3 hónapnál régebbi cikk

Összevonta szemöldökét a Versenyhivatal: tényleg becsapják az utasokat a légitársaságok?
·Utazásátverés·Utolsó frissítés: undefined
Fehérvár Médiacentrum fotója
Wikipedia
Összevonta szemöldökét a Versenyhivatal: tényleg becsapják az utasokat a légitársaságok?
·Utazásátverés·Utolsó frissítés: undefined

Egyes ajánlatokat feltűnő színekkel emelnek ki, míg az olcsóbb, egyszerűbb megoldások nehezebben észrevehetők - írja a Gazdasági Versenyhivatal.

A légitársaságok honlapjainak többsége észrevétlen módszerekkel torzítja a fogyasztók döntéseit - derül ki a GVH gyorselemzéséből. Jelezték, hogy egyelőre nem büntetnek, csupán javaslatokkal segítik a kifogásolható gyakorlatok felszámolását, illetve a trükkök elkerülését. Ha azonban ezek nem hoznak előrelépést, később akár versenyfelügyeleti eljárást is indíthatnak.

A versenyhivatal szerint jellemző probléma az ajánlatok korlátozottságára utaló pszichés nyomásgyakorlás - például már csak 2 jegy érhető el ezen az áron -, amelyhez gyakran érzékmanipuláció párosul: ez azt jelenti, hogy egyes ajánlatokat feltűnő színekkel emelnek ki, míg az olcsóbb, egyszerűbb megoldások nehezebben észrevehetők.

Jellemzőek továbbá a félreérthető szövegezések, a legtöbb esetben pedig megfigyelhető az információkkal való elhalmozás, amely összezavarhatja a fogyasztókat. Különösen a diszkont légitársaságok weboldalain észrevehető, hogy számos esetben kiegészülnek fontos információk és választási lehetőségek elrejtésével, kiváltképp az ülőhelyválasztás során.

Ezek az úgynevezett "sötét mintázatok" néha-néha felbukkantak a hazai jegyár-összehasonlító oldalakon is - tárták fel a GVH szakemberei.

A sötét mintázatok olyan digitális üzenetek és felhasználói felületek, amelyek észrevétlenül késztetik a fogyasztókat a nem kívánt döntések meghozatalára.

A hivatal az érintett vállalkozásoknak azt javasolja: kerüljék a fogyasztók döntését sürgető kereskedelmi gyakorlatokat, egyformán érzékelhetően és egyértelmű megfogalmazással jelenítsék meg az egyes választási lehetőségeket.

A fogyasztóknak is van tanácsa a hivatalnak: igyekezzenek ellenállni az impulzusvásárlásnak, és ne hagyják, hogy döntésükben sürgessék őket, továbbá mindig szánjanak megfelelő időt az ajánlatok összevetésére - olvasható a közleményben.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek