4 évnél régebbi cikk

Mit érdemes tudni a téli gumicseréről?
Mit érdemes tudni a téli gumicseréről?

Bár még viszonylag messze a tél, azt számos autós tudja, hogy a hidegebb hónapokra való átállás egyik alappillére a nyári gumiszettek lecserélése. És nem csak akkor ajánlott, ha leszakadt a hó, ugyanis a reggeli párás és fagyos utak is okozhatnak kellemetlen pillanatokat, így célszerű időben elkezdeni a felkészülést. Nézzük, melyek a legfontosabb információk a téli kerekekre való átállásról!

Bár már bő egy hónapra vagyunk a tél első hírnökének számító decembertől, a kinti hőmérséklet köszönőviszonyban sincs az ilyenkor szokásos időjárással, így sokan úgy vannak vele, hogy bőven ráér még autójukat felkészíteni a téli szezonra. Pedig, pedig.

Attól még, hogy napközben húsz fok felett áll meg a hőmérő, reggel igencsak hidegek vannak, így már bőven megéri lecserélni azokat a fránya nyári abroncsokat. Főleg azért, mert a szervizek sem fognak végigzongorázni a város összes járgányán két hét alatt. Tehát minél előbb nekiállunk a készülődésnek, annál jobb, és annál kevesebb meglepetés érhet minket vezetés közben.

Hogy melyek a legfontosabb információk a téli gumicserérős, arról Flaskár Sándorral, az egyik fehérvári gumiszerviz ügyvezető igazgatójával beszélgettünk:

Mikor érdemes lecserélni a nyári gumit télire?

A gumis tudomány azt mondja, hogy amikor a napi középhőmérséklet plusz hét fok alá esik, akkor kell átállni a téli abroncsok használatára. Mondjuk ez a hét fok nagyon nehezen kalkulálható, ezért azt szoktam javasolni, hogy halottak napjára téli gumival, locsolni pedig már nyári kerekekkel menjünk.

Mi a különbség a nyári és téli gumi között?

A legfontosabb különbség, ami vizuálisan is érzékelhető, az a mintázat. A téli gumi felszíne több ezer lamellából áll, ami a jeges úton való biztonságos közlekedést teszi lehetővé. A gumiabroncs nagyon sok összetevőből készül, és ezeknek az aránya határozza meg, hogy mikor nyári és mikor téli egy abroncs.

A szakemberek mit vizsgálnak meg a téli gumikon?

A legelső szempont, hogy milyen a gumik állapota, amely nem csak azt jelenti, hogy az abroncsok mintaárok mélységét ellenőrzik, hanem a kopottságot, a megnyúlásokat és azokat a rendellenességeket nézik, amit szabad szemmel nem lehet észrevenni. A kereket a centrírozógépen vizsgálva állapítják meg a legapróbb elváltozásokat is.

A másik, amelyet érdemes megvizsgálni, hogy egy abroncs hány éves. A gumik is öregszenek, a legnagyobb ellenségük pedig a napsütés, amely tönkreteszi a gumiabroncsokat. Az állapoton kívül a gumik évjáratát is mindenképpen ajánlott ellenőrizni.

Hány év után érdemes lecserélni a gumit?

Vannak olyan gyártmányok, ahol az élettartam elég jól kitolódik, függően az öregedésgátló használatának mennyiségétől. Nagyon kevés műhely használ Shore fokkeménységmérőt, amely arra szolgál, hogy ha van egy öregebb abroncs, akkor azzal leellenőrzik az állapotát, futófelület keménységét, és ha tűréshatáron belül van, akkor még nem kell lecserélni. Lehet, hogy az abroncs tíz éves, de ha a keménységmérő pozitív értéket mutat, akkor még lehet használni. Az előzőek egybevetve tesznek a szakemberek javaslatot cserére vagy nem cserére.

Télen milyen gyakran kell ellenőrizni a guminyomást?

Nagyon sokan úgy állnak hozzá, hogy nem érdekli őket, hogy milyen a kerék nyomása. Ha lapos, akkor pumpálják, ha nem, akkor nem foglalkoznak vele. Ez nem egészen így van. Sok mérnök dolgozik azon, hogy meghatározzák egy autótípus abroncsainak a nyomását. Ezt az értéket szigorúan meg kell tartani, nem szabad se többet, se kevesebbet belefújni. A légnyomás be nem tartása különböző problémákhoz vezethet, mint például úttartás, zajszint stb.

Mi a véleménye a négyévszakos gumikról?

Egy autósnak a legzordabb időszak az a tél, főleg a kezdete. Ilyenkor jönnek azok a párás reggelek, amelyek nagy meglepetéseket okozhatnak. Ebből kifolyólag semmi szín alatt nem ajánlom a négyévszakos abroncsokat azoknak az autósoknak, akik minden nap használják a járgányt. Ilyenkor nem kell sajnálni a pénzt téli gumira, mert nagy különbségek lehetnek a fékút hosszúságán ugyan azon időszakban, ugyan azon a szakaszon egy nyári gumival, egy téli gumival és egy négyévszakos gumival. Azoknak ajánlott, akik hobbiszinten használják az autójukat.

Sokan halogatják a szezonális gumicserét. Miért lehet ez?

Sokan abban a tévhitben élnek, hogy ha felteszik a téli gumit és meleg van, akkor nagyon gyorsan elkopik. Nyilván, nap közben előfordulhat, hogy ragyogó napsütésben kell közlekednünk, de reggel viszont hűvös van, és ha nyári gumival vágunk neki a párás útnak, akkor meglepő dolgokat is tapasztalhatunk vezetés közben. Persze a téli gumi sem véd meg mindentől, de ebben az időszakban sokkal jobb az úttartása.

Végezetül pedig egy jó tanács: október elején nyugodtan neki lehet állni, a gumik lecseréltetésének, ugyanis nincs annyi szerviz egy városban, amely az összes autót két hét alatt át tudja szerelni. Ezen kívül, ha külföldre utazunk, akkor nagyon oda kell figyelni, hogy mik a gumikra előírt szabályok. Mert az, hogy Magyarországon törvényileg nem kötelező a hidegebb hónapokban a téli gumi használata, attól a környező országokban már fel kell tenni az évszaknak megfelelő kerekeket.

További ajánlatok: www.jsi.hu

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek