3 évnél régebbi cikk

Így netezünk mi: netbankolás terén elmaradunk az uniótól, de van, amiben mi vagyunk a jobbak
Fehérvár Médiacentrum fotója
pixabay.com
Így netezünk mi: netbankolás terén elmaradunk az uniótól, de van, amiben mi vagyunk a jobbak

Az elmúlt évtizedben nagy fejlődésen ment át a hazai internetezés, de még mindig az uniós átlagnál kevesebb háztartás rendelkezik önálló kapcsolattal. Magyarország továbbra is visszafogott a netbankos szolgáltatások használatában, ugyanakkor az európai átlagnál bátrabban vágunk bele az online ügyintézésbe.

Az elmúlt években ugyan jelentősen emelkedett hazánkban az internetkapcsolattal rendelkező háztartások aránya, azonban továbbra is az Európai Uniós átlag alatt áll a magyar mutató. 2010-ben mindössze a háztartások 58%-a rendelkezett állandó netkapcsolattal, az elmúlt 10 évben ez a mutató 86%-ra emelkedett. Érdekesség, hogy egy évtizede még 12%-os lemaradásban voltunk az EU-átlaghoz képest, ez a különbség már 4%-ra csökkent, az unióban ugyanis jelenleg a háztartások 90%-a rendelkezik interneteléréssel.

Jelentősen nőtt a napi rendszerességgel internetezők száma is. Míg 2010-ben a 16-24 évesek 76%-a volt napi rendszerességgel aktív a világhálón, addigra ez a szám 2020-ra 97%-ra emelkedett. Az idősebbek között is népszerűbb lett a világháló, 2010-ben az 55-64 évesek mindössze 29%-a volt fent napi rendszerességgel a neten, ez a szám mára már 59%-ra nőtt.

A 16-24 éves állandó nethasználok 40%-a az alapszintnél magasabb felhasználói tudással rendelkezik, ez az arányszám a 65-74 éveseknél 4%. Sokan már egyre bátrabban is merik használni tudásukat, a 16-74 év közötti korosztályból 39% rendszeresen használja a közhivatalok, szolgáltatók internetes felületét, letölt űrlapokat, és azt kitöltve vissza is küldi vagy tölti. Ez a szám 2010-ben mindössze 17% volt.

Érdekesség, hogy ebben a mutatóban jobban állunk az uniós átlagnál, az EU teljes lakosságának csak 38%-a él az online ügyintézés lehetőségével. Pedig 2010-ben még az uniós átlag alatt voltunk a magunk 17%-val az EU akkori 21%-os mutatójával szemben.

Akad azonban olyan statisztika, melyben nem vagyunk ott az élmezőnyben, ilyen például a netbank használata. Bár az elmúlt években egyre több magyar él ezzel a lehetőséggel, még mindig csak 47% használja rendszeresen bankjának netes fiókját. Az uniós átlag ebben a kimutatásban 58%, a legkiemelkedőbb országok pedig Dánia, Hollandia és Finnország, ahol az állandó internethasználók 91%-a online intézi banki ügyeit.

A felhasználói szokásainkon a koronavírus-járvány is változtatott, alakított, ez derül ki abból a felmérésből, melyet a mobiltelefonok piacán erős érdekeltségeket elfoglaló Huawei magyarországi képviselete készített. E felmérés szerint a karantén időszak alatt minden magyar ember átlagosan 9 másik emberrel tartotta a kapcsolatot online.

A kimutatás rávilágít, hogy a fiatalabb, 18-29 éves korosztály ennél kevesebb kapcsolatot tartott fenn, viszont beszélgetéseik hosszabbak voltak. A Huawei rámutat arra is, hogy a karantén alatt a telefonbeszélgetések hossza és mennyisége nem változott a korábbi, járvány előtti időszakhoz képest, az online, videós csevegések a korábbi 31 perces átlagról 45,6 percre emelkedtek.

A 18-65 évesek közel fele vett részt valamilyen online társasági programban a járvány alatt, többségük legalább heti gyakorisággal. A válaszadók 83 százaléka folytatott valamilyen tevékenységet online felületeken, főként ügyeket intéztek (59%), szabadidős tevékenységet folytattak a neten (56%), míg a megkérdezettek 40 százaléka vásárolt, illetve 16 százalék önfejlesztést is végzett interneten. Jelentősen nőtt a kommunikációt szolgáló szoftverek felhasználói köre is, a Messengert 12%-al, a Vibert és a Zoomot 6-6%-al, a Skype-ot 5%-al többen használták, mint korábban.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek