Vasalt út épül Móron a hegymászóknakVasalt út épül Móron a hegymászóknak
A Vértes lábánál, a móri Csókahegyi-kőfejtőben is építenek via ferratat, a hegymászókat segítő utat. Jelenleg van már ilyen mászópálya Tatabányán, Cseszneken, és a Cuha-szurdokban, idén összesen tizenkét pálya létesül helyszínenként megyven millió forintos állami támogatásból.
A via ferrata jelentésének megértéséhez a Wikipédián találtuk meg a legjobb választ: olyan hegyi út, amelyen előzetesen felszerelt létrák, lépcsők, hidak és fémkábelek segítik az előrehaladást (a kiépítetlen részek csupán képzett sziklamászók számára elérhetőek). A via ferrata túrázás is némi gyakorlatot, fizikai állóképességet és megfelelő felszerelést igényel. A via ferrata útvonalaknál az "A" jelzésűek a legkönnyebben teljesíthetőek, míg az "F" betűvel jelzetteket kizárólag profi mászóknak ajánlják
"A Csókahegyi-kőfejtő tulajdonképpen korábbi kőbányának a tájsebe, és az önkormányzat és a város szempontjából óriási turisztikai értéke van minden olyan elemnek, amely a természettel, az épített környezettel szóba jöhet. Nagyon régóta dédelgetjük a turisztikai ágnak az intenzív fejlesztését. A kormány kiír olyan turisztikai pályázatokat, ami egy új elemmel bővíti a turisztikai lehetőségeket, én úgy gondolom, hogy ez a vasalt pálya emblematikusan egy újabb eleme a turisztikai értékeinknek" – tudtuk meg Fenyves Pétertől, Mór polgármesterétől.
A polgármester hozzátette, a Vértes háromszáz méteres magasságában kiépülő vasalt pálya egy plusz kikapcsolódási lehetőség lesz a hétvégi programokon, gasztronómiai, borászati kínálaton kívül.
"Az ilyen utakon azok a mászók, mászás iránt érdeklődők is tudnak sporttevékenységet végezni, akiknek kevés a jártasságuk ahhoz, hogy sziklamászó utakon próbálkozzanak. Gondolom, hogy bővítik azoknak a számát, akik ennek a sportágnak a szerelmesei lesznek és akár továbbléphetnek a a sziklamászás irányába is" - osztotta meg tapasztalatait Schmidt Norbert hobbi hegymászó.
A hegyoldalban pár száz méter szélességben, hatvan-hetven méteres szintkülönbséggel valósulhat meg a via ferrata. A különböző nehézségi fokozatok közül várhatóan a legkönnyebb után következő B, valamint a C és D kategóriának lesz megfelelő a pálya, amely a tervek szerint idén nyárra elkészül.