5 évnél régebbi cikk

Ezért jó Badacsonyba kirándulni
Fehérvár Médiacentrum fotója
Huszár Zoltán

Itt a tavasz, irány a természet! Ehhez az egyik legkeresettebb egynapos kirándulást ajánljuk a Balaton északi partjának vulkanikus eredetű tanúhegyét, a 438 méter magas Badacsonyt. Parádés kilátóhelyek, bizarr sziklaképződmények, mediterrán jellegű szőlők és mindez a Balaton partján.

A közepesen nehéz túrát, sok lépcsőzés, rövid, de meredek kaptatók, jól kitáblázott utak jellemzik. Autóval, busszal, kerékpárral, hajóval és vonattal is érkezhetünk Badacsonyba, de mindenképpen érdemes a Kisfaludy-házat megcélozni kiindulási pontként.

Kisfaludy Sándor egykori présháza ma étteremként üzemel, és a Liliomfi című műből is ismert gyönyörű panorámája még ma is világraszóló.

Ne felejtsük el kulacsunkat megtölteni a Kisfaludy-forrás hűs vizével, mert a hegyen nincs más vízvételi lehetőség! Az út túloldalán találjuk a Szegedy Róza-házat, melyben irodalmi emlékmúzeumot rendeztek be.

A sárga jelzés mentén, meredek lépcsősoron indulunk meghódítani a hegyet. A kaptató végén egy kis pihenő- és kilátóhelyet találunk, itt van a híres Rózsa-kő. A legenda szerint, ha egy fiatal pár háttal a Balatonnak, együtt leül a szív alakú kőre, még abban az évben összeházasodnak. Folytassuk utunkat a piros jelzésű ösvényen, az úgynevezett Kuruc körúton. A hamarosan kiszélesedő földút a szőlőskertek legfelső pereménél halad. A Rodostói út présházai között végig fantasztikus panorámát élvezhetünk, majd ismét betérünk az erdőbe, továbbra is a piros jelzéseket követve. Az útjelző táblánál a Bujdosók lépcsője felé tartunk, míg jobbra a jellegzetes kőzsákok, sziklatornyok és bizarr kőtengerek láthatók.

Balról csatlakozik az Országos Kék Túra útvonala, jobbra kanyarodva pedig felkapaszkodhatunk a hegy tetejére a 464 fokból álló, természetes, megmunkálatlan bazaltkockából 1936-ban épített Bujdosók lépcsőjén keresztül. Több helyen is találunk kiépített pihenőhelyet, melyek híres kurucok nevét viselik. A lépcsősor a Czinka Panna pihenőjénél ér véget. Utunk folytatódik a hegy peremén, és pár perc pihentető sétával elérünk a Ranolder-kereszthez. A kőkeresztet a névadó veszprémi püspök építtette, amely alatt néhány lépcső vezet egy, a bazaltorgonák felső, sima lapjain álló kilátóteraszra, ahonnan lélegzetelállító panoráma nyílik a Balaton víztükrére.

Továbbhaladva a kék jelzésen rövidesen elérjük a bazaltból épített, bástyaszerű Egry József-kilátóhelyet. Innen a badacsonyi szőlőkre, a hajóállomásra és a túlparton lévő jellegzetes kettős kúpú fonyódi hegyre nyílik kilátás. Majd leereszkedünk a Páholy nevű sziklaképződmény melletti Hertelendy-emlékig. Innen sziklába vájt lépcsőkön felfelé folytatódik utunk a Kisfaludy-kilátóig. Hűs bükkerdőben barangolva érjük el a Badacsony legmagasabb pontján, a 16 méter magas Kisfaludy-kilátót. A legfelső szintről pazar kilátás nyílik a Tapolcai-medence tanúhegyeire, a Balatonra, a Bakony és a Keszthelyi-hegység vonulataira.

A kilátótól visszatérünk a Kék Túra útvonalára, majd a lejtő aljában elkezdődik utunk legvadabb szakasza a Kőkapun keresztül. Két hatalmas bazaltszikla között, egy nagy kiterjedésű kőtenger mellett meredeken lejt a jól kiépített út. A bátrabbak néhol kimerészkedhetnek a bizarr kőtenger szikláira vagy a bazaltorgonák tetejére, hogy innen is megcsodálhassák a környék tanúhegyeit. A Kőkapu aljában lévő útkereszteződésnél balra fordulunk a piros jelzésű Kuruc-körútra. A kényelmes úton haladva balról az egykori bazalt külfejtések hatalmas sziklafalait látjuk, jobbról több helyen is szép kilátás nyílik Szigligetre és a Szent György-hegyre.

Az elhagyatott Rodostó turistaház mellett elhaladva a Bujdosók lépcsőjének aljához érünk. Innen a már ismert útvonalon érünk vissza a Kisfaludy-házhoz.