Összevonta szemöldökét a Versenyhivatal: tényleg becsapják az utasokat a légitársaságok?Összevonta szemöldökét a Versenyhivatal: tényleg becsapják az utasokat a légitársaságok?
A légitársaságok honlapjainak többsége észrevétlen módszerekkel torzítja a fogyasztók döntéseit - derül ki a GVH gyorselemzéséből. Jelezték, hogy egyelőre nem büntetnek, csupán javaslatokkal segítik a kifogásolható gyakorlatok felszámolását, illetve a trükkök elkerülését. Ha azonban ezek nem hoznak előrelépést, később akár versenyfelügyeleti eljárást is indíthatnak.
A versenyhivatal szerint jellemző probléma az ajánlatok korlátozottságára utaló pszichés nyomásgyakorlás - például már csak 2 jegy érhető el ezen az áron -, amelyhez gyakran érzékmanipuláció párosul: ez azt jelenti, hogy egyes ajánlatokat feltűnő színekkel emelnek ki, míg az olcsóbb, egyszerűbb megoldások nehezebben észrevehetők.
Jellemzőek továbbá a félreérthető szövegezések, a legtöbb esetben pedig megfigyelhető az információkkal való elhalmozás, amely összezavarhatja a fogyasztókat. Különösen a diszkont légitársaságok weboldalain észrevehető, hogy számos esetben kiegészülnek fontos információk és választási lehetőségek elrejtésével, kiváltképp az ülőhelyválasztás során.
Ezek az úgynevezett "sötét mintázatok" néha-néha felbukkantak a hazai jegyár-összehasonlító oldalakon is - tárták fel a GVH szakemberei.
A sötét mintázatok olyan digitális üzenetek és felhasználói felületek, amelyek észrevétlenül késztetik a fogyasztókat a nem kívánt döntések meghozatalára.
A hivatal az érintett vállalkozásoknak azt javasolja: kerüljék a fogyasztók döntését sürgető kereskedelmi gyakorlatokat, egyformán érzékelhetően és egyértelmű megfogalmazással jelenítsék meg az egyes választási lehetőségeket.