Hogyan a legolcsóbb a sittet elszállíttatni Székesfehérváron?Hogyan a legolcsóbb a sittet elszállíttatni Székesfehérváron?
Itt egy kis konyhafelújítás, ott egy kis fürdőszoba-renoválás vagy ablakcsere, amott pedig egy jókora kupac építési törmelék, műanyaghulladék vagy éppen nyílászáróhalom a kertben, amitől meg kellene szabadulni, természetesen legálisan. De hogyan?
A hogyanra a válasz sok tényezőtől függ, hiszen eleve nem mindegy, hogy egy egész ház újragondolásából származó sok köbméteres sitthalommal küzdünk, vagy éppen egy fürdőszoba-felújításból megmaradt kezelhető mennyiségű törmelékkel.
Az is kérdés, hogy milyen fajtájú a szemetünk, no, és persze az sem mindegy, hogy nálunk az idő- és kényelmi tényező vagy az anyagi faktor játszik nagyobb szerepet.
A nálam felhalmozott törmelékben mennyiségileg a legjelentősebb a bontási hulladék, vagyis a tégla, beton, cserép, föld és kövek voltak, ugyanakkor történt teljes nyílászáró csere, amiből régi műanyagredőnyök és persze ablakok maradtak, illetve akadt egy kis veszélyes hulladéknak minősülő palatető-törmelék is.
Előzetesen úgy két és három köbméter közöttire saccoltam a mennyiségét, és esetemben a fő szempont a lehető legolcsóbb megoldás volt.
Viszonylag gyorsan kiderült, hogy milyen lehetőségek közül lehet választani. Rendelhettem konténert magánvállalkozótól, a Depónia Nonprofit Kft.-vel szerződésben álló Continus Nova Kft.-től és szállíthattam magam a szemetet a Csala-Pénzverővölgyi Regionális Hulladékkezelő Telepre. Utóbbi előfeltétele ugyanakkor az utánfutó vontatására alkalmas vagy platóval rendelkező autó – nálam az előbbi pont teljesült.
Mennyi az annyi?
Természetesen már előzetesen sejtettem, hogy a kényelemért fizetni kell, de ettől még először a legkisebb ellenállás felé indultam, vagyis konténerrendelésben gondolkodtam. Ebben az esetben ugyanis kényelmesen bele lehet lapátolni a szemetet az egységbe – akár egy hétvége alatt –, a lerakással pedig nem kell bajlódni.
A konténerméretek javarészt 4-6-7 köbméteresek, én a legkisebbre és kevert építési-bontási hulladék elszállításra kértem ajánlatot, vagyis a pala első körben marad a kertben. A legolcsóbb ajánlat 32 000 forint volt, ám itt a vállalkozó felhívta figyelmet, hogy szinte biztosan több lesz a végeredmény a lerakáskori mérés függvényében. Hogy mennyivel az, lutri.
Az ajánlatok 40 000 és 45 000 forint között mozogtak, de ezekben az esetekben is volt, aki jelezte, hogy lerakás után van elszámolás, és elképzelhető, hogy több lesz a végszámla.
A Depónia Nonprofit Kft.-vel szerződésben álló Continus Nova Kft. 48 000 forintos ajánlatot adott, ugyanakkor jelezték, ez az ár nem lutri, ennyi és nem több a vége.
A jelszó: válogatni, szelektálni!
Az első kör után egyértelművé vált számomra, marad a macerásabb megoldás, vagyis személyesen furikázzuk a szemetet Depónia Nonprofit Kft. csalai telephelye, hiszen látatlanban is egyértelmű: ez a legkedvezőbb megoldás!
Ugyanakkor ennél a megoldásnál a hangsúly a szelektáláson van, hiszen egészen más árakon tehetjük le a tiszta építési-bontási hulladékot, mint a műanyagot és egyéb szemetet is tartalmazó vegyeset. A veszélyes hulladékról pedig már ne is beszéljünk!
Én eleve válogatva gyűjtöttem a kertben a sittet, vagyis a "tisztának" minősülő beton, tégla, cserép, kő, föld egység volt az egyik kupac, az alumínium, műanyag, ablak a másik részleg, illetve volt a palahalom.
Hogy mennyire fontos a szelektálás, az a lerakás utána végszámla kézbevételekor nagyon is egyértelműen realizálódik. A Depónia Nonprofit Kft. nem árul zsákbamacskát, hiszen honlapjukról mindig letölthető az aktuális elhelyezési díjtáblázat.
A táblázatból is egyértelműen látszik, hogy igencsak megéri a tiszta, illetve a kevert építési-bontási hulladékot szétválogatni, hiszen ki szeretné a jóval súlyosabb betont, téglát és társait két és félszeres áron lerakni...
És a végösszeg...
Összességében fél nap alatt sikerült kettőnknek az összes szemetet a kertből eltüntetni, ehhez az utánfutó bérlése 2 200 forint volt. Többször fordultunk Csalára, hiszen figyelembe kellett vennünk az autó, illetve az utánfutó teherbíró képességét, a benzinköltség így is maximum 1500 forint volt.
TIPP: Legelőször nézzük meg, hogy mekkora súlyt vontathat az autónk, és ennek tükrében válasszuk ki az optimális teherbírású utánfutót, hogy a lehető legtöbb sittet tudjuk egy fordulóval elszállítani!
Tiszta építési-bontási hulladékból összesen 1180 kilogrammot, 1,5 köbmétert tettünk le, ami 11 210 forintba került. Az elszállított kevert építési-bontási hulladék mennyisége 120 kilogramm, 1 köbméter volt, ezért összesen 3 780 forintot fizettünk ki.
A teljes végösszeg az 1300 kilogrammnyi, 2 köbméternyi szemetünk elhelyezéséért tehát 14 990 forint volt, ehhez jön még az utánfutóbérlés és a benzinköltség, így a végösszeg 18 690 forint lett. Vagyis legalább a fele annak, mintha konténeresen oldottuk volna meg.
Ugyanakkor, ha magunk szállítunk, az utánfutó/plató leürítése is ránk vár, vagyis ne felejtsük otthon a lapátot és seprűt!
Összehasonlítás: szelektálva az 1300 kilogramm, 2 köbméter a hulladék lerakása 14 990 forint volt. Ha nem szelektálunk, és kevert építési-bontási hulladék áron tesszük le, akkor mindezért 40 950 forintot kellett volna fizetnünk.
A veszélyes hulladék sem maradt a kertben
Képződött a különböző munkálatok során némi veszélyes hulladéknak minősülő palatörmelék is, amit természetesen külön kupacban őrizgettünk a kertben, de nagyon szerettünk volna megszabadulni tőle. Az esetleges konténeres szállításnál már eleve kiesett a buliból, hiszen volt olyan, aki kikötötte, hogy nem viszi, de főleg csillagászati árat kértek volna érte.
Természetesen a lerakása sem volt kevés, és ami nagyon fontos: a Csala-Pénzverővölgyi Regionális Hulladékkezelő Telepre csak hétfőtől péntekig reggel 8 és 12 óra között lehet szállítani a veszélyes hulladékot.
És hogy mennyi lett a végösszeg? Kis túlzással ugyanannyi, mint az összes többi szemetünké: 180 kilogramm, 1 köbméter palát vittünk, amiért 16 740 forintot fizettünk ki.