljesen más szerepkörben mozgott a vibráló aszfalton…