Partly cloudy27 °C
2020. augusztus 13. csütörtök Ipoly
Menü

Fehérvár legfurcsább zebrája

Fehérvár egyik legextrémebb zebrája Felsővárosban, a Havranek utcában két kocsibejárót köt össze. A gyalogosoknak nemcsak az elsuhanó autók, a buszmegálló miatt kell résen lenniük, hanem azt is figyelniük kell, nem akar-e valamelyik autó rákanyarodni a feljáróra.

A Havranek utcán több gyalogosátkelő is van: egy a Felsővárosi templomnál, egy az Ezredéves Iskola előtt, egy a Zámoly köznél és még egy a Fecskepart utca kereszteződésénél.

Az átkelés majdnem mindegyiken kimeríti a rendkívül veszélyes, #hatehetednemenjarra fogalmát az emelkedők, a beláthatatlan kanyarulatok, a gyorshajtók, és az út szélén parkoló autók miatt.

 A legfelső, a Fecskepart utca kereszteződésénél lévő zebra még egy apró „extrával” tűnik ki a többi közül: két kapubejáró közé festették fel.

Hol lehet zebrát festeni az útra?

Megnéztük a gyalogos-átkelőhelyek kijelölésével kapcsolatos jogszabályokat, amelyek értelmében:

  • A kijelölt gyalogos-átkelőhelyet úgy kell elhelyezni, hogy az, az úttesten lehetőleg a legrövidebb áthaladást biztosítsa.
  • Legyen szilárd burkolatú járda vagy legalább felállóhely.
  • Úgy legyen megvilágítva, hogy éjjel is 50 méterről látni lehessen.

Nem szabad kijelölni gyalogos-átkelőhelyet:

  • autópályán, autóúton, hídon, aluljáróban, alagútban, beláthatatlan útkanyarulatban és bukkanóban
  • vasúti átjáróban jelzőlámpa nélkül
  • közvilágítás nélküli útszakaszon 
  • megállókban
  • jelzőlámpás csomóponttól 100 m-en belül és összehangolásban jelzőlámpa nélkül

Mivel a jogszabály a kapubejáró kérdéskörre nem tér ki, ezért megkérdeztük a városi Közlekedési Irodát is, hogy mi a zebrával kapcsolatos álláspontja. 

"A nevezett gyalogos-átkelőhely több évtizede került kijelölésre, beláthatósága, autóbusz-megállóhelytől előírt távolsága rendben van, kialakítása szabályos. A lakók a kapubejárókat a bevezetett forgalmi rendnek megfelelően használhatják, azaz csak jobbra kanyarodó mozgások lehetnek, mivel a járműosztályozó miatt záróvonal került felfestésre. A Fecskepart utca csomópontjához közelebb nem vihető a gyalogos-átkelőhely, mivel a csomóponton átvezetett főirány ívben van, a beláthatóság nem biztosított a csomópont teljes átalakítása nélkül. A gyalogos-átkelőhely szándékaink szerint áthelyezésre kerül majd a későbbiekben, ha a Fecskepart utcai csomópont körforgalomi csomóponttá alakítása megvalósul” - írták válaszukban.

Nagyon kell figyelni!

Sáfrán András autós oktató a témával kapcsolatban elmondta, hogy gyalogosátkelőn fokozott elővigyázatossággal lehet tolatni és megfordulni.

„Elég furcsa, amikor jön haza valaki, és a saját kapubejárójára egy gyalogos-átkelőhelyen keresztül kell befordulnia. Fokozottan kell figyelnie, hogy meg tudjon állni és kinyissa a kaput. Talán azért nem tűnt fel még senkinek, mert ez egy nem túl forgalmas helyen van.”

 A közlekedési szituációt a kanyarban lévő kereszteződés és utca két oldalán lévő buszmegálló csak tovább bonyolítja.

„Ha megáll egy autóbusz, és a gyalogos át akar ballagni a felfestett gyalogos-átkelőhelyen, akkor optimális esetben az autós nem kerüli a buszt a záróvonalat érintve és átengedi a gyalogost. A gyakorlatban sajnos ez sokszor nem történik meg, ezért könnyen fokozott veszélyhelyzet alakulhat ki”- fejtette ki Sáfrán András, aki szerint érdemesebb lenne a zebrát biztonsági szempontból valamivel lejjebb, az egyenes szakaszra tenni.

Parkolási sakk-matt

"Érdekes" közlekedési szituáció (Fotó: Kurucz Tünde)

A kapubejárós zebra a lakók életét sem könnyíti meg. Az egyikük név nélkül az fmc.hu szerkesztőségének azt nyilatkozta, hogy tolatva szokott beállni. Közben figyeli a autókat és a zebrán átkelő gyalogosokat.

„Van azért forgalom, de nem akkora, mint mondjuk a belvárosban. Reggel a buszmegálló miatt sokan gyalogolnak erre, de napközben nem annyira vészes a helyzet.”

A parkolás ennél már keményebb dió.

„Sakk-matt szituáció, ha a házam előtt szeretnék parkolni. Az átkelő egyik-másik oldalán nem tudok megállni. Ha bejárón hátrébb állok a kocsival, akkor a zebrán parkolok, ha meg előrébb, akkor kisebb lesz a hely a járdán. Emiatt többször is feltettek az egyik fehérvári közlekedési csoportba.”- tette hozzá a lakó, aki nem bánná, ha a zebrát valamivel arrébb, az utca egyenes szakaszára tennék.

Kapcsolódó cikkek

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák


Ez van

A hét sztorija

Eseménynaptár