Alig maradt közvetlen buszjárat a Székesfehérvár-Budapest vonalon - megoldást keresnek a fehérváriakAlig maradt közvetlen buszjárat a Székesfehérvár-Budapest vonalon - megoldást keresnek a fehérváriak
Július 15-től összeolvadt a Volán és a MÁV, így egységes stratégiai irányítás alá került a két vállalat. Ezért több távolsági autóbuszjárat menetrendje módosult, vagy éppen szűnt meg. A változás jelentősen érinti a Budapest – Székesfehérvár vonalat is. A két város között közlekedő autóbuszjáratok többsége augusztus 20-án megszűnt.
Ugyan jelenleg 33 járat áll rendelkezésére azoknak, akik Budapestre mennének a megyeszékhelyről, de ezek közül csak hárommal lehet közvetlenül eljutni a fővárosba. A többi járat esetében igen jelentős menetidő, illetve jegyáremelkedéssel is kell számolni, esetenként több átszállás (pl. a Várpalotát vagy Zsámbékot érintő) is izgalmasabbá teszi a közlekedést.
A Volánbusz a vonatjáratok használatát javasolja. Mint weboldalukon írják: napközben óránként, csúcsidőben 30 percenként közlekednek autóbuszok a vasútállomás és az autóbusz-állomás között.
Valóban gyakran indul vonat ezen a vonalon, szinte 0-24-ben, és maximum félóránként.
Ennek ellenére, aki például vidéki és eddig buszról szállt át buszra, most szívja a fogát, hiszen sokaknak ez jóval egyszerűbb volt, és itt nem feltétlenül csak a kényelemről van szó.
Családban heti rendszerességgel utaztunk busszal Budapestre, még a kerekesszékes lányommal is könnyen megoldható volt. A Petőfi hídnál átszálltunk villamosra, és el tudtunk jutni az úti célhoz. Ez most teljesen megszűnt. Egy óra helyett 2-3 óra az utazás, és kétszerese az útiköltség. Baráti körben is nagy problémát okoz. A munkahelyre eljutás többeknél meghiúsult, mert vonattal nem tudják megoldani, kénytelenek autóval járni. Bizonyára sokan lesznek így. Viszont akkor sokkal nagyobb lesz a forgalom, ami megint nem jó. Nem fogok vonattal utazni, mert nem érzem magam biztonságban semmikor, egy késő esti járaton pláne nem. A mozgáskorlátozottak sokkal védtelenebbek, ráadásul nekik napokkal előbb jelezni kell az utazási szándékot a MÁV felé - írta az fmc.hu-nak Bende Judit.
Egy enyingi család története:
Minket a mindennapos utazás nem érint, viszont van egy egyetemista fiunk, aki Budapesten tanul és vasárnaponként jár vissza. Vasárnap délelőtt igen komoly kapkodások közepette próbáltunk tájékozódni, a Volánbusz honlapján sem volt más látható csak az, hogy változik a menetrend a tanév kezdetével. Semmi információt nem találtunk sehol ezzel a döntéssel kapcsolatban. A férjemmel ötleteltünk, honnan találhatnánk induló járatot (nyilván átszállás nélkül), majd arra jutottunk, hogy van egy közvetlen járat, Balatonfüred-Balatonakarattya-Budapest. Elvitte őt Balatonakarattyára, de ez a busz több mint fél óra késéssel sem érkezett meg. Ekkor úgy döntöttünk, hogy irány a fehérvári vasútállomás... Nos, ekkor nem várt esemény következett, az autópályán dugó, dugó és dugó. Majd két óra volt most az alig 40 perces út. A vasútállomáson már nem volt gond. Jegyvásárlás után jött is egy vonat, siker volt, mert beért a történtekhez képest időben. Vasárnap 12:15-kor indultak, és a fiam este 18.20-kor hívott, hogy megérkezett Budapestre. Ez még nem a kollégium volt" - idézte fel a kálváriát Tóth Andrea.
A buszjáratok megszüntetését érintő döntésre igencsak felbolydultak a fehérváriak, de Cser-Palkovics András polgármestert is váratlanul érte, és a menetrend-átalakítás elhalasztását kérte az illetékes minisztériumoktól.
Vargha Tamás Facebook-oldalán jelentette be, hogy a Székesfehérvár-Budapest autóbusz járatok ügyében szaktárcai megbeszélést indítványozott.
Székesfehérvár országgyűlési képviselője a fehérvári utazók által használt legfontosabb járatok tekintetében szeretne eljárni, ezért posztja alatt várta az ötleteket, javaslatokat. Érkeztek is szép számban. Az egyértelműen kijelenthető, hogy a túlnyomó többség nem ért egyet a döntéssel:
Addig mindenképpen meg kellett volna maradni az eddigi menetrendnek Székesfehérvár-Budapest között, amíg a buszpályaudvar és a vonatállomás nincs egymás közelében kialakítva. Aztán meg felmérést kellene készíteni a buszközlekedés kihasználtságáról és az alapján dönteni" - jelezte Kocsis Erika.
Incze Johanna egyetemre jár a fővárosba, és az iskola mellett dolgozik is. Eddig a város szélén fel tudott szállni a távolsági buszra, viszont azt a járatot, amit használt, megszüntették:
A busz megbízható volt, nagyjából mindig 10 perces késéssel számolhattam. A gond főként, hogy most már helyijáratos buszt is néznem kell, ami délelőtt például óránként megy, és nagyjából 15 perc alatt visz be a vasútra, ahol aztán várakozhatok a vonatra. Ráadásul még helyi bérletet is kell vennem. Szerintem a megoldás a teljes menetrend visszaállítása lenne. Igény volt rá, megfelelően működött, szinte teljes kihasználtsággal. Szerintem semmilyen indok nem támasztja alá a megszüntetést.
Csütörtökön Fehérváron járt Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár is, aki ígéretet tett arra, hogy rövid időn belül válaszol a buszközlekedés átalakításával kapcsolatos kérdéseinkre.
Amint kiderül, hogy mi a menetrendet érintő végleges döntés, beszámolunk róla.